• Missermajser

Har du förtroende för regeringen?

Lena1979 skrev 2019-11-12 20:04:46 följande:
    Sammanfattat lite kortare av utrymmesskäl!

I min okunskap kommer jag ändå på några väldigt självklara och enkla åtgärder:
    1.) Utvisa utländska brottslingar och se till att dessa utvisningar verkställs.
    2.) Verkställ de utvisningar som redan är beslutade och som har vunnit laga kraft.
    3.) Jobba aktivt och verkansfullt, inklusive betydande ekonomiska engångssatsningar, för återvandring, först och främst med fokus på återvandring från s k utanförskapsområden.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/fragor-och-svar-om-verkstallighet/

Begrunda en stund så kanske du eller det parti du röstar på kan lägga fram ett konkret förslag!?

Sen är det förmodligen så att den tunga brottsligheten och gängkriminaliteten gäller folk som idag är svenska medborgare. Så där är jag riktigt nyfiken på hur man ska förhandla med länder där de möjligen har släktband.

• nihka
    Missermajser skrev 2019-11-12 21:34:52 följande:

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/fragor-och-svar-om-verkstallighet/

Begrunda en stund så kanske du eller det parti du röstar på kan lägga fram ett konkret förslag!?

Sen är det förmodligen så att den tunga brottsligheten och gängkriminaliteten gäller folk som idag är svenska medborgare. Så där är jag riktigt nyfiken på hur man ska förhandla med länder där de möjligen har släktband.

Men så här är det: brottslighet i Sverige började 2015. Vi utvisar vi alla kriminella som nästan samtliga inte är svenskar samtidigt som vi burar vi in de tre svenska lagöverträdarna. Därefter kan vi sänka skatten och polisen och brandkår kan återgå till att rädda kattungar som klättrat för högt upp i lövträd Drömmer
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Missermajser
    nihka skrev 2019-11-12 21:52:58 följande:
    Men så här är det: brottslighet i Sverige började 2015. Vi utvisar vi alla kriminella som nästan samtliga inte är svenskar samtidigt som vi burar vi in de tre svenska lagöverträdarna. Därefter kan vi sänka skatten och polisen och brandkår kan återgå till att rädda kattungar som klättrat för högt upp i lövträd Drömmer

Oskyldig Ja det är väl dags att hederliga svenskar gör comeback!

https://www.nlt.se/2019/10/13/domd-for-forskingring-nu-vill-sd-politikern-gora-comeback/

• Lena1979
    Missermajser skrev 2019-11-12 21:34:52 följande:

Det var väl Ygeman(?) som uttalade sig att 80 000 med utvisningsbeslut uppehåller sig illegalt i Sverige och ska utvisas. Jag är rätt säker på att han fick medhåll av myndigheter och andra. Jag kan inte påminna mig att någon kunde visa att han hade fel?
    Och det var väl ett par år sedan, så antalet har sannolikt ökat?

Menar du att dessa 80 000 individer, som vistas illegalt i Sverige, i dag skulle ha blivit svenska medborgare? Förklara gärna hur du kan tro det? 

Både du och jag vet nog att forskning om kriminalitet brukar generellt visa att brottslingar är upprepade brottslingar. Har de begått ett brott så är de mycket mer benägna än laglydiga att begå fler brott och att även börja begå ytterligare brott inom för dem helt nya områden.
    Brottslingar är dessutom ofta "smittsamma" och uppmuntrar andra till brott.

Om man ser till att verkställa de på juridisk grund redan beslutade utvisningarna av dessa brottslingar så pekar allt på att man har skyddat potentiella brottsoffer och man har avskilt brottslingar.
    Man har alltså åstadkommit ett sådant resultat som efterfrågades.
    Jag är helt övertygad att resultatet skulle vara högst påtagligt bara med denna enda åtgärd, även om jag som de flesta, inklusive t ex Löfven och Ygeman, efterlyser mycket mera och bredare åtgärder.

Försök inte inbilla mig, eller dig själv, att du inte tror att få bort 80 000 brottslingar har stor betydelse för kriminaliteten i vårt samhälle!

De praktiska problemen, hinder och begränsningar som du låtsas finna exempel på är för mig i det närmaste ointressanta.
    Jag är helt övertygad att det finns kompetens att tillgå för att finna de praktiska lösningarna, om man verkligen vill och om man har ett ärligt syfte att åstadkomma resultat.
    Både du och jag vet att det finns gott om goda exempel på andra jämförbara länder som inte alls har drabbats lika mycket av de nya samhällsproblemen = lösningar finns bevisligen.

Det mest grundläggande som krävs för att åstadkomma resultat är ändrat fokus. 
    Fokusera på att skydda och omhulda brottsoffren, de vanliga medborgarna, i stället för som i dag brottslingarna.
    Så snart detta fokus har ändrats så kommer de med kompetens självfallet att kunna finna många ur samhällelig och mänsklig synvinkel fullt acceptabla praktiska lösningar.
    Vi i Sverige har historiskt visat att vi klarar av att finna lösningar på problem, varför skulle vi helt ha förlorat den förmågan?

Du insinuerar om det parti jag röstar på, jag förstår inte vad du syftar på? Tala gärna ur skägget i stället för att försöka smyg-smeta mig med dina insinuationer, sådant trodde jag att du höll dig för god för. 
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-11-12 22:30:18 följande:
    Det var väl Ygeman(?) som uttalade sig att 80 000 med utvisningsbeslut uppehåller sig illegalt i Sverige och ska utvisas. Jag är rätt säker på att han fick medhåll av myndigheter och andra. Jag kan inte påminna mig att någon kunde visa att han hade fel?

Menar du att dessa 80 000 individer, som vistas illegalt i Sverige, i dag skulle ha blivit svenska medborgare? Förklara gärna hur du kan tro det? 

Både du och jag vet nog att forskning om kriminalitet brukar generellt visa att brottslingar är upprepade brottslingar. Har de begått ett brott så är de mycket mer benägna än laglydiga att begå fler brott och att även börja begå ytterligare brott inom för dem helt nya områden.

Om man ser till att verkställa de på juridisk grund redan beslutade utvisningarna av dessa brottslingar så pekar allt på att man har skyddat potentiella brottsoffer och man har avskilt brottslingar.
    Jag är helt övertygad att resultatet skulle vara högst påtagligt bara med denna enda åtgärd, även om jag som de flesta, inklusive t ex Löfven och Ygeman, efterlyser mycket mera och bredare åtgärder.

Försök inte inbilla mig, eller dig själv, att du inte tror att få bort 80 000 brottslingar har stor betydelse för kriminaliteten i vårt samhälle!

De praktiska problemen, hinder och begränsningar som du låtsas finna exempel på är för mig i det närmaste ointressanta.
    Jag är helt övertygad att det finns kompetens att tillgå för att finna de praktiska lösningarna, om man verkligen vill och om man har ett ärligt syfte att åstadkomma resultat.
    Både du och jag vet att det finns gott om goda exempel på andra jämförbara länder som inte alls har drabbats lika mycket av de nya samhällsproblemen = lösningar finns bevisligen.

Fokusera på att skydda och omhulda brottsoffren, de vanliga medborgarna, i stället för som i dag brottslingarna.
    Så snart detta fokus har ändrats så kommer de med kompetens självfallet att kunna finna många ur samhällelig och mänsklig synvinkel fullt acceptabla praktiska lösningar.
    Vi i Sverige har historiskt visat att vi klarar av att finna lösningar på problem, varför skulle vi helt ha förlorat den förmågan?

Du insinuerar om det parti jag röstar på, jag förstår inte vad du syftar på? Tala gärna ur skägget i stället för att försöka smyg-smeta mig med dina insinuationer, sådant trodde jag att du höll dig för god för. 

Vad Ygeman baserar sina siffror på vet jag inte och har inte ens lyssnat på.

Jag utgår från denna statistiken som polisen har:

https://polisen.se/contentassets/5653ec9d78f84664a3c033603ca6a237/polisens-statistik-verkstalligheter-2019.pdf

I denna länken står om de utmaningar som finns.

Sverige, eller ibland EU, har ingått återtagandeavtal med många länder. I avtalen regleras hur återtaganden ska gå till rent praktiskt, vilket underlättar arbetet. Till exempel kan det framgå hur man ska bevisa att en person är medborgare i landet, vilka myndigheter ska man kontakta i varje land och vilken flygplats man ska resa till.

Vad är de största utmaningarna med verkställigheterna?

Att personers identiteter inte alltid är fastställda, att alla länder inte vill ta emot sina medborgare om de inte återvänder frivilligt och att många personer avviker när de fått avslag på asylansökan.

Polisens roll är att verkställa en annan myndighets eller domstols beslut. Vi ska göra det på ett så humant och mänskligt sätt som möjligt, med så lite tvång som möjligt.

Vad händer om identiteten inte är fastställd?

Polisen samarbetar med nationella och internationella aktörer för att fastställa identiteten till personer vars beslut ska verkställas.

Sedan har vi FN:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7257660

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWXK32/svart-fa-radikala-imamer-utvisade

Jag har inget skägg och jag insinuerar inget utan frågar bara vad ditt eller det parti du röstar på har för konkreta förslag på lösningar!

Hur ska du fastställa identiteter och utvisa till rätt land och/eller förhandla med respektive land att ta emot, etc, etc.

• nihka
    Lena1979 skrev 2019-11-12 22:30:18 följande:

Dessa 80 000 män, kvinnor och barn är inte BROTTSLINGAR. De är MÄNNISKOR som fått avslag på sin ansökan om asyl. Jag känner flera av dessa människor och att du kallar dem BROTTSLINGAR borde vara KRIMINELLT!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-11-12 20:04:46 följande:
    Jag drar inte alla över en kam, jag generaliserar inte som du, jag accepterar inte att gängen skulle vara någon typ av en homogen grupp och jag accepterar inte benämningen "gängkultur" då det enligt mig inte ska kallas kultur.
    Det förvånar mig att du så tydligt skiljer dig från mig och att just du står för detta generaliserande synsätt!

Om jag medvetet tillåter dig lyckas tvinga mig att bara diskutera en av dig utvald del av problemen så kan jag ge dig ett svar:
    Den enskilt mest verksamma åtgärden är att avgränsa dessa kriminella individer från övriga medborgare.
    Till skillnad mot dig och dina gelikar väljer jag att i första hand fokusera på att skydda brottsoffren i stället för att lägga fokus på att skydda och omhulda brottslingen.
    Brottsoffren i detta fallet är Sveriges övriga medborgare och jag tar mycket tydlig ställning för brottsoffren och mot brottslingarna.
    Helt ofattbart att inte du och dina gelikar gör samma prioriteringsordning!

I princip handlar det sannolikt om att avskilja ett par tusen, eller i dag kanske tyvärr ett par tiotusental, individer för att skydda övriga nära 10 miljoner medborgare.
    Reflektera gärna en extra gång över denna fördelning så kanske du förstår varför man ska fokusera på att omhulda många miljoner brottsoffer i stället för några tusen brottslingar!

Hur det går till att på mest effektiva sätt skydda brottsoffren, alltså alla övriga medborgare, genom att avskilja dessa brottslingar finns det självfallet de som har mycket bättre kompetens än jag.
    Dock tror jag inte det skulle vara minsta problem hitta verksamma, snabba och effektiva åtgärder så snart man ändrat fokus och rättat till detta feltänk, alltså den nuvarande ordningen att brottslingarna ska omhuldas och skyddas.

I min okunskap kommer jag ändå på några väldigt självklara och enkla åtgärder:
    1.) Utvisa utländska brottslingar och se till att dessa utvisningar verkställs.
    2.) Verkställ de utvisningar som redan är beslutade och som har vunnit laga kraft.
    3.) Jobba aktivt och verkansfullt, inklusive betydande ekonomiska engångssatsningar, för återvandring, först och främst med fokus på återvandring från s k utanförskapsområden.

Jag vet inte om det stämmer, men vi har väl alla hört siffran att det är 80 000 brottslingar som olagligt vistas i Sverige trots att deras utvisningar är beslutade, har vunnit laga kraft, är säkerställda på juridisk grund och dessa brottslingar borde redan ha varit ute ur Sverige?
    Om dessa 80 000 och alla övriga "icke svenska" grova brottslingar vore förpassade ut ur Sverige så vågar jag tro att gängkriminaliteten, och Sveriges samlade samhällsproblem, omgående skulle minska påtagligt.
    Kanske skulle många av Sveriges nya samhällsproblem mer eller mindre redan vara över?

Men brottslingar är individer. Vi ska utvisa brottsliga individer, inte generalisera och inte utvisa grupper.
    Om det nu är så att det finns 80 000 brottsliga individer som egentligen redan skulle ha varit utvisade så utgör dessa individer en typ av grupp, men det är fortfarande dessa 80 000 individer som ska utvisas, just för att de var och en befinner sig i Sverige på juridiskt fastställd brottslig grund.
    Vi utvisar alltså inte en grupp utan ett antal individer och självfallet mot bakgrund att vi medvetet väljer skydda och omhulda brottsoffren framför brottslingarna.

En följd av dessa rimliga och säkerligen verksamma åtgärder är självfallet att det då genast inte alls längre är attraktivt att ingå i ett kriminellt gäng. Kriminella gäng begår brott och att begå brott innebär för den brottsliga individen utvisning ur drömlandet Sverige, slut på bidrag och försörjning, slut på att utnyttja den svenska välfärden, slut på att utnyttja den Svenska dum-naiviteten. 
    Individen är inte dummare, inte ens brottslingar, än att de allra flesta då upphör med kriminella handlingar och de flesta kommer då avstå från att ingå i kriminella gäng.
    Den individ som mot förmodan inte upphör med brott och kriminalitet avskiljs, brottsoffren, övriga medborgare och samhället skyddas från brottslingen.
    Kultur behöver inte vara något positivt, för visst handlar det om kultur, en ganska enhetlig kultur. En form av våldsbenägen machokultur illa anpassad till 2000-talet. Pojkar som vill bli fruktade, mötas med det de kallar respekt. Pojkar som inte fungerar enligt vanliga svenska mönster och som tappat kontakten med sina föräldrars tankesystem. Pojkar som skapat en egen kultur där man kan se upp till ledaren, där man ingår i ett sammanhang man förstår, där det finns en tydlig fiende och ett dom och vi. 

Skulle i mångt och mycket kunna vara en beskrivning av den nyauktoritära rörelsen, inser jag - men jag syftar på gängen och gängkulturen.

Visst. Det skulle vara enkelt att få ett slut på skjutningarna och sprängningarna. Polisen vet ju vilka som är aktiva inom gängen och det vore inte så svårt att som du skriver avskilja ett par tusen personer.

Förstår du varför man inte gör så? Förstår du vad det skulle innebära om man gör avsteg från principer som likhet inför lagen eller varför vi har åklagare som beslutar om häktning och åtal eller varför man ska betraktas som oskyldig till dess man är dömd?

Det finns principer som man kan tycka borde vara enkla att rucka på, men börjar man fundera på vad det skulle innebära så är det lätt att inse att detta skulle vara ett oerhört mycket större hot mot ett demokratiskt rättssamhälle än någonsin kriminaliteten kommer att bli.

Det sistnämnda är intressant ur en annan aspekt där skiljer det fortfarande mycket i inställning mellan KD och M å ena sidan och SD å den andra - även om skillnaderna kanske är försumbara i delar av partiernas undervegetation.
  • FDFMGA
    miljömupp skrev 2019-11-12 23:20:29 följande:
    God afton Gagga,

Det stämmer att jag skapade de nick du yrar om. Frågan är hur du kan veta att just jag skapade dessa nick? Det raderas ju mängder med konton här och de flesta som raderas är inte mina. Enda möjligheten att du vet detta är att du har tillgång till information som bara admins har. Du påstår att du känner igen på sättet jag skriver. Kanske det. Men ibland vet du vilket nick som är mitt innan jag ens skrivit något. Det är kanske dags att du slutar ljuga.

Nicket "moderatorn är kommunist" är intressant. Detta eftersom du ändrade själva nicknamnet till "jag är kommunist" i samband med att det avfördes. Lustigt att du minns just detta nick bland det tusental du yrar om.

Vem fan är Suffering? Som du vet står jag för mina nick. Men "suffering" har jag aldrig kallat mig. Du påstår ju även att jag varit aktiv här i över 10 år, vilket inte heller stämmer. Denne suffering ska dessutom varit nån slags högerextremist. Du verkar ha misstagit dig grovt gagga. Jag är bara en vanlig snäll hårt arbetande borgerlig väljare. Fjärran från din vänsterextremism och långt ifrån högerextremisism. Du verkar rejält förvirrad. Är det hat som driver dig till dessa anklagelser, Gagga?
    Hej Suffering.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-11-12 18:31:54 följande:
    Det gör han inte, men går inte med på att 10 miljoner svenskar får ducka för kulor så fort de går ut. Typ.
    Ja, det måste bli värre innan det kan bli bättre är ju en vanlig kommentar i de här kretsarna.

Och då kan man ju hjälpa till lite och t ex påstå att Sverige är en krigszon - fast frågan är om man inte redan samlat ihop alla nötterSkrattande
  • Lena1979
    Missermajser skrev 2019-11-12 22:51:53 följande:

Vad Ygeman baserar sina siffror på vet jag inte och har inte ens lyssnat på.

Jag utgår från denna statistiken som polisen har:

polisen.se/contentassets/5653ec9d78f84664a3c033603ca6a237/polisens-statistik-verkstalligheter-2019.pdf

I denna länken står om de utmaningar som finns.

Sverige, eller ibland EU, har ingått återtagandeavtal med många länder. I avtalen regleras hur återtaganden ska gå till rent praktiskt, vilket underlättar arbetet. Till exempel kan det framgå hur man ska bevisa att en person är medborgare i landet, vilka myndigheter ska man kontakta i varje land och vilken flygplats man ska resa till.

Vad är de största utmaningarna med verkställigheterna?

Att personers identiteter inte alltid är fastställda, att alla länder inte vill ta emot sina medborgare om de inte återvänder frivilligt och att många personer avviker när de fått avslag på asylansökan.

Polisens roll är att verkställa en annan myndighets eller domstols beslut. Vi ska göra det på ett så humant och mänskligt sätt som möjligt, med så lite tvång som möjligt.

Vad händer om identiteten inte är fastställd?

Polisen samarbetar med nationella och internationella aktörer för att fastställa identiteten till personer vars beslut ska verkställas.

Sedan har vi FN:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7257660

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWXK32/svart-fa-radikala-imamer-utvisade

Jag har inget skägg och jag insinuerar inget utan frågar bara vad ditt eller det parti du röstar på har för konkreta förslag på lösningar!

Hur ska du fastställa identiteter och utvisa till rätt land och/eller förhandla med respektive land att ta emot, etc, etc.

Jag är rätt säker på att Ygeman fick medhåll av myndigheter och andra. Jag kan inte påminna mig att någon kunde visa att han hade fel? Därför är jag övertygad att han i huvudsak hade och har rätt, annars hade det självfallet blivit ett fruktansvärt kollektivt ramaskri!
    Ledsen att behöva avslöja för dig att jag väljer lyssna med på Ygeman än på dig, han är åtminstone utsatt för någon typ av granskning.

Att det finns en viss utvald statistik med syfte att visa vissa saker förvånar mig inte. Forskning och studier om hur statistik blir till och hur den redovisas brukar väldigt ofta få slutsatsen (ungefär) "som man ropar får man svar".

Förklara gärna varför du tror att individer som vistas illegalt i Sverige kan ha blivit Svenska medborgare?

Det tycker jag är bra.

Jag är helt övertygad att det finns kompetens att tillgå för att finna de praktiska lösningarna.

Det finns gott om goda exempel på andra jämförbara länder som inte alls har drabbats lika mycket av de nya samhällsproblemen = lösningar finns bevisligen.

Det parti jag tidigare röstat på har tyvärr inte kommit med förslag på några praktiska lösningar.
    Tyvärr inte heller något av de andra etablerade gammelpartierna.
    Men jag är fullt övertygad att med ändrat fokus, att börja prioritera brottsoffren i stället för att omhulda brottslingarna, med en tydligt uttryckt målsättning, så är jag övertygad att det går finna för såväl samhället som för mänskligheten fullt acceptabla lösningar.

Jag har den tilltron till Svenska myndigheter och till varje Svensk regering att praktiska resultat är fullt möjliga att uppnå, även med en acceptabel nivå på visad mänskliga hänsyn. Det viktigaste som saknas är enbart ändrat fokus och en tydligt uttalad målsättning. Att sedan finna praktiska lösningar har hittills i historien alltid visat sig möjligt, även  i de fall det gällt betydlig mer komplicerade problem än detta.
    Återigen, det finns goda exempel på jämförbara länder som har löst problemen väldigt mycket enklare och bättre än vi, alltså är det fullt möjligt.

De praktiska lösningarna anser jag inte vara knutet till något specifikt parti men jag anser att varje vid tillfället sittande regering har det allra yttersta ansvaret och att det största regeringspartiet har det största ansvaret inom varje regering.
    Det enda parti som jag tycker givit uttryck för att vi borde ändra fokus, från att omhulda brottslingar till att prioritera brottsoffren, är ett parti som jag aldrig har röstat på.
    Du är alltså fel ute när du försöker smyg-smeta mig med något. Jag trodde att du höll dig för god för sådant.

Du slingrar dig och söker desperat efter något som kan liknas vid argument. Jag tolkar det som att du strävar efter att försöka dölja, förminska och förneka problemen. Detta har hittills aldrig någon enda gång varit en framgångsrik väg för att lösa något enda problem, stort eller litet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?