• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Rosmarin
    Ascendere skrev 2015-03-22 21:22:11 följande:
    Jepp, håller med fullständigt om de olika ledarstilarna.
    Och alla stilar kan funka bra i en familj beroende på individerna som ingår. 
    Jag tror därmed inte att man kan säga "ledarstil A är bäst  när det gäller barn" för det kan skilja så otroligt mycket.
    Vissa barn behöver tydliga gränser och omedelbar feedback när de gör fel, medans för andra funkar det bättre att ge 0-respons och positiv feedback när de gör rätt, helt olika från barn till barn vad som funkar bäst. 
    Det tror jag absolut att du har en poäng i. Man blir lätt hemmablind och tror att alla andra barn funkar likadant som ens egna.
  • Anonym (Flowerpot)
    Anonym (Barn uppfostras visst då...) skrev 2015-03-22 20:39:25 följande:
    Ha ! Har inte läst hela tråden MEN föräldrar generellt uppfostrar sina barn (BARN).

Mina barn har alltid cyklat med hjälm annars har de inte fått cykla alls, mina barn har alltid fått äta den mat som serverats, om den inte har passat så har de fått vara hungriga. Mina barn när de har varit små har alltid gått o lagt sig kl 20.00. Det är verkligen "inga" problem att fostra BARN. Dock en helt annan sak att "uppfostra" tonåringar .... Fy f_n säger jag bara. Ungarna är alldeles för medvetna om vad man får & inte får göra idag. Man får inte tillrättavisa gnm att ta dem hårt i armen elr säga ngt för då kan de anmäla sina föräldrar för både det ena o det andra..... och de är likadana mot sina lärare som mot sina föräldrar

Det finns ingen respekt, den försvann med internet....
    Och föräldrarna är slappa för att de är rädda för att anmälas. Och det är där det går fel. Samt att det har gått fel tidigare och då är det nästan försent att börja uppfostra.

Våra tonåringar vet vad som gäller för det har vi förklarat. Om de har det så dåligt här hemma att de känner att de måste anmäla oss, den dagen det händer kommer de att hamna i fosterhem. Så vi har bett dem att fundera väldigt noga innan de får några dumheter för sig. Våra ungar har alltid fått veta, sedan de var små att handling får konsekvens. Om de är beredda på att ta konsekvenserna får de ju utföra handlingen. På det här viset har vi alltid fått dem att tänka efter före. Men så är det också så att vi har aldrig backat och alltid varit konsekventa. Så de vet att vi leker inte och hotar inte. Bara talar om att "du får göra som du anser är rätt men jag/vi gör det som vi anser vara rätt".
  • Anonym (Allvarligt?)
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-22 21:33:40 följande:
    Och föräldrarna är slappa för att de är rädda för att anmälas. Och det är där det går fel. Samt att det har gått fel tidigare och då är det nästan försent att börja uppfostra.

Våra tonåringar vet vad som gäller för det har vi förklarat. Om de har det så dåligt här hemma att de känner att de måste anmäla oss, den dagen det händer kommer de att hamna i fosterhem. Så vi har bett dem att fundera väldigt noga innan de får några dumheter för sig. Våra ungar har alltid fått veta, sedan de var små att handling får konsekvens. Om de är beredda på att ta konsekvenserna får de ju utföra handlingen. På det här viset har vi alltid fått dem att tänka efter före. Men så är det också så att vi har aldrig backat och alltid varit konsekventa. Så de vet att vi leker inte och hotar inte. Bara talar om att "du får göra som du anser är rätt men jag/vi gör det som vi anser vara rätt".
    Men allvarligt! Pratar ni om anmälningar och fosterhem i ett familj? Låter ju helt galet. Att man ens tänker den tanken som förälder måste ju vara definitionen av att misslyckas.
  • sextiotalist

ag tillhör de som valt mina strider, nu har inte mitt barn haft pyamas till dagis, men jag har vänner vars barn har haft det (kan väl upplysa om att dessa barn är nu nästan vuxna, fullt fungerande och sköter skola och annat bra)
    Maten är också en sak som jag aldrig stridit om, detta stridande har inte fungerat för varken mig eller sambon (vi båda valde att inte äta alls) när vi växte upp, alltså så ansåg både han och jag att det var en dålig strategi.
    Som facit har vi en tonåring som har en bredare reportoar än hans föräldrar har.
    Läggdags har vi inte heller behövt styra, vår tonåring sköter själv sitt läggande och det är ytterst sällan vi behöver påminna honom om klockan. Så uppenbarligen har vi lyckats där också
    Att få en pigg unge att lägga sig vid en viss tid är kört att misslyckats (kan väl tillägga att vi aldrig haft några jobbiga nattningar heller, utan de har varit lugna och harmoniska)
    Dvs vi har gjort avkall på mycket som vi själva har blivit uppfostrade och vi har lyckats rätt bra måste jag säga.

• sextiotalist
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-22 21:33:40 följande:

Vad skönt att man inte ens behövt tänka i de banorna. Sambons två äldsta har skött sig bra under sin uppväxt och är numera två självgående väl fungerande vuxna och tonåringen är skötsam och fungerar bra (att det sedan finns en del att finslipa är ju självklart)
    Artiga, trevliga, klarar sig själva och sköter sina arbete (och skola) utmärkt, vad mer kan man önska?
  • Sandraxx

Intressant inlägg!

Nu orkade jag inte läsa alla svar :)

Jag kan hålla med trådstartaren att känslan är att barn idag får mindre auktioritär uppfostran och uppfostran sker mer på barnens villkor. Barnen får mer del i beslutandet i familjen och har mer att säga till om.

Jag och min sambo har en pågående konflikt där han hävdar att han inte vill utföra straff och hot, han vill att hans dotter ska på egen hand "komma underfund" med vad det är hon "bör/ska" göra, - medan jag har en tanke om att man genom att faktiskt "tvinga" barnen (även om det sällan behöver gå så långt) att göra vardagliga saker som att städa efter sig så lär de sig vad de "ska/bör" göra. Det är inte "valbart" ifall de ska hjälpa till hemma eller inte. Vi har även en konflikt där jag hävadar att föräldrarna är mer eller mindre diktatorer i ett hem, de har alltid sista ordet och beslutsrätten. Barnen har möjlighet att säga sina åsikter och komma med argumentation för sin sak. Jag tror att många föräldrar & barn ser på sin familj som en demokrati där barnen har lika mycket rösträtt som föräldrarna.

Jag tror många föräldrar har svårt att följa upp och vara konsekventa i sin uppfostran - jag säger inte att jag alltid är exemplarisk men jag brukar för det mesta fölfölja mina "konsekvenser/bestraffningar". Men jag har ett ganska kort humör och är jag krasst realist så är det ett "hot" om något för mina barn :p

Som föräldrar vill man ha en bra relation med sina barn och de flesta ogillar nog konflikter.

Sen har jag en teori om att vi faktiskt missat något viktigt när vi tog bort den allmäna värnplikten - i militären fick ungdomarna en "uppfostran" må vara åt det extrema hållet, och fick kanske en liten annan syn på livet. :p

• Ascendere
    Sandraxx skrev 2015-03-23 15:25:59 följande:

Sen har jag en teori om att vi faktiskt missat något viktigt när vi tog bort den allmäna värnplikten - i militären fick ungdomarna en "uppfostran" må vara åt det extrema hållet, och fick kanske en liten annan syn på livet. :p

Ja, det tror jag med! Och att man fick lära sig att ibland är det läge att bara helt enkelt hugga i och hålla käft och "offra sig för laget", även om det är jobbigt/tråkigt/blött/kallt etc. 
  • Mila76
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:42:22 följande:
    Absolut. Det stämmer  nog i många fall. Detta barnet kan även ha skrikfest efter att blivit nekad ett nytt bröd efter att det andra smulade lite för mycket. Samtidigt sitter fem andra vid samma bord och försöker äta. Barnet får skrika vidare,,
    Hur hade du löst situationen? Munkavle? 
  • Anonym (Ps)
    Mila76 skrev 2015-03-23 16:08:04 följande:
    Hur hade du löst situationen? Munkavle? 
    Man tar ungen och går ut!
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?