• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 09:49:09 följande:

Jag läste en artikel i Dn som beskriver mycket av det jag känner igen:

"Att tillrättavisa ett barn som gör något dumt mot någon eller som håller på med något farligt tycker Kim är en självklarhet. Men en del föräldrar blir både kränkta och förbannade, säger han.

??Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

Detta är helt fel enligt mig. Klassisk curling som inte kan leda till något gott.
  • Illusion
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 11:14:45 följande:
    Du kan ju börja gapa på mig när jag flyttar undan din unge för att komma förbi.
    Så ska du få höra ett och annat.

Jag skiter i hur förbannad du blir, jag ska fram.
    Dina virriga ungar är inte gulliga utan är i vägen.
    Punkt slut.
    Jag vet att du skulle strunta i det. Egocentrism kallas det. 
  • Illusion
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 12:26:52 följande:
    Ja, precis.
    Att de inte kan fatta att vi inte tycker att deras ungar är gulliga är inte vårt bekymmer.
    De är i vägen, väsnas, geggar och gud vet allt... och det är bara tröttsamt. Inte ett dugg gulligt.
    Det handlar inte om att barn är gulliga, det handlar om att ta ansvar för den maktobalans som råder mellan barn och vuxna där den vuxne har det största ansvaret. Barn har också rätt till rörelsefrihet och ska inte behöva hålla föräldern i handen hela tiden (såvida det inte riskerar barnets säkerhet). 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 11:49:15 följande:
    Fast i de fall du nämner har ju föräldrarna glömt sitt ansvar över det barnen inte klarar, det ska ju inte gå ut över andra.
    Det skulle jag inte säga. Barnet måste kunna gå själv också, men också få testa den friheten. Vissa rum är bättre, men det berättigar inte att vuxna tar till våld mot barnet om barnet är "i vägen" (eller så kanske det är den vuxne som är i vägen. Varför ska den vuxnes upplevelse alltid ha företräde?). Nu pratar jag om 2-3 åringar. Ibland kan det då hända att barnet kommer i "krock" med någon annan förbigående, där de vuxna snäser något olämpligt och kanske till och med puttar till barnen för att visa sitt missnöje. Helt oacceptabelt enligt min mening. Har man däremot koppel på barnet, ja då går det ju att ha 100 procentig koll, men det går nog inte ihop med de demokratiska värderingar (och barnkonventionen) som Sverige eftersträvar. 
  • Anonym (P)
    Illusion skrev 2015-03-21 18:57:34 följande:

Det skulle jag inte säga. Barnet måste kunna gå själv också, men också få testa den friheten. Vissa rum är bättre, men det berättigar inte att vuxna tar till våld mot barnet om barnet är "i vägen" (eller så kanske det är den vuxne som är i vägen. Varför ska den vuxnes upplevelse alltid ha företräde?). Nu pratar jag om 2-3 åringar. Ibland kan det då hända att barnet kommer i "krock" med någon annan förbigående, där de vuxna snäser något olämpligt och kanske till och med puttar till barnen för att visa sitt missnöje. Helt oacceptabelt enligt min mening. Har man däremot koppel på barnet, ja då går det ju att ha 100 procentig koll, men det går nog inte ihop med de demokratiska värderingar (och barnkonventionen) som Sverige eftersträvar. 

Bryter sele mot barnkonventionen?
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-21 19:08:30 följande:
    Bryter sele mot barnkonventionen?
    Att låta barnet gå i sele hela tiden är inte vidare humant. 
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 18:57:34 följande:
    Jag säger inte att små barn inte ska få gå själva, men föräldrar har brustit i ansvar om det inte sker på ett sätt som är säkert för barnet och med hänsyn till andra.
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 19:27:24 följande:
    Jag säger inte att små barn inte ska få gå själva, men föräldrar har brustit i ansvar om det inte sker på ett sätt som är säkert för barnet och med hänsyn till andra.
    Ja, det håller jag med om ang säkerheten. Barn ska dock inte behöva vara de enda som tar hänsyn, utan det är gemensam mark vi går på och där vuxna inte har företräde, något många vuxna glömmer. 
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 19:32:57 följande:
    Ja, det håller jag med om ang säkerheten. Barn ska dock inte behöva vara de enda som tar hänsyn, utan det är gemensam mark vi går på och där vuxna inte har företräde, något många vuxna glömmer. 
    Nej, och ej heller föräldrar och deras barn. Tar ni utrymme så att andra inte kommer fram så har du inte tagit hänsyn. Var sak har sin plats och tid.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:40:03 följande:

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

Konstigt nog är det alltid alla andras barn som är störande och ouppfostrade aldrig de egna. Hur vet ni att det just inte är ETA egna barn andra ser som ouppfostrade och försummade?
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?