• nattuw

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-05-23 21:52:37 följande:

Han nämner till exempel hur Adaktusson röstade i fördömandet av Paraguay. Landet hade nekat en tioårig flicka, som blivit våldtagen av sin styvfar, att genomföra abort. - Även om man har uppfattningen att abortfrågan inte hör hemma på EU-nivå så är det så att varje ställningstagande som görs måste ses i ett sammanhang. Något av det jag har läst har gett ett konstigt intryck. Jag hade inte röstat på motsvarande om jag hade varit i hans parlamentarikerkläder, säger Hägglund. Hur skulle han ha röstat i stället, för att markera att frågan ska ligga på nationell nivå? - I flera av de omröstningar jag har kunnat läsa om så hade det varit bättre att lägga ner rösten"

Flickan var i 21:a veckan så även i Sverige hade det varit en kantboll om hon fått göra abort eller inte. ( https://omni.se/10-arig-flicka-valdtogs-av-styvpappa-nekas-abort/a/4e4a7f84-2def-4ef6-85e1-daf36e597e50 ).

I Sverige går gränsen för fri abort vid 18 veckor och efter medgivande av socialstyrelsen vid 22:a veckan ( https://www.umo.se/kroppen/graviditet/abort/ ). Vilket är en princip som stötts av skribenter på detta forum. Om den svenska lagstiftningen är något som borde fördömas av EU eller inte lämnar jag till andra att bedöma.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-23 13:34:56 följande:

Lars Adaktusson röstade för en resolution som kritiserar Paraguay för sexuellt våld och barngraviditeter men där kritiken mot att den våldtagna 10-åriga flickan nekades abort saknades. När detta förslag föll så röstade Lars Adaktusson nej till en resolution som kritiserar Paraguay för sexuellt våld och barngraviditeter och som kritiserade Paraguay för att landet nekade den våldtagna 10 åriga flickan abort. Det är vidrigt.

Spännande påståenden från dig. Du har inte länk till texten ifråga?

Vad du tycker är vidrigt är givetvis sin ensak men blir det inte lite löjligt i längden att vräka ur sig halmgubbar att finna vidriga?
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2019-05-23 17:16:30 följande:
    När tillräckligt många i USA blev tillräckligt trött på deras sandlåda blev Trump president. Jag undrar vad vi får.
    Eftersom tråden handlar om förstroendet för regeringen så: En annan regeing.

Den här lever på övertid för att fem partier kastade alla sina egna politiiska idéer överbord och enades m det enda de fann gemensamt: att vara emot SD.

Det tricket lär ju inte fungera så många gånger till och frågan är om det ens håller den här mandatperionden ut.

L lär ju vara de som agerar först.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • dsgdfdfdffdg

Det som oroar mig är att jag inte känner något förtroende för många politiker oavsett partifärg.

Vad vi behöver är ett seriöst oppositionparti som vill verka för Sveriges bästa, Sd visade sig tyvärr bara vara som alla andra

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-23 20:10:54 följande:
    Jag förstod att du inte skulle få ihop dina sekulära tankar med icke sekulär politik.

I dagens Sverige är det nog bättre att vi fokuserar på att få så många barnmorskor som möjligt... istället för att fokusrra på huruvida den enskilde barnmorskan vill plocka isär ett foster eller inte.

Huvudsaken är att abort som tjänst finns tillgänglig... inte att alla Sveriges barnmorskor utför uppgiften.

Man får vara pragmatisk när det kommer till bristyrken.
    Ja, jag förstår att du anser det vara rationellt och sekulärt att anse att sjukvårdspersonal, t ex barnmorskor, ska kunna vägra utföra arbetsuppgifter som abort.

Det är en uppfattning som inte delas av barnmorskor eller sjukvården. 

Det förvånar dock inte att ett kristet ickesekulärt parti som KD är angelägna om att den kristna värdegrunden ska få styra vården.

Det ska bli intressant att se hur KD kommer att hantera Adaktussons agerande i EU-parlamentet - om det räcker med att hans åsikter kritiserats av tre tunga företrädare - eller om det behövs mer för att väljarna ska se dem som ett parti som i huvudsak är hyfsat anpassade till svensk värdegrund.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-05-24 11:24:02 följande:

Ja, jag förstår att du anser det vara rationellt och sekulärt att anse att sjukvårdspersonal, t ex barnmorskor, ska kunna vägra utföra arbetsuppgifter som abort.

Det är en uppfattning som inte delas av barnmorskor eller sjukvården. 

Det förvånar dock inte att ett kristet ickesekulärt parti som KD är angelägna om att den kristna värdegrunden ska få styra vården.

Det ska bli intressant att se hur KD kommer att hantera Adaktussons agerande i EU-parlamentet - om det räcker med att hans åsikter kritiserats av tre tunga företrädare - eller om det behövs mer för att väljarna ska se dem som ett parti som i huvudsak är hyfsat anpassade till svensk värdegrund.

Adaktussons agerande är väl ditt minsta bekymmer? Enligt dina uträkningar är det största EU-blocket kristet med Angela Merkel i spetsen som - plot twist! - samarbetar med S, ditt eget absolut vurmigaste parti.

Nåväl. Det som du inte riktigt hänger med i är att kristdemokratin utgår från personalism - varför samtyckefrihet är en självklarhet. Det är även den europeiska normen med blott fem länder som undantag...

Tänk att det bara finns fem sekulariserade stater i ditt Europa. Vilken grej. Förstår att det känns lite svettigt för dig som är omringad av både Norge och Danmark - som bådadera tillåter samtyckefrihet.

Jag börjar förstå varför du behöver avreagera dig här. Det hade jag också behövt göra om jag levde mitt i en teokratisk pandemi av kontinental storlek...

Det är väl ändå en tröst att du helt enkelt har fel.
  • Digestive

Ur Kristdemokraternas principprogram:

>>Religion är INTE politik. Politik är heller INTE religion. I många kulturer är emellertid religionen bärare av den människosyn och etik, som genomsyrar samhället. I det avseendet är i vår del av världen kristendomen den tongivande förmedlaren av den människosyn och de grundläggande värden, som motiverar mänskliga rättigheter och skyldigheter. Kristdemokratins etik och människosyn kan förklaras och försvaras såväl teologiskt som filosofiskt. Det kan ske genom den kristna idétraditionen men också genom den filosofiska PERSONALISMEN och NATTURRÄTTEN. Båda sätten är legitima, men i ett sekulariserat samhälle som också präglas av trosmässig mångfald söker kristdemokratin en gemensam grund med förnuftiga skäl för det gemensamma bästa oavsett trosuppfattning. Det är således möjligt att motivera människosyn och grundvärden med samma innebörd UTAN att referera till Gud eller den kristna traditionen. På samma sätt är kristdemokratins etiska grund för politik OBEROENDE av personlig trosuppfattning när det gäller livsåskådning eller religion. Politiken rör människors gemensamma angelägenheter medan religionen dessutom rör människornas relation till Gud. Det FINNS således en distinktion mellan politik och trosliv. Samtidigt finns det alltid en RISK att människor gör politik av sin religion eller gör religion av sin politik.

[...]

I den kristdemokratiska IDÉTRADITIONEN är samvetet och SAMVETSFRIHETEN viktiga. Samvetet är en central del av personligheten. Det handlar om vår förmåga att uppfatta och handla utifrån vad som är moraliskt gott och ont, vad som är rätt och vad som är orätt. I traditionell etik och naturrätt är samvetet kopplat till allmänt giltiga värden som till exempel liv, hälsa och sanning.<<

https://kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 11:53:54 följande:
    Adaktussons agerande är väl ditt minsta bekymmer? Enligt dina uträkningar är det största EU-blocket kristet med Angela Merkel i spetsen som - plot twist! - samarbetar med S, ditt eget absolut vurmigaste parti.

Nåväl. Det som du inte riktigt hänger med i är att kristdemokratin utgår från personalism - varför samtyckefrihet är en självklarhet. Det är även den europeiska normen med blott fem länder som undantag...

Tänk att det bara finns fem sekulariserade stater i ditt Europa. Vilken grej. Förstår att det känns lite svettigt för dig som är omringad av både Norge och Danmark - som bådadera tillåter samtyckefrihet.

Jag börjar förstå varför du behöver avreagera dig här. Det hade jag också behövt göra om jag levde mitt i en teokratisk pandemi av kontinental storlek...

Det är väl ändå en tröst att du helt enkelt har fel.
    Dett är väl bra att du funnit ett parti vars religiösa föreställningar du kan samtycka med.

För min egen del så är jag nöjd så länge det inte finns lagar som anger att personer har rätt att motsatt könkräva särbehandling i yrkeslivet på grund av religiösa föreställningar - som att man inte ska handhälsa på personer av eller att barnmorskor ska vägra ge abort eller abortledande rådgivning.

Kristna partier som KD är inget för mig som sekulär ateist - men det finns ju folk till allt, så även KD hittar ju sina proselyter och alla svenskar är ju heller inte helt anpassade till svensk värdegrund.

Hoppas att du finner frid med ditt kristna KD - du har ju fladdrat lite mellan anarkism, C, Piratpartiet och KD under dina år på FLSkrattande
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-05-24 13:07:09 följande:

Dett är väl bra att du funnit ett parti vars religiösa föreställningar du kan samtycka med.

För min egen del så är jag nöjd så länge det inte finns lagar som anger att personer har rätt att motsatt könkräva särbehandling i yrkeslivet på grund av religiösa föreställningar - som att man inte ska handhälsa på personer av eller att barnmorskor ska vägra ge abort eller abortledande rådgivning.

Kristna partier som KD är inget för mig som sekulär ateist - men det finns ju folk till allt, så även KD hittar ju sina proselyter och alla svenskar är ju heller inte helt anpassade till svensk värdegrund.

Hoppas att du finner frid med ditt kristna KD - du har ju fladdrat lite mellan anarkism, C, Piratpartiet och KD under dina år på FL

Har delat med mig av KD:s principprogram och huruvida du förstår vad som står i det citerade är ointressant liksom ditt nattmösseprat ovan

Nu vet läsarna informationen som du har tagit del av. Utifrån det så handlar det enbart om hur du själv vill framstå... vilket jag inte bryr mig om.

Gott så. Jag orkar inte skräpa ner tråden mer genom att bemöta ditt oseriöst larv.
  • Digestive

Ah... och jag fladdrar inte med anarkism. Oavsett vilket politiskt parti jag röstar på så är jag anarkistiskt lagd.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?