• Anonym (Åskådaren)

Funktionshindrade som skaffar barn

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

• Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn
  • Prällen

Jag förstår det som att en kille med lätt utvecklingsstörning borde ha aborterats. Eller?

• Prällen
    radwanska skrev 2015-03-10 10:21:38 följande:

Håller helt med dig TS. Det är klart man bör ha i åtanke vilka gener man för vidare innan man skaffar barn. Alla bör inte skaffa barn. Sedan är det klart att det är skillnad på funktionshinder och funktionshinder.

Vi kanske borde lagstifta om vilka gener man får ha om man ska skaffa barn?
  • Vanillaextract

Vad hemskt. Vissa människor bör helt enkelt inte skaffa barn. Men det får man ju inte säga, rätten att få skaffa barn oavsett omständigheter är ju helig. Mammans rätt till att få föda barn står över allt, inklusive barnets välmående.

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (Åskådaren) skrev 2015-03-10 09:36:52 följande:

Jag skulle vilja diskutera det här med funktionshindrade som skaffar barn.Vad tycker ni om det?

Jag har i min närhet en svårt funktionshindrad kvinna, beroende av sina assistenter dygnet runt sedan många år. Hon är förlamad från midjan och nedåt på grund av medfött ryggmärgsbråck, har både urin- och avföringsstomi, samt är extremt kortvuxen och gravt överviktig.

Hon är ensamstående med en son på elva år...

När hon blev gravid blev hon, enligt egen utsago, mycket illa behandlad av vården, då både läkare och barnmorskor försökte övertala henne att göra abort. Hon har uttalat sig om detta i alla år: hur diskriminerad hon blev, hur fördomsfulla läkarna och barnmorskorna var, och hur bra det sedan har gått (enligt hennes egen utsago). 

Men i verkligheten föddes hennes son i 28:a veckan, då kvinnans lilla kropp, dessutom extremt överviktig och fjättrad i rullstolen, inte kunde få plats med graviditeten längre. Något som läkare och barnmorskor också varnade för. Pappan tröttnade snart på att ta hand om både en fru och ett barn med särskilda behov, och avvek. Något som alla med lite människokännedom kunde ha förutsett.

Pojken fick "typ alla" komplikationer en förtidigt född kan få. Problem med lungkapacitet, matsmältning, syn och hörsel. Kognitiva svårigheter, lätt utvecklingsstörning och beteendeproblem. I skolan är han helt beroende av en elevassistent, och har knappt några kontakter med sina klasskamrater. Han har ett lustigt, "nördigt" utseende med starka glasögon, avvikande rörelsemönster och beteende. 

Jag brukar se dem på stan. Assistenten skjutsar kvinnan i rullstolen, och pojken springer efter med klumpiga, oregelbundna rörelser. Jag har aldrig sett honom med några kamrater. Mamman, elevassistenten i skolan och de personliga assistenterna i hemmet är hela hans värld.

Var det värt det? Eller hade läkarna och barnmorskorna som ville att hon skulle göra abort rätt? Man får även väga in kostnaderna för samhället, inte bara nu när pojken är barn utan förmodligen hela hans liv.

För det första tycker jag att det är helt otroligt hur mycket du är insatt  i hennes situation. För det andra finns väl vissa skillnader mellan funktionsnedsättning och funktionsnedsättning. Låt mig säga så här, kvinnan du pratar om har tydligen enbart någon fysisk handikapp. Varför ska inte hon ha några barn då? I motsatsen till dig som tydligen har någon psykisk skada skulle jag alltid prioritera henna inför någon som dig. Blotta tanken att dina gener förvärvas.........
  • Prällen
    Vanillaextract skrev 2015-03-10 10:43:41 följande:

Vad hemskt. Vissa människor bör helt enkelt inte skaffa barn. Men det får man ju inte säga, rätten att få skaffa barn oavsett omständigheter är ju helig. Mammans rätt till att få föda barn står över allt, inklusive barnets välmående.

Så vad föreslår du? Tvångssterilisering?
  • Prällen

Jag är uppriktigt orolig för hur folk tänker idag. Många av dom åsikter som kommer fram på familjeliv är som hämtade från trettiotalets Tyskland.

• sextiotalist

Eftersom vi varken har tvångssterilisering eller tvångsaborter i det här landet, så kan ingen annan bestämma vilka som ska få föda barn eller inte.

När det gäller ryggmärgsbråck så ser jag inte det som ett funktionshinder som gör en person olämplig som förälder, även en förälder utan funktionshinder kan få barn med den problematiken som den här pojken fick.

• sextiotalist
    MikNis skrev 2015-03-10 10:17:21 följande:

Det verkar som att man sätter mammans behov framför barnets behov... 

Att hon får vara mamma är viktigare än allt annat....

Fram tills dess barnet är fött så går mammans behov före.
  • ventilera mera

Till skillnad från er som läst ts som fan läser bibeln, och definitivt till skillnad från er som sänker er till personangrepp och tror att Ts har en "psykisk skada" (vilken jävla korkad kommentar f.ö), så förstår jag vad det är hon menar.

Det är en normal, sansad diskussion hon är ute efter, inte en massa kränkta människor som tävlar om att vara den som drar de mest imbecilla förutfattade meningarna. Det finns inget i texten som antyder att hon är avundsjuk på att den funktionshindrade kvinnan blev gravid, och inte heller något som visar på att hon vill utrota "handikappade", så det är bara fånigt att dra upp.

Jag har jobbat med funktionshindrade i hela mitt liv. Jag har varit och är engagerad i föreningar för funktionshindrades rätt till att leva och utvecklas som alla andra i samhället. Jag törs nog säga att jag är extremt insatt i ämnet.

Jag har OCKSÅ jobbat med barn som har funktionshindrade föräldrar, och ja, i vissa fall skulle jag nog säga att det mer har tänkts på någons rätt att få vara mamma istället för barnets rätt till ett värdigt liv.
    Och DET är inte rätt på något sätt enligt min åsikt. Jag tycker att barnens rätt går före allt annat. Den går faktiskt före rätten att som funktionshindrad få vara mamma. Alltid.

Jag kan inte uttala mig om mamman och barnet i ts eftersom jag inte känner dem, men i många fall jag varit involverad i så hade det nog faktiskt varit bättre om barnet inte funnits då hen levt ett så miserabelt liv av det inte på något sätt kunnat kallas värdigt. Visst kan man göra det bästa av situationen, men för vems skull?

Att jämföra de barnen med barn som råkar ha en syn- och hörselskadad mamma är bara löjligt, för det finns lika många grader av funktionshinder som det finns funktionshindrade människor i världen, och alla ÄR faktiskt inte kapabla att skaffa barn. 

• Anonym (problematiskt)

Det beror ju helt och hållet på vilket funktionshinder man har.

Då tycker jag att det är värre om man har intellektuellt funktionshinder/ utvecklingsstörning som gör att man saknar förutsättningar för att förstå och ta det ansvar som krävs för att ta hand om ett barn.

Men eftersom jag inte hyser någon önskan om att införa/återinföra tvångsabort och tvångssterilisering, så får jag nog acceptera att vissa människor skaffar barn som inte borde göra det. Oavsett om de har funktionshinder eller inte.

Svar på tråden Funktionshindrade som skaffar barn