• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Och budgetöverskotte för 2016 blev oväntat stort, kan man läsa i Dagens Industri.

Oväntat och oväntat, med en regering som kan sköta ekonomin så är det närmast väntatSolig

http://www.di.se/nyheter/ovantat-stort-budgetoverskott/

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuw
    Moderno skrev 2017-01-10 10:50:28 följande:

Själv har jag hela tiden undrat, och inte funnit något egentligt svar, varför just vinster sticker så i ögonen på vissa - bl.a. regeringens utredare Reepalu?

Därför att det är ett enkelt och lättsmält svar på en svår fråga. Det vill säga vanlig populism.
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2017-01-10 10:50:28 följande:

Den som läser di.se kan ta del av ett intressant inlägg idag (2017-01-10) i debatten rörande vinster i välfärden från finansmannen Olof Stenhammar, som naturligtvis har egna intressen men som ändå pekar på några viktiga punkter i denna fråga. 

Framförallt betonar han kopplingen mellan tillräckliga vinster och viljan att investera i innovation samt betydelsen av konkurrens för att förbättra kvaliteten på välfärdstjänsterna.

Själv har jag hela tiden undrat, och inte funnit något egentligt svar, varför just vinster sticker så i ögonen på vissa - bl.a. regeringens utredare Reepalu? Är det inte istället eventuellt skenande kostnader inom välfärden och minskande kvalitet (läser t.ex. om kommunala skolor i Malmö som verkar kännetecknas av rasism, våld och homofobi) som borde vara regeringens bekymmer?  

För egen del anser jag att det var ett misstag att privatisera välfärden från början - alltså tvärtemot vad Stenhammar verkar tycka - men när privatisering har valts är det enda viktiga för mig att kvaliteten är bra och ökar och att kostnaderna är rimliga. Vinster är vanligtvis ett kvitto på detta. Däremot vore det intressant att veta om det skulle kunna gå att få de stora välfärdsföretagen att skatta mer i Sverige (om de inte gör det idag). 

I stort håller jag med dig, men du drar några felaktiga slutsatser.
    Kvalitet är inte det som skapar vinst i välfärden, eftersom det inte är en faktor som skapar variabler för den ersättning ett bolag får för sina tjänster. Tvärtom kan istället besparingar och kvalitetssänkning skapa vinstmarginal.
    Ett bolag kan såklart förlora ett uppdrag på upphandling p.g.a. för låg kvalitet i levererad tjänst, men vägen dit är lång eftersom det inte är eleven, patienten e.t.c. som upphandlar tjänsten utan den upplevda kvaliteten ska passera en massa instanser däremellan.

Ett stort problem mellan verksamhet som är den offentliga sektorns ansvar i samhället men som sköts av antingen den offentliga sektorn eller privata bolag är att det inte är en välfungerande konkurrens. Privata bolag är ju inte tvugna att bedriva någon verksamhet alls, utan kan välja och vraka bland de uppdrag som finns och välja bort de som ger låg eller ingen vinstmarginal, det valet kan inte stat, kommun eller landsting göra.
  • Flash Gordon

Det här är ju en vinkel på sossarnas och regeringens arbete som i stort sett gått oss förbi:

http://ledarsidorna.se/2017/01/en-debatt-om-islamism/

http://ledarsidorna.se/2015/10/bakom-gardinerna/

Rent allmänt, och för att säkra en plats i säkerhetsrådet går, arbetar den svenska regeringen för att stödja ett islamiserat Polisario - i praktiken Al Qaidas filial i området.

Offret blir det i princip enda muslimska MENA-land som inte drabbats hårt av islamismens fram-marsch: Marocko.

Värt att ha i minnet nästa gång någon argumenterar för Västsahara och Polisario.

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 07:27:11 följande:
    Det här är ju en vinkel på sossarnas och regeringens arbete som i stort sett gått oss förbi:

ledarsidorna.se/2017/01/en-debatt-om-islamism/

ledarsidorna.se/2015/10/bakom-gardinerna/

Rent allmänt, och för att säkra en plats i säkerhetsrådet går, arbetar den svenska regeringen för att stödja ett islamiserat Polisario - i praktiken Al Qaidas filial i området.

Offret blir det i princip enda muslimska MENA-land som inte drabbats hårt av islamismens fram-marsch: Marocko.

Värt att ha i minnet nästa gång någon argumenterar för Västsahara och Polisario.
    Som vän av ordning erinrar jag mig att det inte var särskilt länge sedan regeringen kritiserades för att den går emot riksdagsbeslutet om att erkänna Västsahara. Jag är ganska säker på att det inte kommer något erkännande under den här mandatperioden, inte heller kommer S-regeringen att erkänna Västsahara efter valet 2018, under nästa valperiod alltså.

Kan det eventuellt vara så att skrikhögeraktivisten på Ledarsidorna är illa uppdaterad, kanske nästa fokus där blir att S tänker satsa stort på parkettgolv på förlossningsavdelningarna.

Vi får hoppas att han inte ramlar över det där gamla pressmeddelandet och endast klarar av att förstå rubrikenSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-10 08:27:00 följande:
    Den oförmågan är väl känd.

www.svtplay.se/video/11529234/veckans-brott/v...
    När min idol G-W är i rutan, då missar jag sällan det, dessutom gillar jag hans böcker.

G-W och terrorexperten Hans Brun, är två personer jag verkligen litar på och inte längre kollar upp, om det dom säger är rätt.., kanske dumt, men jag har aldrig kommit på dom att ha fel i sakfrågor.

Hade G-W fått styra upp Polisen, så hade vi med stor säkerhet haft en av de bäst organiserade och effektiva polismyndigheter i hela Världen, säkert helt i klass med den brittiska.

Samma med Hans Brun, men han kanske har mer inflytande hos Polis, SÄPO, SÄK och MUST än vad som syns utåt, trots att han "bara" är forskare.
    Han borde iaf ha en rådgivande roll hos dom organisationerna/myndigheterna, för han verkar vara av samma skrot och korn som G-W, d.v.s påläst, uppdaterad och begriplig.
    Dessutom en person man direkt känner förtroende för, åtminstone gäller det för mig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:23:08 följande:
    Det var ingen av vänstermupparna som ville kommentera att folket tröttnat på den rödgröna röran...

www.gp.se/nyheter/sverige/sifo-v%C3%A4ljarna-...
    Har för mig att jag gjorde det, och jag lär väl vara en som du kallar vänstermupp.

Men iaf, svaren i den där "undersökning"  är så motsägande i sig själv, att den helt saknar trovärdighet, ser du inte det?

För det går inte ihop, att påstå att välfärden är bra, samtidigt som man tycker att nästan allt annat är dåligt.
    Att det som anses fungera dåligt i undersökningn, måste fungera bra, för att det ska bli nån välfärd ö.h.t.
    Så glöm den där undersökning, den är ändå helt fel utförd, eller om du hellre vill, de som svarat har ljugit, eller inte förstått hur välfärd uppnås.

Jag tycker f.ö det är många undersökningar som numera är rent nys, av de som är politiska.
    Många är utformade så, att det är lätt att se vilka svar beställaren önskar att få.
    Och för att det ska bli nån substans att tala om, så måste man ofta veta mycket mer om de som svarat, för att det ska gå att tolka, varför svaren ser ut som dom gör.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2017-01-10 22:22:49 följande:
    I stort håller jag med dig, men du drar några felaktiga slutsatser.
    Kvalitet är inte det som skapar vinst i välfärden, eftersom det inte är en faktor som skapar variabler för den ersättning ett bolag får för sina tjänster. Tvärtom kan istället besparingar och kvalitetssänkning skapa vinstmarginal.
    Ett bolag kan såklart förlora ett uppdrag på upphandling p.g.a. för låg kvalitet i levererad tjänst, men vägen dit är lång eftersom det inte är eleven, patienten e.t.c. som upphandlar tjänsten utan den upplevda kvaliteten ska passera en massa instanser däremellan.

Ett stort problem mellan verksamhet som är den offentliga sektorns ansvar i samhället men som sköts av antingen den offentliga sektorn eller privata bolag är att det inte är en välfungerande konkurrens. Privata bolag är ju inte tvugna att bedriva någon verksamhet alls, utan kan välja och vraka bland de uppdrag som finns och välja bort de som ger låg eller ingen vinstmarginal, det valet kan inte stat, kommun eller landsting göra.

Jag antar att den slutsats du syftar på är att vinst är ett kvitto på en välskött och effektiv organisation med en efterfrågad produkt. Det går naturligtvis att diskutera detta ur olika perspektiv, men att påstå att detta utan vidare är en felaktig slutsats tror jag i sig är en felaktig slutsats.

Det kan ju vara rationellt att investera i kvalitetsökning för att locka fler (rätt) kunder, när kundernas val inte påverkas av priset. Det kan i så fall även vara rationellt att skära bort kostnader som inte bidrar till upplevd kvalitet (dvs det som lockar dessa kunder). 

Jag håller helt med. Men samtidigt har detta system med konkurrens valts, och då är det svårt att ta hänsyn till att det - eventuellt - finns en skevhet mellan tjänsteleverantörerna och deras samhällsansvar.  
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2017-01-11 09:20:28 följande:
    Jag antar att den slutsats du syftar på är att vinst är ett kvitto på en välskött och effektiv organisation med en efterfrågad produkt. Det går naturligtvis att diskutera detta ur olika perspektiv, men att påstå att detta utan vidare är en felaktig slutsats tror jag i sig är en felaktig slutsats.
    Nej, du skrev kvalitet, inget annat och det är vad mitt svar gäller.
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2017-01-11 09:20:28 följande:
    Det kan ju vara rationellt att investera i kvalitetsökning för att locka fler (rätt) kunder, när kundernas val inte påverkas av priset. Det kan i så fall även vara rationellt att skära bort kostnader som inte bidrar till upplevd kvalitet (dvs det som lockar dessa kunder). 
    Detta förutsätter att kunden (d.v.s. den som nyttjar tjänsten) själv kan välja, vilket inte alltid är fallet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?