• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • ventilera mera
    Prällen skrev 2015-03-10 16:17:42 följande:

Det blir svårt att diskutera med dig också eftersom du inte har klart för dig vad du vill egentligen.

Nej visst, så klart inte. Fast jag tror ju att man (du) förstår det man vill förstå. Och du har ju förmodligen inga fler argument än att sitta och skrika "tvångssterilisering", vilket, när jag förklarar att det inte riktigt är samma sak, lämnar dig svarslös.
  • Prällen
    Anonym (problematiskt) skrev 2015-03-10 11:17:08 följande:

Det beror ju helt och hållet på vilket funktionshinder man har.

Då tycker jag att det är värre om man har intellektuellt funktionshinder/ utvecklingsstörning som gör att man saknar förutsättningar för att förstå och ta det ansvar som krävs för att ta hand om ett barn.

Men eftersom jag inte hyser någon önskan om att införa/återinföra tvångsabort och tvångssterilisering, så får jag nog acceptera att vissa människor skaffar barn som inte borde göra det. Oavsett om de har funktionshinder eller inte.

Å ena sidan tycker du att "men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt."
    Å andra sidan säger du att du emot emot tvångssterilisering och tvångsabort. När du säger att det "varit bättre om barnet inte funnits" Hur menar du då? Du kanske behöver fundera lite?
  • ventilera mera
    Prällen skrev 2015-03-10 16:45:19 följande:

Å ena sidan tycker du att "men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt."

Å andra sidan säger du att du emot emot tvångssterilisering och tvångsabort. När du säger att det "varit bättre om barnet inte funnits" Hur menar du då? Du kanske behöver fundera lite?

Du kan inte tänka dig att saker är annat än svart och vitt eller?

Självklart anser jag inte att tvångssterilisering eller tvångsaborter är något som är ens i närheten av acceptabelt. Det är ju du som har försökt applicera den åsikten på mig, och jag har tillbakavisat dina påståenden X antal gånger nu.

Men det behöver ju inte innebära att man då automatiskt anser att alla människor är kapabla att ge ett barn ett drägligt liv.

Min åsikt är att barnens rätt till kompetenta föräldrar eller motsvarande i alla lägen går före vuxna människors önskan att få ha barn.

Sen att jag INTE tycker att tvång är den rätta vägen att lösa det på, innebär inte att jag "behöver fundera" eftersom de två åsikterna, vad än du anser om det, går alldeles utmärkt att förena.
  • Prällen
    ventilera mera skrev 2015-03-10 17:10:34 följande:
    Du kan inte tänka dig att saker är annat än svart och vitt eller?

Självklart anser jag inte att tvångssterilisering eller tvångsaborter är något som är ens i närheten av acceptabelt. Det är ju du som har försökt applicera den åsikten på mig, och jag har tillbakavisat dina påståenden X antal gånger nu.

Men det behöver ju inte innebära att man då automatiskt anser att alla människor är kapabla att ge ett barn ett drägligt liv.

Min åsikt är att barnens rätt till kompetenta föräldrar eller motsvarande i alla lägen går före vuxna människors önskan att få ha barn.

Sen att jag INTE tycker att tvång är den rätta vägen att lösa det på, innebär inte att jag "behöver fundera" eftersom de två åsikterna, vad än du anser om det, går alldeles utmärkt att förena.
    Ok..Så hur vill du förhindra att vuxna människor i vissa fall inte ska få ha barn?
  • Anonym (Anhörig)

Vi ska inte genomföra tvångsaborter eller steriliseringar. Däremot föra en vettig diskussion om huruvida det finns vissa som tyvärr inte är menad att bli förälder. Precis som att jag med mina sjukdomar inte kan bli elitidrottare. Livet för med sig massor med olika saker!

Rätten att vara förälder anser jag inte finnas. Alla har inte rätt att vara förälder, därav har vi ju omhändertagande av barn. Det skulle väl inte få finnas annars?

Gud förbjude att min son med kromosomavvikelse och måttlig utv. störning skulle bli förälder! Vilken katastrof! Han skulle inte förstå. Och barnet som alltid får fundera över vems hans pappa är?

Det är för övrigt skillnad på funktionshinder och funktionshinder...

• Prällen
    Anonym (Anhörig) skrev 2015-03-10 17:22:34 följande:

Vi ska inte genomföra tvångsaborter eller steriliseringar. Däremot föra en vettig diskussion om huruvida det finns vissa som tyvärr inte är menad att bli förälder. Precis som att jag med mina sjukdomar inte kan bli elitidrottare. Livet för med sig massor med olika saker!

Rätten att vara förälder anser jag inte finnas. Alla har inte rätt att vara förälder, därav har vi ju omhändertagande av barn. Det skulle väl inte få finnas annars?

Gud förbjude att min son med kromosomavvikelse och måttlig utv. störning skulle bli förälder! Vilken katastrof! Han skulle inte förstå. Och barnet som alltid får fundera över vems hans pappa är?

Det är för övrigt skillnad på funktionshinder och funktionshinder...

Ok. Människor med kromosomavvikelser bör inte bli föräldrar, eller dom med måttlig utvecklingsstörning. Hur är det med dom som har ADHD?
  • Anonym (obehagligt)

Jag står över diskussionen i sig, men reagerar på det obehagliga i att någon så tydligt blir uthängd på nätet. För människor i hennes omgivning kan det ju knappast behövas en stor utmaning för att kunna lista ut vem hon är. Varför så exakt om problematiken? Jag hoppas du avidentifierat henne rejält.

• Anonym (-)

Vet inte vad jag anser om just det fallet. Pojken kanske inte kunde få en bättre och mer förstående mor, då hon själv är handikappad.

Pojken kanske även han bra kontakt med mor- och farföräldrar, avlastningsfamilj, kusiner och annan släkt?

Däremot anser jag att lesbiska och singelkvinnor INTE ska få insemineras. Fast det är ju en annan diskussion.

• Prällen
    Anonym (obehagligt) skrev 2015-03-10 17:40:06 följande:

Jag står över diskussionen i sig, men reagerar på det obehagliga i att någon så tydligt blir uthängd på nätet. För människor i hennes omgivning kan det ju knappast behövas en stor utmaning för att kunna lista ut vem hon är. Varför så exakt om problematiken? Jag hoppas du avidentifierat henne rejält.

Skulle jag hänga ut någon? Genom att ställa frågor? 
  • Prällen

Ibland undrar man om det behövs ett tredje världskrig för att få folk att återigen börja tänka på mänskliga rättigheter.
    Det är så brunt i Sverige och Europa just nu.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn