• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2015-03-24 08:06:05 följande:
    Det är lustigt att jag känner ingen som använder hot som uppfostringsmetod, men runt omkring mig finns massor av trevliga skötsamma ungdomar som fixar studier och de som flyttat hemifrån har klarat det utmärkt.
    Föräldrar skulle nog hellre kalla det för att de varnar för konsekvenser...
  • sextiotalist
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-24 12:55:03 följande:
    Jag trodde faktiskt sedan tidigare svar i olika trådar, att du var vettigare än den där du svarar till men bevisligen inte. Du läser också likadant som den, synd, hade en helt annan syn på dina inlägg tidigare. Var har jag skrivit att jag använt hot som uppfostringsmetod?

Om jag minns rätt, vilket jag gör, har jag skrivit att vi har gjort det klart för våra ungar att om de någonsin funderar på att anmäla oss är det bäst att de är övertygade om att de vill det. För om de har det så pass dåligt hemma att de känner att det ska anmälas då får de flytta till fosterhem. Det är ju bättre för dem. Så att de slipper bo i ett hem där det är så illa att de är nödgade till att anmäla. Hur ni kan få det till hot övergår mitt förstånd.

Men, men... Vi kryper inte och har aldrig gjort så för våra ungar. Att mamma eller pappa blir ledsen för att du slår på mamma eller pappa? Så fan heller. Om du slår så blir du ledsen för att det får konsekvenser helt enkelt.  Jaså det tyckte du inte om? Fint, då kanske du tänker på det nästa gång innan du börjar slå, skrika, kasta saker, osv. Konsekvent men rättvist. Har funkat utmärkt. Och våra ungar är framåt och frispråkiga dessutom. Och som det ser ut, kommer de också att fortsätta studera och ha bra yrken precis som sina föräldrar. Bra, va?
    Vi har inte ens behövt att tänka i de termerna hemma. Mitt barn har inte ens försökt slå mig sedan han passerade trotsåldern som tre-åring.
    Jag däremot är uppfostrad med att få stryk och det kuvade inte mig, utan tvärtom, jag blev mer trotsig istället.
    Vi kryper inte för varandra alls här hemma, varken barn eller vuxna,
  • Anonym (Flowerpot)
    Anonym (Allvarligt?) skrev 2015-03-24 13:02:01 följande:
    Jag behöver inte lägga ord i munnen på dig, det gör du så bra själv:

"Våra tonåringar vet vad som gäller för det har vi förklarat. Om de har det så dåligt här hemma att de känner att de måste anmäla oss, den dagen det händer kommer de att hamna i fosterhem."
    Hur skulle det där vara ett hot? Det är fakta över vad som gäller. Om man har det så dåligt på ett ställe att man känner att en anmälning är på sin plats behöver man ju komma bort. Så om föräldrarna slår, knarkar, utnyttjar ungarna eller vad som helst då är det ju ingen bra miljö för ungarna att vara kvar i.

Men om ungar, som det händer allt oftare nuförtiden (ta reda på det själv via BRIS och ungdomskuratorer, osv, vi känner folk inom de områdena) anmäler föräldrarna i utpressningssyfte för att de inte får dittan och datten och bla, bla, bla då är det bäst att de tänkt igenom det där innan de gör det. För om de vill hamna i fosterhem bara för att de ljuger om föräldrarna som tex hämnd för att inte få 8000-kronors jeans eller ny iPhone (verkliga exempel som vi fått reda på från folk som jobbar med det) och säger att föräldrarna slår dem eller utnyttjar dem, då är det bäst att de har tänkt igenom det där.

Bor du i en skyddad verkstad?
  • Anonym (Flowerpot)
    sextiotalist skrev 2015-03-24 13:07:00 följande:
    Vi har inte ens behövt att tänka i de termerna hemma. Mitt barn har inte ens försökt slå mig sedan han passerade trotsåldern som tre-åring.
    Jag däremot är uppfostrad med att få stryk och det kuvade inte mig, utan tvärtom, jag blev mer trotsig istället.
    Vi kryper inte för varandra alls här hemma, varken barn eller vuxna,
    Självklart snackar jag om småbarn som slår, 3-4 år gamla. Trodde det framgick, det är väl inte 10-åringar som slåss, skriker och kastar saker? Inte hos oss i varje fall men jag förstår associationen, det är så det ser ut nuförtiden då ungarna bestämmer och får nervsammanbrott om någon inte gör som de vill. Det är just det vi har sluppit tack vare bra uppfostran.
  • sextiotalist
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-24 13:11:03 följande:
    Självklart snackar jag om småbarn som slår, 3-4 år gamla. Trodde det framgick, det är väl inte 10-åringar som slåss, skriker och kastar saker? Inte hos oss i varje fall men jag förstår associationen, det är så det ser ut nuförtiden då ungarna bestämmer och får nervsammanbrott om någon inte gör som de vill. Det är just det vi har sluppit tack vare bra uppfostran.
    Och det har vi också sluppit, tack vare en bra vägledning
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2015-03-24 13:12:35 följande:
    Och det har vi också sluppit, tack vare en bra vägledning
    Vad mer exakt menar du med vägledning och hur tycker du det skiljer sig från fostran?
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-03-24 13:18:48 följande:
    Vad mer exakt menar du med vägledning och hur tycker du det skiljer sig från fostran?
    Vi har aldrig haft straff, ytterst få regler (de regler som funnits har då kommit pga det behövts)
    Inte styrt vårt barn när det gäller kläder, inte bråkat om mat.
    Visst har vi haft en rytm i vardagen, men den har inte varit pga vi har bestämt att det ska vara så, utan den har kommit av sig själv.

Normalt bordskick har kommit av sig själv, eftersom vårt barn har sett hur vi har gjort.
    Vi har inte haft några fasta uppgifter, utan vi har hjälpt varandra när det behövts.
    Vanlig artighet har kommit då vi är artiga själva.
    Men visst har vi haft gränser, men det är sällan de gränserna har behövts testat, visst har vi bråkat och visst har jag sagt nej och stått fast vid det.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2015-03-24 13:25:12 följande:
    Vi har aldrig haft straff, ytterst få regler (de regler som funnits har då kommit pga det behövts)
    Inte styrt vårt barn när det gäller kläder, inte bråkat om mat.
    Visst har vi haft en rytm i vardagen, men den har inte varit pga vi har bestämt att det ska vara så, utan den har kommit av sig själv.

Normalt bordskick har kommit av sig själv, eftersom vårt barn har sett hur vi har gjort.
    Vi har inte haft några fasta uppgifter, utan vi har hjälpt varandra när det behövts.
    Vanlig artighet har kommit då vi är artiga själva.
    Men visst har vi haft gränser, men det är sällan de gränserna har behövts testat, visst har vi bråkat och visst har jag sagt nej och stått fast vid det.
    Inga konsekvenser alls av att bryta mot regler?
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-03-24 13:28:28 följande:
    Nej, eftersom vi inte haft några sådana regler. Det har liksom inte behövts. Vad för konsekvenser skulle det vara.
    Jo en konsekvens hade vi, man har ett bra uppförande vid datorn, svordomar och otrevligt beteende var inte OK, då rök internet. Men annars har vi inte haft sådana situationer där man behöver en konsekvens på det sättet.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-03-24 13:28:28 följande:
    Däremot har vi haft naturliga konsekvenser. Smutskläder blir inte tvättade om de inte finns på nämnd plats, handdukar surnar om de bara ligger på golvet. Mamma/pappa förlorar lusten att göra något trevligt om man är otrevlig. Ja, jag har avbrutit resor någon gång.
    Har man inte säkerhetsbältet på sig så står bilen stilla.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?