• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Lutetzia
    FirstOne skrev 2015-04-18 15:36:30 följande:

Förresten har jag en fråga om nån vänlig vill svara: vilka tester/kontroller har ni gjort hittills? Blodprov, urinprov osv..

Vid inskrivningen kollades urinprov för att se om det fanns bakterier i, då det kan vara farligt för fostret med urinvägsinfektioner. Sen tog blodprov för att se blodgrupp, blodvärde (järn), ett antal sjukdomar (hiv, hepatit b, syfilis), resistens mot Rubella, sköldkörtelvärde pga att jag redan äter levaxin pga en underfunktion.
  • Maja 1
    Kgb777 skrev 2015-04-18 09:20:47 följande:

Maja 1: jag fick en blödning natten till igår, men jag hade också uvi. Åkte in och fick konstaterat att jag hade en liten blödning från livmodertappen( antagligen orsakad av bakterier). Men läkaren sa att man kan ha en liten blödning från livmodertappen utan att det är någon fara! Blodet behöver alltså inte komma inifrån livmodern. Jag fick antibiotika för uvin och nu har blödningen gått bort, så det hade väl ett samband ( nu menar jag inte att du har uvi), så oroa dig inte om du bara blöder lite. Läkaren sa att lite blod på papperet när man torkar sig är ingen fara. Lycka till!

Min blödning slutade efter en timme och inget alls mer. Får se om jag åker och sätter mig på kk akut ändå på måndag då jag gärna vill se ett hjärta picka så man kan släppa oron.
  • jvd89
    kallemaja skrev 2015-04-19 16:51:29 följande:

Nån som kan känna bebisen röra sig i magen? :)

Tror inte att man kan känns de förrän typ vecka 19-20 och framåt. Har man barn sen innan så kan man känna fosterrörelser tidigt(tex v16-17) men annars tror jag inte förrän tidigast vecka 19-20 och sen framåt typ. Iaf vad jag hört.
  • mea84
    kallemaja skrev 2015-04-19 16:51:29 följande:

Nån som kan känna bebisen röra sig i magen? :)

Det är för tidigt att känna bebisen röra sig, skulle tippa på att man känner de senare i v 16-20, och då gäller de nog mer de som redan varit gravida och vet hur de ska kännas. För oss som detta är första gången för sker de nog ännu senare....men den som väntar på något gott
  • FirstOne
    Lutetzia skrev 2015-04-18 18:16:13 följande:
    Vid inskrivningen kollades urinprov för att se om det fanns bakterier i, då det kan vara farligt för fostret med urinvägsinfektioner. Sen tog blodprov för att se blodgrupp, blodvärde (järn), ett antal sjukdomar (hiv, hepatit b, syfilis), resistens mot Rubella, sköldkörtelvärde pga att jag redan äter levaxin pga en underfunktion.
    Ok tack. Här var det samma + massa andra testet som jag inte vet om de behövs.. Bland annat Listeria och toxoplasma kollas. Sen ville de att jag ska göra ul på brösten? Det är väll bara att göra som de säger (även om det kommer kosta mig över 2500 kr). Å
  • Lutetzia
    FirstOne skrev 2015-04-19 20:30:33 följande:
    Ok tack. Här var det samma + massa andra testet som jag inte vet om de behövs.. Bland annat Listeria och toxoplasma kollas. Sen ville de att jag ska göra ul på brösten? Det är väll bara att göra som de säger (även om det kommer kosta mig över 2500 kr). Å
    Hör är ju listeria och toppåkarna väldigt ovanligt, även om det är farligt. Varför gör man ul på brösten?
  • missthai83

började rosa blod igår nu blöder mer färsk blod ..ringde in men fick ej komma in på ul. kan jag åka in på akuten och få ett ul där ? ????

• Maja 1
    missthai83 skrev 2015-04-20 05:43:11 följande:

började rosa blod igår nu blöder mer färsk blod ..ringde in men fick ej komma in på ul. kan jag åka in på akuten och få ett ul där ? ????

Åh nej åk in till kk och sätt dig och vänta. Hoppas det blir bra.
Svar på tråden Novemberbebisar 2015