• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:51:10 följande:
    Vad är fel i att skuldbelägga? Hur får man barn att förstå när de gör fel utan att de känner skuld? Är inte skuldkänsla en rätt naturlig konsekvens av att göra fel?
    Kör igen på samma visa. Skuldbelägga är ju inte samma sak som är skambelägga. 

(Håller alltså med). 
  • Illusion
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 11:03:53 följande:
    Vi pratar inte om riktiga kränkningar utan det moderna Sveriges lättkränkthet. Dvs t.ex att folk blir kränkta för att grannen säger till ungarna att sluta skrika ute på gården.
    Det är ju svårt att diskutera det här eftersom man alltid hamnar i subjektiva upplevelser av olika händelser, men förhoppningsvis skrek barnen och lekte inte ljudligt.

Jag tycker att många vuxna har taskig barnsyn, t.ex. stör sig på små barn som  inte riktigt greppat hur man går på gångvägen utan sicksackar till följd. Då är det inte helt ovanligt att vuxna som går förbi (oftast äldre) suckar och stönar, och kanske till och med stöter till barnet medvetet (!). 

Jag har själv varit med om en rad händelser där vuxna människor beter sig riktigt illa mot barn. Jag blir fly förbannad, vilket de får reda på också. 
  • Anonym (Bella)
    Illusion skrev 2015-03-21 11:11:57 följande:
    Det är ju svårt att diskutera det här eftersom man alltid hamnar i subjektiva upplevelser av olika händelser, men förhoppningsvis skrek barnen och lekte inte ljudligt.

Jag tycker att många vuxna har taskig barnsyn, t.ex. stör sig på små barn som  inte riktigt greppat hur man går på gångvägen utan sicksackar till följd. Då är det inte helt ovanligt att vuxna som går förbi (oftast äldre) suckar och stönar, och kanske till och med stöter till barnet medvetet (!). 

Jag har själv varit med om en rad händelser där vuxna människor beter sig riktigt illa mot barn. Jag blir fly förbannad, vilket de får reda på också. 
    Du kan ju börja gapa på mig när jag flyttar undan din unge för att komma förbi.
    Så ska du få höra ett och annat.

Jag skiter i hur förbannad du blir, jag ska fram.
    Dina virriga ungar är inte gulliga utan är i vägen.
    Punkt slut.
  • tankfull
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 11:14:45 följande:

Punkt slut.
    Wow.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 11:11:57 följande:

Fast i de fall du nämner har ju föräldrarna glömt sitt ansvar över det barnen inte klarar, det ska ju inte gå ut över andra.
  • Anonym (Flowerpot)
    kenneth768768 skrev 2015-03-21 00:15:24 följande:
    "I stället för att slå lillasyster, krama henne i stället" menar du?

Men då får ju inte barnet nån djupare förståelse för effekten av att slåss, dvs varför man inte slåss, är inte det en nackdel? Det blir en utantill-läxa. "Hur var det nu, mamma sa att...jag skulle krama?"

"Att slåss gör ont och det får man inte därför", är det ett skuldbeläggande?

Och effekten av det är, att barnet som får denna information blir trasigt?
    Det enda ungarna lär sig av det där som hon förespråkar blir: "skit samma vad jag gör, jag kan alltid släta över med en kram, ett förlåt, ett vadsomhelst". Ungarna kommer att växa upp till vuxna med noll empati, som kör över alla andra, ljuger, bedrar, tillskansar sig allt möjligt utan skrupler och blir förvånade när ett förlåt inte löser saken. När deras partner lämnar dem, de åker i fängelse eller vadsomhelst så kommer de att stå där helt oförstående. 

Ungar ska ha regler, det ska talas om tydligt när de är skuld till något och de ska förstå hur andra känner det. Handling får konsekvens, vuxna vet bäst (nåja, inte alla), lärare ska de lyssna på, man säger tack och man beter sig. Så enkelt är det. Föräldrar som inte fattar de här enkla reglerna i barnuppfostran borde avstå från att förstöra en hel generation.
  • Anonym (Flowerpot)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 11:14:45 följande:

Punkt slut.
    Det är just det här som många självupptagna föräldrar har problem med att fatta. Deras ungars utvecklingsprocess är inte andras ansvar. Föräldrar får själva se till att deras ungar inte stör andra. Jag tänker inte snubbla över "söta, gulliga" småungar som beter sig som aspackade a-lagare mitt i affärer, trottoarer, övergångsställen, flygplatser och alla andra ställen som föräldrar tycker att andra ska akta sig för att deras ungar ska vingla fram.

Så jo, jag håller med dig, om någon skulle ens öppna käften över att jag flyttar på deras unge. För att inte snacka om att ungen kan bli nermejad och skadad av en kundvagn, en transportvagn på flygplatsen, en barnvagn eller annat. Eller tom översprungen för att den vinglar in framför en eller för att den inte syns helt enkelt. Synd om ungen men föräldrarna borde bötfällas för oaktsamhet.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-21 12:24:26 följande:
    Det är just det här som många självupptagna föräldrar har problem med att fatta. Deras ungars utvecklingsprocess är inte andras ansvar. Föräldrar får själva se till att deras ungar inte stör andra. Jag tänker inte snubbla över "söta, gulliga" småungar som beter sig som aspackade a-lagare mitt i affärer, trottoarer, övergångsställen, flygplatser och alla andra ställen som föräldrar tycker att andra ska akta sig för att deras ungar ska vingla fram.

Så jo, jag håller med dig, om någon skulle ens öppna käften över att jag flyttar på deras unge. För att inte snacka om att ungen kan bli nermejad och skadad av en kundvagn, en transportvagn på flygplatsen, en barnvagn eller annat. Eller tom översprungen för att den vinglar in framför en eller för att den inte syns helt enkelt. Synd om ungen men föräldrarna borde bötfällas för oaktsamhet.
    Ja, precis.
    Att de inte kan fatta att vi inte tycker att deras ungar är gulliga är inte vårt bekymmer.
    De är i vägen, väsnas, geggar och gud vet allt... och det är bara tröttsamt. Inte ett dugg gulligt.
  • Anonym (Bella)
    tankfull skrev 2015-03-21 11:32:20 följande:
    Wow.
    Skulle kunna säga detsamma.
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 08:06:15 följande:
    Nej. Barn ska inte vara med och bestämma om  allt. Vissa saker naturligtvis och anpassat efter ålder. Andra saker bestämmer föräldrar.
    Det skrev jag inte heller? Vissa saker som tex att använda cykelhjälm, bilbälte och att borsta tänderna bestämmer föräldrarna.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?