Har du förtroende för regeringen?
I och för sig så är det nog klokt för integrationen att hålla religiösa budskap inom den privata sfären. KD:s strikta sekulära linje har ändå sin poäng...
I och för sig så är det nog klokt för integrationen att hålla religiösa budskap inom den privata sfären. KD:s strikta sekulära linje har ändå sin poäng...
Jag utgick ifrån vad en religionsvetare i den kristna tidningen Dagen säger. Han menar att det är svårt att stifta lagar som förbjuder böneutrop och samtidigt tillåter kyrkklockor eftersom de fyller samma funktion.
Vad är din kommentar till att Kristdemokraternas Ebba Busch Thor anser att vårdpersonal ska ha rätt att vägra hjälpa en kvinna med abort om uppgiften strider mot religiös övertygelse? Är det också en del av KDs sekulära linje?
Vad är din kommentar till att Kristdemokraternas Ebba Busch Thor anser att vårdpersonal ska ha rätt att vägra hjälpa en kvinna med abort om uppgiften strider mot religiös övertygelse? Är det också en del av KDs sekulära linje?
Jag utgick ifrån vad en religionsvetare i den kristna tidningen Dagen säger. Han menar att det är svårt att stifta lagar som förbjuder böneutrop och samtidigt tillåter kyrkklockor eftersom de fyller samma funktion.
https://www.dagen.se/nyheter/religionsvetare-kyrkklockor-och-boneutrop-fyller-samma-funktion-1.1115433?paywall=true
Vackert
Det verkar som du har greppat att det inte är möjligt att ta reda på hur det hade sett ut i Sverige om de anständiga partierna hade valt att samarbeta med SD redan när partiet kom in i riksdagen.
Det är ju annars ett av de allra vanligaste böneutropen från vurmare. Jag som är road av vissa primitiva kulturers uttrycksformer brukar ta del av yttringarna med stort nöje och löje.
Du menar att KD röstat emot muslimers möjlighet att ha böneutrop. Ja, det råder ju en viss rivalitet mellan de båda syskonreligionerna, så jag kan tänka mig att ett kristet parti inte vill att islam ska få förkunnas. Jag är inte så insatt i syskonreligionernas kallelser till bönemöten utan trodde nog att det handlade om vilka bullernivåer som kan accepteras på kommunal nivå. Men KD:s högerradikala variant av kristendom kan ju säkert vilja ha ett förbud med hänvisning till den där kristna värdegrunden de tror på.
Kyrkoval. Tja, om en frimärksklubb skulle styrelse utifrån kandidaternas partipolitiska hemvist - så skulle jag inte bry mig. Lika lite bryr jag mig om vilka partier som ställer upp eller inte ställer upp i kyrkovalet.
Jag tror vi har en aning olika syn på vad sekulär politik innebär. För mig är t ex Andaktussons abortmotstånd ett exempel på hur KD:s variant av kristendom går på tvärs mot svensk humanistisk värdegrund, liksom för övrigt KD:s vurm för att sjukvårdspersonal ska ha rätt att vägra utföra sina arbetsuppgifter om dessa strider mot deras religiösa övertygelse.
Tja, det är förstås precis lika tröttsamt med muslimer som hänvisar till sin religion och vägrar handhälsa på personer av motsatt kön.
En nåd att stilla bedja om vore att religiösa organisationer som t ex KD lärde sig acceptera att svensk värdegrund gäller i Sverige - inte Livets Ords eller något liknande.
KD vill införa samvetsfrihet inom vården med omtanke om de som av religiösa skäl inte vill utföra aborter.
Både privata och offentliga arbetsgivare är emot samvetsfrihet och det talar emot att samvetsfriheten skulle lösa bemanningsproblemen inom vården. Tvärtom så leder samvetsfrihet till att det blir svårare för arbetsgivare att schemalägga personal och i vissa länder i Europa t.ex. Italien så har möjlighet till samvetsfrihet resulterat i att arbetsgivarna har svårt att få tag i personal som vill utföra aborter vilket drabbar italienska kvinnor som söker hjälp hårt.
KDs förslag att Sverige ska införa samvetsfrihet så att exempelvis kristna och muslimer som inte vill utföra aborter är ett exempel på att KD inte är ett sekulärt parti.
"Nu uttalar sig även Göran Hägglund, partiledare 2004-2015. - Kristdemokraterna står bakom den svenska abortlagstiftningen sedan decennier tillbaka. Lars Adaktusson har röstat på ett i mina ögon konstigt sätt som uttrycker en okänslighet, säger Hägglund.
- - - - - -
Han nämner till exempel hur Adaktusson röstade i fördömandet av Paraguay. Landet hade nekat en tioårig flicka, som blivit våldtagen av sin styvfar, att genomföra abort. - Även om man har uppfattningen att abortfrågan inte hör hemma på EU-nivå så är det så att varje ställningstagande som görs måste ses i ett sammanhang. Något av det jag har läst har gett ett konstigt intryck. Jag hade inte röstat på motsvarande om jag hade varit i hans parlamentarikerkläder, säger Hägglund. Hur skulle han ha röstat i stället, för att markera att frågan ska ligga på nationell nivå? - I flera av de omröstningar jag har kunnat läsa om så hade det varit bättre att lägga ner rösten"