• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (tjejan)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 08:11:32 följande:
    De är så för att föräldrarna inte uppfostrar dem. Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet..
    Hördu TS, läser du bara de inlägg du håller med om? Du verkar ha bestämt dig för att INGEN uppfostrar sina barn längre! Se dig omkring och försök att hitta bra exempel, de finns!
  • Anonym (Ps)
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-21 08:15:31 följande:
    Hördu TS, läser du bara de inlägg du håller med om? Du verkar ha bestämt dig för att INGEN uppfostrar sina barn längre! Se dig omkring och försök att hitta bra exempel, de finns!
    Det gör jag inte, hur så? Var har jag skrivit att det gäller ALLA? Visa mig det tack. Jag diskuterar den enorma mängd problemföräldrar med ouppfostrade barn som finns ute i landet. Vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd. Solig
  • Anonym (tjejan)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 09:01:24 följande:
    Det gör jag inte, hur så? Var har jag skrivit att det gäller ALLA? Visa mig det tack. Jag diskuterar den enorma mängd problemföräldrar med ouppfostrade barn som finns ute i landet. Vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd. Solig
    "Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet". Så är det. Inget ifrågasättande. Ett generellt uttalande som talar om uppfostran som fenomen. Och ditt uttalande på slutet "vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd" visar ju att du inte är öppen för diskussion alls. Att diskutera ouppfostrade barn innebär väl ett ifrågasättande av saken som sådan, annars är det inte en diskussion alls. Vill man bara ha en typ av uttalanden är det väl rätt meningslöst att starta en diskussionstråd?
  • Anonym (Ps)
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-21 09:18:05 följande:
    "Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet". Så är det. Inget ifrågasättande. Ett generellt uttalande som talar om uppfostran som fenomen. Och ditt uttalande på slutet "vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd" visar ju att du inte är öppen för diskussion alls. Att diskutera ouppfostrade barn innebär väl ett ifrågasättande av saken som sådan, annars är det inte en diskussion alls. Vill man bara ha en typ av uttalanden är det väl rätt meningslöst att starta en diskussionstråd?
    Jaha? Det är min och många andra människors uppfattning. Naturligtvis finns det föräldrar som fortfarande uppfostrar sina barn men de är i minoritet. Så jag pratar om hur det är generellt. Har du ett problem med det?

Jag är öppen för diskussion angående fenomenet att föräldrar inte uppfostrar sina barn och varför man anser att man kränker barnens integritet om man bestämmer att barnen ska lägga sig, ta på sig kläder, göra läxor eller äta middag vid matbordet och inte gnälla skrika och slå sig till att få igenom sin egen vilja.

Du är välkommen att lämna denna tråd som du finner så ointressant. Ha en trevlig dag.Solig
  • Rosmarin
    kenneth768768 skrev 2015-03-21 00:15:24 följande:
    "I stället för att slå lillasyster, krama henne i stället" menar du?

Men då får ju inte barnet nån djupare förståelse för effekten av att slåss, dvs varför man inte slåss, är inte det en nackdel? Det blir en utantill-läxa. "Hur var det nu, mamma sa att...jag skulle krama?"

"Att slåss gör ont och det får man inte därför", är det ett skuldbeläggande?

Och effekten av det är, att barnet som får denna information blir trasigt?

Nej det tycker jag inte är skuldbeläggande :)

Precis så tycker jag man ska göra! Med anpassning beroende på ålder såklart. Förklara att det gör ont och att man ska kramas/prata osv istället. Gärna visa hur man ska göra. När barnet sen gör rätt så berömmer man det. (Positiv förstärkning. Funkar överlägset bäst för att skapa ett beteende enligt all forskning :)

Skuldbeläggande för mig är att endast fokusera på att barnet gör fel och skapa skuld kring det. "Nu var du dum som slog din syster. Det gör jätteont och hon blir jätteledsen. Sluta vara dum mot din syster". Och att sen bara fokusera på att punktmarkera när barnet gör fel.

För mig är att skuldbelägga en aktiv handling, alltså att man aktiv försöker få barnet att känna skuld. Däremot att barnet känner skuldkänslor ändå ibland är helt naturligt.
  • Rosmarin
    karr3 skrev 2015-03-21 05:25:57 följande:

jag håller med.

då jag var ung så lekte jag vatten krig, och "krig" med trä vapen som min morfar hade gjort till oss, vi sköt även med pilbågar som min morfar hade fixat ihop. 
    vi hade snöbollskrig och var allmänt aktiva utomhus. 

jag fick min första fungerande mobiltelefon när jag var 15 år gammal, för mina föräldrar ansåg att jag inte behöver mobiltelefon innan jag är nog gammal

jag som liten var tvungen att gå och lägga mig i tid, när jag var väldigt ung var jag tvungen att va i säng vid 8, sen då jag vart äldre så höjdes tiden såklart till 10-12. 

och idag.. ta mina kusiners barn som exempel. 

de fick en iphone och ipad direkt då de kunde gå. jag vet även att deras barn går och lägger sig då de vill, vilket oftast är runt 12-2 på natten. 

jag vet också att dessa 2 pojkar sitter uppe och spelar datorspel som även jag spelar och de är idag 13 och 7 år gammal. som jag sagt tidigare, då jag var i deras ålder så lekte jag utomhus och spelade hockey,fotboll och basket. 

men tänk såhär... fråga din mamma eller pappa va de gjorde då de var unga? de tycker säkert att de vi gjorde va väldigt konstigt också. 

vi tycker att vår uppväxt är det rätta eftersom det är så vi gjorde det på vår tid.
     dagens barn har bättre teknik och "bättre" grunder än vad vi hade då, och det hakar nya föräldrar på.  jag kan garantera att om 20-30 år så kommer dessa ipad -iphone fanatikers barn vara lika förvånade över att deras föräldrar använde något som hete ipad och iphone under deras uppväxt.

Jag tror att vi alla kan hitta skräckexempel i vår omgivning. Men om du tänker generellt, tycker du att det är så här barn beter sig?
  • Anonym (Ps)

Jag läste en artikel i Dn som beskriver mycket av det jag känner igen:

"Att tillrättavisa ett barn som gör något dumt mot någon eller som håller på med något farligt tycker Kim är en självklarhet. Men en del föräldrar blir både kränkta och förbannade, säger han.

??Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

• Anonym (Bella)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 09:49:09 följande:

Jag läste en artikel i Dn som beskriver mycket av det jag känner igen:

"Att tillrättavisa ett barn som gör något dumt mot någon eller som håller på med något farligt tycker Kim är en självklarhet. Men en del föräldrar blir både kränkta och förbannade, säger han.

??Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

Har du egna barn ts?
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 09:58:19 följande:
    Har du egna barn ts?
    Jag har 5 barn. Har du barn?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 10:01:22 följande:
    Jag har 5 barn. Har du barn?
    Ja, två stycken.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?