• RebeckaZ70

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-04-23 09:19:06 följande:
    Få se nu.. En misslyckad målare blev en framgångsrik ledare i ett försök att bygga ett imperium som skulle efterträda det tyskromerska riket... Ett tag.. Enorm uppslutning från folket.. Fruktansvärda följder.

Så framgång i sig är inte den avgörande faktorn för att bedöma en person, kan jag tycka.

Nu är EBT skolad i kristenhet, målaren var nazist och det är enorma skillnader.

På samma nivå av förtroende som EBT ligger på har SL, FR och andra partiledare legat. Det är alltså inte en fråga om Livets ord eller LO, Metall osv som lägger grunden för förtroendet. Det är ngt annat. En personlig egenskap som går fram. Trots Livets ords skolning.
    Fann du någon speciell tillfredställelse i att få nämna den böhmiske korpralen i samband med EBT eller var det bara ännu ett kapitel i avdelningen brunsmetande av KD?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 09:33:48 följande:

Fann du någon speciell tillfredställelse i att få nämna den böhmiske korpralen i samband med EBT eller var det bara ännu ett kapitel i avdelningen brunsmetande av KD?

Det var varken eller, det var bara ett tydligt sätt att visa att folkligt förtroende i sig inte är mycket att hänga i granen.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 09:33:48 följande:
    Touchy, touchy. Hitler och Reinfeldt är väl i så fall mer jämförbara då deras respektive enorma popularitet berodde på vad de gjorde snarare än vad de sa. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-04-23 09:20:05 följande:
    Kände inte till det här progressiva drivet som du beskrev men det går egentligen hand i hand med förhållandet till kunskap/studier/studera skrifterna.

Jag verkligen älskar det förhållandet till kunskap. Vid ett studiebesök som jag har nämnt tidigare så förklarades det att judendomen inte riktigt har en tydlig bild av något himmelrike... utan det handlar i stora drag om att fortsätta studera skrifterna tillsammans/ihop med G-d.

Bilderna jag får i huvudet är som en sketch tagen ur The Simpsons. I synagogan mässar de godtrogna judarna som vanligt - vilket i själva verket innebär att studera texterna, som det förklarades på studiebesöket - och jorden går plötsligt under. Ingenting förändras, ingen rör en min... men G-d stiger långsamt upp strax i bakgrunden - Heaven.

Kvinnostaden är helt klart läsvärd. Det kan bli lite långrandigt med alla exempel som tas upp men vi moderna människor är väl lite bortskämda med överflöd av kunskap/information/fakta... dåtidens människor (även de litterära) lär dock ha tappat hakan av fascination. Man missar ingenting essentiellt om man hoppar över en del bland/i dessa exempel och skumma efter sådant som kittlar istället.

Magin uppstår när man har läst till sista bokstav och börjar stänga igen boken. Att med DEN kraften fråga efter det hon gör bryter ner mig i tårar. Lägg det på minnet tills du väl läser boken: med DEN kraften.

Finns som pocket.

Något av det mest sympatiska med judendomen är att vikten läggs på livet, inte livet efter detta som knappast ens nämns i Torah.
    i Pirkei Avot : "Denna värld är en farstu som leder till Olam ha-Ba, den kommande världen", men hur denna kommer att se ut är oklart. Din liknelse om Simpsonssketchen måste jag komma ihåg att nämna för vår Rabbi, han har en otrolig humor och skulle säkert uppskatta den
    Ett annat sympatiskt drag är traditionen att ifrågasätta sin egen tro och religion och att ständigt utvecklas.

I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 07:57:44 följande:

Förresten, KD och V ska hålla en gemnesam presskonferens idag, ska bli intressant att läsa om vad den handlade om!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-och-kd-kallar-till-gemensam-presstraff

"Vänsterpartiet och Kristdemokraterna sätter gemensam press på regeringen. Syftet är att få till stånd en utredning om penningtvätt efter SVT Nyheters avslöjande om misstänkt penningtvätt i Swedbank."

Mycket bra att två partier som ofta står långt från varandra kan hitta gemensamma beröringspunkter och arbeta utifrån dem.

(Vissa har ju ondgjort sig över att KD sagt sig vilja samarbeta med V i frågor där de tycker lika.)
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 11:58:57 följande:

"Vänsterpartiet och Kristdemokraterna sätter gemensam press på regeringen. Syftet är att få till stånd en utredning om penningtvätt efter SVT Nyheters avslöjande om misstänkt penningtvätt i Swedbank."

Mycket bra att två partier som ofta står långt från varandra kan hitta gemensamma beröringspunkter och arbeta utifrån dem.

(Vissa har ju ondgjort sig över att KD sagt sig vilja samarbeta med V i frågor där de tycker lika.)

Bra samarbete, notera att V inte krävt förstatligande av diverse verksamheter eller proletariatets diktatur, KD har inte heller krävt att att abort ska förbjudas eller att kristendom ska bli obligatoriskt skolämne.

Ett annat parti som KD säger sig vilja samarbeta med hade krävt en hel del av sin Politik för att mötas i en sakfråga.

Det är stor skillnad i politisk mognad
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-23 11:58:57 följande:

Bra att du tycker det är "mycket bra när två parter som ofta står långt från varandra kan hitta gemensamma beröringspunkter och arbeta utifrån dem".

När ska Israel och Palestina följa KDs och Vs goda exempel, tycker du? Fast det är ju klart att det är svårt när man försöker förinta varandra. 

(Vissa här ju ondgjort sig över enbart Palestina i konflikten där båda parter är ansvariga)
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-04-23 09:09:21 följande:

När jag senast såg det? Jag har själv gjort det! åtskilliga gånger under många år.

Presentation i sig kräver färdigheter, men enbart presentation utan en djupare förståelse är lite platt. Retorik når inte hela vägen fram, inte till alla i alla fall.

Renässansen och därefter den sekulära humanistimen är ett brott med den kristna världsbilden. Det är ett omtag där man säger att det kristna/religiösa och den kristna/religiösa guden inte behövs för att definiera människan. Sen följer århundraden av filosofiska grubblerier och förklaringar till hur människan själv har det goda och onda i sig, det är inte gudomligt, det är mänskligt.

När Emmanuel Kant pratar om de kategoriskt imperativ som finns i varje människa föregriper han modern psykologisk forskning.

Den stora striden mellan humanistimen och kristendomen handlar om att ge människorna de förmågor som tidigare varit förbehållna religiösa representanter och symboler. Humanismen är religionens stora fiende, humanismen tar allt det gudomliga och gör det till mänskligt.

Det är klart att det med hegeliansk logik går att påstå att kristendomen är en av krafterna bakom den sekulära humanismen., men då betyder det att dessa två åskådning står mot varandra och att de syntesiseras till en ny bild. Kanske det EBT nu påstår..

Det har länge stötts och blötts om språket är grunden och gränsen för vår kunskap om världen, för vad vi förstår, vet och kan uppfatta. Språkets inneboende karaktär ger oss enligt min uppfattning möjlighet att uttrycka saker vi inte har ord för, betydelseförskjutningar, analogier och överförd betydelse är funktioner i medvetandet som gör att människor har förmågan att förstå utanför den egna kunskaps- och språkgränsen.

Trots att jag inte är spansktalande så förstår jag vad 'the bad guy' menar när han inför polisens dragna vapen ropar: i didn't do nothing!!

Ska polisen ta detta påstående som ett erkännande? Killen har precis sagt att han inte gjorde ingenting, så nånting har han visst gjort... Eller är detta en språkförbistring då ett språk blandas med ett annat språk bruk av dubbla negationer..

Trots att det finn språk som använder meningar som 'det var en har-händelse' istället för 'jag såg en hare' så begrips det ändå att harar existerar i tiden utanför de explicita har-händelserna. Apropå koncept då..

Då hade du som partiledare också fått godare betyg på punkten engagemang.

Just humanism har tydliga rötter och spår till religion. Du som verkar bevandrad i idéhistoria känner väl till det?

Att historien har gör omtagningar - raserar koncept och bygger nya i dess ställe - betyder inte att det förgångna försvinner i all bemärkelse. Det kräver att människan överhuvudtaget har lärt sig någonting och har med sig den läxan...

Ja, språket är centralt för vår förståelse av tillvaron men fenomen jag berör ligger sbarare på en perceptuell nivå. Det har väldigt lite med logik och resonemang om tillvarons att göra. Det är inte en fråga om perspektiv... utan sådant som att det tog den läskunniga människan hundratals år innan hon kunde konceptualisera tyst läsning och placera konceptet i sin världsbild, är helt enkelt ett faktum.

Förtydliga gärna Kants och Hegels relevans i frågor som jag närmare mig genom perceptuell evolutionspsykologi. Eftersom jag inte har läst någonting av dessa klassiska giganter så kan jag givetvis missa tråkigt mycket.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-04-23 15:17:55 följande:

Då hade du som partiledare också fått godare betyg på punkten engagemang.

Just humanism har tydliga rötter och spår till religion. Du som verkar bevandrad i idéhistoria känner väl till det?

Att historien har gör omtagningar - raserar koncept och bygger nya i dess ställe - betyder inte att det förgångna försvinner i all bemärkelse. Det kräver att människan överhuvudtaget har lärt sig någonting och har med sig den läxan...

Ja, språket är centralt för vår förståelse av tillvaron men fenomen jag berör ligger sbarare på en perceptuell nivå. Det har väldigt lite med logik och resonemang om tillvarons att göra. Det är inte en fråga om perspektiv... utan sådant som att det tog den läskunniga människan hundratals år innan hon kunde konceptualisera tyst läsning och placera konceptet i sin världsbild, är helt enkelt ett faktum.

Förtydliga gärna Kants och Hegels relevans i frågor som jag närmare mig genom perceptuell evolutionspsykologi. Eftersom jag inte har läst någonting av dessa klassiska giganter så kan jag givetvis missa tråkigt mycket.

Tydligen har du mer kännedom om humanismens rötter. Upplys mig gärna om hur du menar.

https://www.britannica.com/topic/humanism

Kants tankar om människans moraliska eller snarare etiska förmågor stämmer väl in i modern psykologisk forskning som visar att dessa förmågor är något varje människa bär med sig från födseln. Det är inte bibelstudier som behövs för att veta vad som är rätt eller fel, eller vad som ska göras. Vi har det o oss. Det finns alltså en etik och moral utan att en gud behövs, det finns värden som varje människa känner till. Ingen kyrka eller präst behövs för detta.

Hegel då, en alltför svårsmält rad av soppor som kokas om av många efterföljare. Det mest märkbara arvet torde vara marxismen. Världs-anden och andra begrepp gör Hegels soppor svårsmält snarare än djupa intellektuella som jag ser det. Men det finns mycket att hämta ur tankarna, mest mot skulle jag säga då Hegel är en motreaktion mot modernism, humanism
  • Padirac

Perceptuell evolutionspsykologi, är det ett område som innefattar utvecklingen av psykets olika perceptuella förmågor under en människas levnadstid?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?