• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Mymlan L
    Anonym (matvägran) skrev 2015-03-21 10:46:15 följande:
    Sagt av en person som aldrig haft riktigt matvägrande barn, gissar jag... Man kan faktiskt göra allting "rätt" och ändå ha oerhört kräsna barn, och då praktiskt taget gråter man av glädje om de kan tänka sig en bit bulle eller vad som helst i princip.

Jag har fått många mörka blickar av folk i olika sammanhang angående min sons ätande, särskilt när vi fick rådet av vår dietist att försöka ge honom chips. Herregud, när man halade fram en chipspåse och trugade i honom några chips i parken där han satt i vagnen...

Jag har också gått i gruppsamtal för föräldrar med matvägrande barn och många gånger är det just omgivningens fördömande som är jobbigast, att folk tycker att man som förälder skapat ett kräset barn, för så är det inte. Kanske att det någon gång hänt, men i princip så är alltså barn kräsna av sig själva. Ni som sluppit det, grattis, men det har inget med ert fantastiska föräldraskap att göra.

Visst kan jag irritera mig på folk som låter sina barn helt hänsynslöst köra över omgivningen, men gällande detaljer som vad de äter, när de har läggning eller vad ungen har för kläder på sig så irriterar jag mig mer på alla "jag vet bäst"-pretton som ska höja på ögonbrynen åt alla andra hela tiden.
    Det är riktigt; mina barn har aldrig matvägrat. Eller de har kanske ätit dåligt någon gång ibland när de var små. Men det var ju ingen big deal. De åt igen när de blev hungriga.
    Jag förstår att du tycker samhällets och andra föräldrars fördömanden är jobbiga: det skulle jag också tycka. Det kan ju även gälla andra saker än matvägran.

Jag vet inte om du betraktar mig som "jag vet bäst"-pretto? 
    Kan absolut säga att så inte är fallet. Jag ger sjutton i vilka kläder andras barn har på sig och här hemma har dyra märkeskläder aldrig haft en plats.
    Däremot har jag faktiskt aldrig sett matvägrande barn - bara hört talas om fenomenet. Men jag har jobbat som kokerska på dagis och fritids, så jag har sett vilken grå fattig och trist matkultur många barn har med sig hemifrån. Jag behöver bara gå till bekanta vuxna för att se vilka matvanor de överför på sina barn. 
    På det sättet kanske jag kan uppfattas som fördömande, utan att det är fallet. Folk har ju med sig sina matvanor från sin egen barndom och bär dem vidare med sig till nästa generation. Folk i allmänhet äter inte sådan mat som till exempel i tv-kockarnas receptböcker. Och många är nog inte heller så allmänt intresserade av att använda recept och kokböcker, så det blir väl inte så många nyttiga måltider. Många kanske lägger en snygg kokbok på soffbordet. Där får den ligga. sedan är det MCDonalds, pizzerian eller pannkakor som erbjuds. 
    Jag skulle själv totalvägra äta om jag fick sådan kost oftare än två gånger i månaden.
    Jag har haft turen att växa upp med en matälskande mamma, som aldrig var rädd för att prova nya saker. Hon var duktig i köket. Som dotter till en "bonde", kunde hon både köra traktor, plocka höns och odla. Och laga mat.
    Matlagningen och odlandet tog hon med sig till mig och mina syskon.
    Alla har inte sådan tur med maten som jag har haft. Det förstår jag.
    Därför har det blivit så att mina barn hellre ätit wok, thaimat, bouillabaise, borsjtj och sushi än pannkakor, spaghetti eller makaroner med köttbullar, hamburgare och pizza. De har helt enkelt väldigt sällan fått de rätterna hemma.
    Det är väl snarare så att det är VI som betraktas som kräsna av andra, inte tvärtom.
    Visst händer det att jag gör plättar eller blinier, men då med alla möjliga tillbehör så att det blir en fullvärdig måltid. Bara pannkaka duger inte som lunch eller middag i mitt hushåll.Som efterrätt efter en fullmatad soppa är det okej, däremot. Fast ganska tråkig mat. Hellre frasiga våfflor med sylt och vispad grädde i så fall.
    Självklart har barn nycker och det kan säkert resultera i att de vägrar äta. Sedan är det ju så att barn inte svälter sig själva till ohälsa. När de blir tillräckligt hungriga äter de. Och då kan det nog många gånger vara bättre om de får i sig en hel semla än tio ärtor och två köttbullar.
    Jag anser att man måste avdramatisera maten. Låt den vara något att samlas runt, dela med sig av sin dag till sin familj. Äter man inte på två tre dagar, så lär man äta när man blir tillräckligt hungrig och ser de vuxna äta.

När jag har träffat på barn som har betett sig illa eller galet på något sätt, har jag alltid påpekat det för dem. Kanske föräldern finns i närheten, men inte reagerar på situationen. Att då en annan vuxen tillrättavisar genom mjuk tillsägelse eller upplysning om vad som är fel, brukar fungera alldeles otroligt bra. Det finns gånger då jag bett andra föräldrar att tillrätta mina barn om de betett sig galet.
    ?It takes a whole village to raise a child?
    Sedan finns det ju vuxna som mobbar barn också. De vill man undvika att ha nära barnen, men det är svårt när det handlar om mobbande lärare. 
    Det viktigaste man kan ge sina barn är självförtroende och självkänsla. De måste få lära sig att ingen annan har rätt att sätta sig på dem eller kränka dem. Vilket faktiskt är rätt vanligt.
    Så jag vet inte ...

Är det så himla svårt att få välartade ungar? 
    Med konsekvens kommer man långt. Och med avledning när det låser sig.a Och genom att föregå med gott exempel och vara en värdig förebild. Med andra ord: barnen gör som du gör och inte som du säger att de ska göra.
    Det visar sig tydligt senare i livet bland annat med alkohol och tobak och utenätter i tidiga år.
    Var som du vill att dina barn ska vara så tar de efter och blir likadana som du. Barn härmar vuxna. Du ska vara där som ledsagare och stöd, tröstare, support och på hejare. Och överösa barnen med kärlek. Det är mat och kärlek och trygghet de behöver. Det räcker så.

Förresten; mina barns förskolekompis som alltid kom till dagis sovande, i pyjamas, är i dag en mycket välartad och och trevlig ung man. Det var för väl att man inte började ifrågasätta barn och föräldrar då. Det hade gjort stor skada.
  • Anonym (P)
    Illusion skrev 2015-03-21 19:20:39 följande:

Att låta barnet gå i sele hela tiden är inte vidare humant. 

Så det är bättre att ungen kutar ut i gatan och blir påkörd?
  • Majsan70
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:40:03 följande:

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

Jag vet inte om detta skrivits förut, men då jag inte orkar läsa hela den långa tråden:
    Förr köpte väl föräldrar och barn cyklarna tillsammans och sen var hjälm valbar. På min tid vart fall var det inte lag på hjälm och jag valde bort den hela tiden. 

Säkert cyklar barnen utan hjälm i dag men då får man ju ta konsekvenserna av böter om man blir påkommen. 

När jag växte upp lagade min pappa olika mat till oss syskon och vi bestämde själva vad vi skulle äta.

Förr bestämde min pappa läggtiden...trodde han.

Det jag vill påpeka med det här är att det ser ut nu som det alltid har gjort. OLIKA!

• Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 07:29:46 följande:
    Så det är bättre att ungen kutar ut i gatan och blir påkörd?
    För att ta det extrema eller?
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 20:30:19 följande:
    Nej, och ej heller föräldrar och deras barn. Tar ni utrymme så att andra inte kommer fram så har du inte tagit hänsyn. Var sak har sin plats och tid.
    Som sagt, subjektiva upplevelser av händelser. Jag har upplevelsen av att vuxna överlag anser sig stå över barn. Det var därför t.ex. barnkonventionen uppstod, eller titta på påföljden för barnmisshandel, det är låga straff för sådana lagöverträdelser. Varför? Diskussionen handlar dock inte om det, men det finns spår av en barnsyn hos människor som är allt annat än bra, vilket går att urskilja i vardagen hos vuxna människor menar jag. Just därför tar jag inte snacket om att föräldrar skulle vara hänsynslösa i vad gäller hur, var, när, de ger sitt barn rörelsefrihet. Det handlar snarare om kass barnsyn hos den vuxne. 
  • Anonym (P)
    Illusion skrev 2015-03-22 09:37:21 följande:

För att ta det extrema eller?

Nej, inte alls. Vissa barn vägrar hålla handen och kutar iväg, vad ska man göra med dem tycker du? Sitta inne?
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 10:34:53 följande:
    Nej, inte alls. Vissa barn vägrar hålla handen och kutar iväg, vad ska man göra med dem tycker du? Sitta inne?
    Vilken lustig diskussion. 
  • kenneth768768
    Illusion skrev 2015-03-21 18:57:34 följande:
    Det skulle jag inte säga. Barnet måste kunna gå själv också, men också få testa den friheten. Vissa rum är bättre, men det berättigar inte att vuxna tar till våld mot barnet om barnet är "i vägen" (eller så kanske det är den vuxne som är i vägen. Varför ska den vuxnes upplevelse alltid ha företräde?). Nu pratar jag om 2-3 åringar. Ibland kan det då hända att barnet kommer i "krock" med någon annan förbigående, där de vuxna snäser något olämpligt och kanske till och med puttar till barnen för att visa sitt missnöje. Helt oacceptabelt enligt min mening. Har man däremot koppel på barnet, ja då går det ju att ha 100 procentig koll, men det går nog inte ihop med de demokratiska värderingar (och barnkonventionen) som Sverige eftersträvar. 
    Är det i Stockholm vuxna är så här mot små barn?

Jag har ALDRIG set det. Snarare har folk full koll på att här kommer ett litet barn gåendes och man måste ha koll så det inte blir en oavsiktlig krock. Du kanske borde flytta till min landsända.
  • Anonym (P)
    Illusion skrev 2015-03-22 10:50:45 följande:

Vilken lustig diskussion. 

Är det? Det var du som tyckte att sele är inhumant, jag bara ifrågasätter. Är det lika inhumant i vagnen? Fyller ju samma funktion.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-22 09:45:09 följande:
    Som sagt, subjektiva upplevelser av händelser. Jag har upplevelsen av att vuxna överlag anser sig stå över barn. Det var därför t.ex. barnkonventionen uppstod, eller titta på påföljden för barnmisshandel, det är låga straff för sådana lagöverträdelser. Varför? Diskussionen handlar dock inte om det, men det finns spår av en barnsyn hos människor som är allt annat än bra, vilket går att urskilja i vardagen hos vuxna människor menar jag. Just därför tar jag inte snacket om att föräldrar skulle vara hänsynslösa i vad gäller hur, var, när, de ger sitt barn rörelsefrihet. Det handlar snarare om kass barnsyn hos den vuxne. 
    Om jag tolkar dig rätt så menar du att det är mig det är fel på om jag irriterar mig på att du och ditt/dina barn tar plats och inte dig?
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?