• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • emeliemarietherese

Idag lessnade jag efter en veckas regelbundna förvärkar kvälls-och nattetid. Så ringde in till förlossningen idag och fick komma in och få en sovdos för i natt. Så nu hoppas jag att jag ska få en kväll och natt utan smärta. Har tagit mina citodon nu och än så länge verkar de inte börjat funka då mina förvärkar dragit igång i vanlig ordning. De är dock inte regelbundna än ikväll, så hoppas att de avtar snart så jag slipper ha ont. Sen hoppas jag sömntabletten låter mig sova gott!

• emeliemarietherese

Låg förresten med CTG när jag var inne och har ju inte alls regelbundna förvärkar på dagarna utan de kommer här och där men har mycket sammandragningar i ett. Så CTGt visade på hög aktivitet i livmodern och den hann registrera tre förvärkar under den halvtimme som jag låg där. Jag bara hoppas att det händer ngt så man inte har ont i onödan!

• lotie
    emeliemarietherese skrev 2015-11-09 19:02:25 följande:

Låg förresten med CTG när jag var inne och har ju inte alls regelbundna förvärkar på dagarna utan de kommer här och där men har mycket sammandragningar i ett. Så CTGt visade på hög aktivitet i livmodern och den hann registrera tre förvärkar under den halvtimme som jag låg där. Jag bara hoppas att det händer ngt så man inte har ont i onödan!

Fy vad jobbigt för dig, hoppas de leder någonstans så du slipper åka hem.
    Får man ta sömntabletter när man är gravid? Vilken vecka är du i? De ska inte sätta igång dig?
  • emeliemarietherese
    lotie skrev 2015-11-09 19:51:12 följande:
    Fy vad jobbigt för dig, hoppas de leder någonstans så du slipper åka hem.
    Får man ta sömntabletter när man är gravid? Vilken vecka är du i? De ska inte sätta igång dig?

Jag är i v. 37+2, har tid för bedömning för igångsättning på torsdag, (detta pga att jag gått på aurora pga tidigare förlossningar). Men är lite fundersam för nu är förvärkarna igång igen och kommer med ca 6 mellanrum, detta trots två citodon. Man får ju inte ta vilken som helst och de hade nog inte gett mig den på förlossningen om jag inte fått ta den ;) tror att de bedömer att det är viktigare att jag får en ordentlig natts sömn innan förestående förlossning :) Sen får man ju max en sovdos med sig hem så det är ju reglerat :) 
    Men om jag fortsätter ha ont trots citodon, så kommer jag nog ringa in till förlossningen imorgon igen. Det står i min journal och förlossningsplan att vid utdraget eller avstannat värkarbete så ska de gå in med aktiv handläggning, och tycker väl att en veckas regelbundna onda förvärkar med dålig nattsömn är utdraget :P så får se vad som händer imorgon helt enkelt! 

Även om jag får sova i natt, så får jag ingen mer sovdos innan torsdag så känner lite att jag inte vill riskera fler sömnlösa nätter innan jag ska gå igenom en förlossning, man ska ju orka med också!

• lotie

Oki då förstår jag. Har du öppnat dig nåt?
    Jag kämpade länge för igångsättning med första barnet men de vägrade innan jag öppnat mig. Så blev 39+0.
    Fortsätter det så trots Citadon får du ju åka in igen, så kan du ju inte ha det:(
    Hoppas det sätter igång snart och går bra denna gången!

Verkar bli många bebisar inom kort:)

• Amazinglife

Det måste va dags! Har 4 minuter mellan värkarna och de trycker neråt hårt! Nu är de en svår avvägning hur länge jag vågar gå hemma? Från oregelbundna värkar till att sedan halv 8 ligga på 4-5 minuter konstant känns ganska snabbt.. Vad tycker ni? De gör ont men de är absolut inte olidligt, jag är dock rädd att mitt psyke kan få mig att gå hemma för länge.. Jag kan ta rätt mycket smärta tror jag..

• emeliemarietherese
    lotie skrev 2015-11-09 21:03:55 följande:

Oki då förstår jag. Har du öppnat dig nåt?
    Jag kämpade länge för igångsättning med första barnet men de vägrade innan jag öppnat mig. Så blev 39+0.
    Fortsätter det så trots Citadon får du ju åka in igen, så kan du ju inte ha det:(
    Hoppas det sätter igång snart och går bra denna gången!

Verkar bli många bebisar inom kort:)

Blev lite sur idag på förlossningen då de när jag kom sa att de skulle kolla mig, man vill ju veta om det händer ngt så man inte går och har ont i onödan. Men så efter CTG-kurvan så kom en annan barnmorska in och gav mig sovdosen att ta med mig och sa att jag kunde åka hem, blev så ställd att jag inte ens protesterade. I fredags var jag dock öppen 2cm och tappen var 2,5cm så förhoppningsvis har det hänt lite mer tills nu..

Mina andra barn är födda i v.39+0 men denna verkar vilja komma tidigare ändå, igångsättning eller ej.

• mammalovis
    Amazinglife skrev 2015-11-09 21:08:02 följande:
    Det måste va dags! Har 4 minuter mellan värkarna och de trycker neråt hårt! Nu är de en svår avvägning hur länge jag vågar gå hemma? Från oregelbundna värkar till att sedan halv 8 ligga på 4-5 minuter konstant känns ganska snabbt.. Vad tycker ni? De gör ont men de är absolut inte olidligt, jag är dock rädd att mitt psyke kan få mig att gå hemma för länge.. Jag kan ta rätt mycket smärta tror jag..
    Kul att ni börjar föda barn. Jag är visserligen oktobermamma, men kan inte låta bli att följa er. Min förlossning kom tidigare än jag beräknat så det var lite snopet.

Hur långt har ni till förlossningen?

Som förstföderska brukar man ju prata om 3 värkar på 10 minuter är läge för att åka in, om man inte har väldigt långt förstås.

Under äkta värkar tystnar man och behöver fokusera på andningen. Kan du prata under en värk, så är det ju inte självklart att det är äkta vara. Jag gick i trappan upp under en av mina då det fortfarande var ca 3 timmar kvar och fick stanna till och andas innan jag kunde fortsätta.

Jag är också relativt smärttålig, men värkarna har jag inte missat då jag ofta fått ställa mig upp och vagga när de är som värst. Det mesta har jag klarat hemma då jag har haft 3 timmar, 11 respektive 35 minuter av mina förlossningar på sjukhus.

Om värkarna lugnar sig om du tar en dusch brukar det vara falskt alarm.

Oavsett, så lycka till!

• Amazinglife
    mammalovis skrev 2015-11-09 21:38:37 följande:
    Kul att ni börjar föda barn. Jag är visserligen oktobermamma, men kan inte låta bli att följa er. Min förlossning kom tidigare än jag beräknat så det var lite snopet.

Hur långt har ni till förlossningen?

Som förstföderska brukar man ju prata om 3 värkar på 10 minuter är läge för att åka in, om man inte har väldigt långt förstås.

Under äkta värkar tystnar man och behöver fokusera på andningen. Kan du prata under en värk, så är det ju inte självklart att det är äkta vara. Jag gick i trappan upp under en av mina då det fortfarande var ca 3 timmar kvar och fick stanna till och andas innan jag kunde fortsätta.

Jag är också relativt smärttålig, men värkarna har jag inte missat då jag ofta fått ställa mig upp och vagga när de är som värst. Det mesta har jag klarat hemma då jag har haft 3 timmar, 11 respektive 35 minuter av mina förlossningar på sjukhus.

Om värkarna lugnar sig om du tar en dusch brukar det vara falskt alarm.

Oavsett, så lycka till!

Tack för svar! Nej jag måste absolut andas mig igenom dom och stanna upp från de jag gör, men de är inte så jag får panik. Jag försöker fokusera på o slappna av.. Nu ligger jag i sängen o försöker vila mellan värkarna, fortfarande runt 4 minuter emellan..
    Ska försöka klara mig igenom en film innan jag ringer fl och rådgör, men de börjar tillta i styrka så får se hur de går.. Vi har en 20-25 min till fl men de är stormigt ute och ösregnar..
  • Charlie40
    Amazinglife skrev 2015-11-09 21:08:02 följande:

Åh så spännande! Stort lycka till nu!!
Svar på tråden Novemberbebisar 2015