• Världsmedborgare

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-01-10 10:07:12 följande:
    Där har du en tydlig skillnad mellan alliansen och S, där alliansen inte sällan tycks ha sett det som ett självändamål att fördärva offentliga medel, eller snarare att allokera dem till privata intressen i stället medan S gärna ser att statliga och kommunala bolag gör vinst, en vinst som sedan gagnar välfärd och samhällsekonomi.
    Det som är så ledsamt, är att all lobbyism från borgerligt håll lyckats så bra med att övertyga, att våra egna företag ägs av nåt ondskefullt som kallas Staten.
    Så numera har många medborgare ingen aning om, att det är vi skattebetalare som är ägare till dessa företag.
    Att det är dessa numera sålda och privatiserade företag, som vi till stor del byggt upp vår välfärd med, som har varit en trygghet i dåliga tider, och som till viss del, bekostat våra pensioner m.m.

Jag säger inte att statliga företag är det bästa, utan bara att vissa typer av statligt företagande behövs,
    för att vi inte helt ska vara i klorna på marknadskrafterna och konjunkturen.
    Dit hör de företag som ger oss de tjänter och produkter som utgör ryggraden i ett land.
    Vad/vilka det är, det kan ni säkert räkna ut själva, så jag avstår från att göra nån uppräkning.

Det betyder inte att vi/staten ska äga allt sån´t, men tillräckligt många så att vi kan ge den service som en regering ska kunna leverera till alla invånare och privata företag.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-10 22:22:49 följande:
      Privata bolag är ju inte tvugna att bedriva någon verksamhet alls, utan kan välja och vraka bland de uppdrag som finns och välja bort de som ger låg eller ingen vinstmarginal, det valet kan inte stat, kommun eller landsting göra.
    Och det gör att den verksamhet som blir över för oss/staten att sköta, är den som kostar allra mest, d.v.s den kräver mycket personal, dyr utrustning och dyra lokaler.
    Och då blir förstås även påståendet, att det privata är billigare och effektivare en ren lögn.

Fan vet, trots kostnaden, om inte vi skulle ta och skaffa oss en lika effektiv lobbyorganisation som de privata företrädarna har, så att vi effektivt kan bemöta deras propaganda.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KarlssonsKalle
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 09:19:27 följande:
    Har för mig att jag gjorde det, och jag lär väl vara en som du kallar vänstermupp.

Men iaf, svaren i den där "undersökning"  är så motsägande i sig själv, att den helt saknar trovärdighet, ser du inte det?

För det går inte ihop, att påstå att välfärden är bra, samtidigt som man tycker att nästan allt annat är dåligt.
    Att det som anses fungera dåligt i undersökningn, måste fungera bra, för att det ska bli nån välfärd ö.h.t.
    Så glöm den där undersökning, den är ändå helt fel utförd, eller om du hellre vill, de som svarat har ljugit, eller inte förstått hur välfärd uppnås.

Jag tycker f.ö det är många undersökningar som numera är rent nys, av de som är politiska.
    Många är utformade så, att det är lätt att se vilka svar beställaren önskar att få.
    Och för att det ska bli nån substans att tala om, så måste man ofta veta mycket mer om de som svarat, för att det ska gå att tolka, varför svaren ser ut som dom gör.
    Nu vet jag inte vad som är motsägelsefullt...
    Man har frågat folk vilka man anser kunna styra landet bäst på en rad områden. På samtliga utom ett var det ett övertag för M jämfört med S...
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-11 10:22:34 följande:
    Nu vet jag inte vad som är motsägelsefullt...
    Man har frågat folk vilka man anser kunna styra landet bäst på en rad områden. På samtliga utom ett var det ett övertag för M jämfört med S...
    Men det är ju hur glasklart som helst, välfärd som S fick högt betyg för, det skaps ju av det som S fick lågt betyg för!
    Eller om du hellre vill. En bra och hög välfärd, det är ett bevis på att det mesta i ett land fungerar väldigt bra.

Kan det bli mer motsägelsefullt än så?
    Eller avser inte frågorna hur det ser ut i Sverige i dagsläget, menar du?
    Eg så spelar det ingen, för om S kan skapa välfärd, så beror det enbart på att dom lyckas bra med det övriga åxå.

Och lika märkligt blir det omvända, att M skulla vara bättre på allt men dåliga på välfärd.., men välfärd får vi ju på köpet i det fallet.
    För M kan ju inte mena (eller kan dom?), att dom skulle blåsa svenska folket på välfärden, genom att lägga beslag på alla skatteintäkter som genereras när Sverige går bra, och inte använda dom pengarna till allas vår välfärd?

Huvva, hemska tanke om det skulle vara sant, då måste vi akta oss för att lägga en röst på M.

• Moderno
    Tom Araya skrev 2017-01-11 09:26:54 följande:
    Nej, du skrev kvalitet, inget annat och det är vad mitt svar gäller.
    Vill inte vara näsvis, men jag skrev följande: 

För egen del anser jag att det var ett misstag att privatisera välfärden från början - alltså tvärtemot vad Stenhammar verkar tycka - men när privatisering har valts är det enda viktiga för mig att kvaliteten är bra och ökar och att kostnaderna är rimliga. Vinster är vanligtvis ett kvitto på detta.

En välskött och effektiv organisation kan medföra lägre kostnader och en efterfrågad produkt kan likställas med kvalitet enligt min mening. 
    Tom Araya skrev 2017-01-11 09:31:00 följande:
    Detta förutsätter att kunden (d.v.s. den som nyttjar tjänsten) själv kan välja, vilket inte alltid är fallet.
    Vilka situationer tänkte du på?   
  • Världsmedborgare

Sån´t här vill jag inte se, sparka han omgående:
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforandens-taxinota-hem-fran-salen-7-900-kronor
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforande-tog-taxi-till-mote-han-aldrig-gick-pa

Hans ursäkter håller inte.
    För det 1:a, är man sjuk ska man inte jobba.
    För det 2:a, det duger inte att skylla på att "jag hann inte med bussen", han är för fan vuxen och har ett förtroende uppdrag, då ska man åtminstone duga till att passa tider.
    För det 3:e, så är han ett dåligt föredöme, och späder dessutom på politikerföraktet.

• K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-11 08:01:02 följande:
    Kan det eventuellt vara så att skrikhögeraktivisten på Ledarsidorna är illa uppdaterad, kanske nästa fokus där blir att S tänker satsa stort på parkettgolv på förlossningsavdelningarna.
    Artiklarna är skrivna av en sosse.

Den där berömda skrikhögern verkar alltså numera finnas representerad även inom S Glad
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-11 14:25:38 följande:
    Artiklarna är skrivna av en sosse.

Den där berömda skrikhögern verkar alltså numera finnas representerad även inom S Glad
    Mm, jag tror inte att någon av oss sossar kallar honom sosse.

Men jag har noterat att han är skrikhögerns favoritsosse.

Kan du gissa varförSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 12:05:05 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforandens-t...
    www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforande-tog...

För det 2:a, det duger inte att skylla på att "jag hann inte med bussen", han är för fan vuxen och har ett förtroende uppdrag, då ska man åtminstone duga till att passa tider.
    För det 3:e, så är han ett dåligt föredöme, och späder dessutom på politikerföraktet.
    Han tar bara efter andra inom Rörelsen.

Bosse Ringholm (S) missade ju också sista bussen hem en gång när han tittat på fotboll och då tog han regeringsplanet istället och motiverade det med att han hade ett "viktigt" möte med LO:

http://www.expressen.se/nyheter/ringholm-tog-regeringsplanet-fran-fotbolls-em/
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 12:05:05 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforandens-t...
    www.svt.se/nyheter/inrikes/ssu-ordforande-tog...

Han är sosse-brolier. Välsignad av Rörelsen. Blivande rikspolitiker. Det sitter i kulturen.

Att ta taxi från Sälen säger jag faktiskt inget om. Folk har åkt taxi längre av mindre viktiga orsaker.

Däremot om att han inte tog notan själv.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?