• Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-05-12 18:18:58 följande:

Löfven menar att sådan information inte fanns på regeringens bord.  

Vilket, som du ser i länkarna ovanför inte är med sanningen överensstämmande.

Finns en utredning nu: "Att ta emot människor på flykt"

länk

som visar att det var känt att Migrationsverkets siffror i juli-prognosen 2015 var kraftigt underskattade. Migrationverket hade informerat regeringen om saken. Ändå vidtogs inga förebyggande åtgärder.

"Varken regeringen, Regeringskansliet, statliga eller kommunala myndigheter hade beredskap för att så många människor på flykt skulle välja att komma till Sverige. Det fanns tidiga signaler men ännu i början av september när ett stort antal människor redan hade kommit till Sverige så utgick regeringen och hela förvaltningen från att utvecklingen av antalet asylsökande skulle ligga i nivå med Migrationsverkets juliprognos."

Alltså, inte ens när volymerna på invandringen ökar kraftigt och redan är i full gång, i september, reagerar regeringen.

De antingen inte kan ta in vad som händer, vill inte ta in vad som händer, är fastfrusna i panik, är politiskt låsta ...

... någonting.

Därtill visste man alltså på åtminstone migrationsministerns departement redan 2012-2013  att någonting skulle hända. Förr eller senare. Ändå vidtog man inga åtgärder.

Tänk bara skillnaden det gjort om man justerat lagarna, som man ändå blev tvungna att justera till slut, innan hösten 2015.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2017-05-13 07:24:10 följande:
    Vilket, som du ser i länkarna ovanför inte är med sanningen överensstämmande.

Finns en utredning nu: "Att ta emot människor på flykt"

länk

som visar att det var känt att Migrationsverkets siffror i juli-prognosen 2015 var kraftigt underskattade. Migrationverket hade informerat regeringen om saken. Ändå vidtogs inga förebyggande åtgärder.

"Varken regeringen, Regeringskansliet, statliga eller kommunala myndigheter hade beredskap för att så många människor på flykt skulle välja att komma till Sverige. Det fanns tidiga signaler men ännu i början av september när ett stort antal människor redan hade kommit till Sverige så utgick regeringen och hela förvaltningen från att utvecklingen av antalet asylsökande skulle ligga i nivå med Migrationsverkets juliprognos."

Alltså, inte ens när volymerna på invandringen ökar kraftigt och redan är i full gång, i september, reagerar regeringen.

De antingen inte kan ta in vad som händer, vill inte ta in vad som händer, är fastfrusna i panik, är politiskt låsta ...

... någonting.

Därtill visste man alltså på åtminstone migrationsministerns departement redan 2012-2013  att någonting skulle hända. Förr eller senare. Ändå vidtog man inga åtgärder.

Tänk bara skillnaden det gjort om man justerat lagarna, som man ändå blev tvungna att justera till slut, innan hösten 2015.

Regeringen Reinfeldt drev ju en medvetet frikostig flyktingpolitik. Det var ju aldrig tal om att genomföra några åtgärder för att minska flyktingvågen.

Vad det gäller åtgärder för att bättre kunna ta emot dessa så drevs en typisk högerpolitik där det inte åläggs staten, landstingen eller kommunerna att lösa problem efter uppstådda behov, utan att man köper upp tjänsten på marknaden...vilket var precis vad man också gjorde. Syftet var sålunda att göda en marknad, på skattebetalarnas bekostnad.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-05-13 07:34:46 följande:
    Regeringen Reinfeldt drev ju en medvetet frikostig flyktingpolitik. Det var ju aldrig tal om att genomföra några åtgärder för att minska flyktingvågen.
    Vilket fått en del att spekulera i om han inte gjorde det med flit. För att det som händer nu skulle hända. Att välfärdsstaten raseras.

Själv tror jag på en mycket enklare förklaring. Att han faktiskt på allvar tycker/tyckte att Sverige har/hade ett ansvar för att låta så många som möjligt komma hit för att få hjälp i vårt land. Möjligtvis i kombination med ren dumhet: "Det finns jättestora tomma ytor i Sverige. Det har jag sett från flygplanet"

Alternativet hade förstås varit hjälp på plats.

Att det skulle ha handlat om att göda en marknad, det tror jag inte. Då hade det funnits gott om andra marknader han hade kunnat skapa.
  • FDFMGA

Hm, Reinfeldt och spekulationer om varför regeringen Reinfeldt hade en generös asylpolitik.

Det tror jag inte skrikhögern har förutsättningar att förstå.

Men nu handlar ju tråden om denna regering. Det här har ju redan tagits upp men till skillnad från så mycket annatt finns det ju faktiskt substans i den här kritiken.

https://www.svd.se/det-maste-finnas-en-grans-for-dumheten/om/ledarintervjun

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-05-13 07:55:00 följande:
    Vilket fått en del att spekulera i om han inte gjorde det med flit. För att det som händer nu skulle hända. Att välfärdsstaten raseras.

Själv tror jag på en mycket enklare förklaring. Att han faktiskt på allvar tycker/tyckte att Sverige har/hade ett ansvar för att låta så många som möjligt komma hit för att få hjälp i vårt land. Möjligtvis i kombination med ren dumhet: "Det finns jättestora tomma ytor i Sverige. Det har jag sett från flygplanet"

Att det skulle ha handlat om att göda en marknad, det tror jag inte. Då hade det funnits gott om andra marknader han hade kunnat skapa.
    Du håller samma lågvattennivå på din "argumentation" som vanligt ser jag. Jämförbart med att spekulera i varför du skriver på FL, Själv tror jag på en mycket enkel förklaring. Att du faktiskt på allvar tycker/tyckte att du har/hade ett ansvar för att producera så många inlägg som möjligt på forumet. Möjligtvis i kombination med ren [---] "Det finns jättestora tomma ytor att skriva på. Det har jag sett från tangentbordet.

Det finns inget hemligt bakom orsakerna till att regeringen Reinfeldt gjorde det lättare för flyktingar att få en fristad i Sverige: de var många på flykt, behövde platser att fly till och vi hade kapaciteten och viljan att göra lite mer.

Att det sedan blev en sån massiv våg av flyktingar hade INGEN förutsett för annars hade alla kontroller, staket och murar varit på plats långt tidigare i länderna runt EUs yttre gräns. Det hade inte kunnat komma så många människor in i EU som ville vidare oavsett var de vidare till.

Du har alltså missat att Sverige också ger hjälp "på plats". OK, men nu vet du.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-12 11:37:44 följande:
    nihka skrev 2017-05-12 10:54:35 följande:
    Jag håller inte med. Alla asylsökande under 18 år har rätt att gå i skolan. Det här beslutet innebär att du kan söka asyl, börja på gymnasiets individuella program och få stanna utan att ha skyddsskäl. Signalen blir att Sverige delar ut gratis utbildning till alla ungdomar som vill komma hit. Man flyttar dessutom in asylprocessen i klassrummet. Lärare kommer i praktiken att få avgöra vem som ska få uppehållstillstånd och inte eftersom beslut grundar sig på skolresultat och om eleven bedöms sköta skolan. Som upplagt för påtryckningar. Som om lärare inte har tillräckligt mycket att ansvara för och att göra som det är med att bedriva undervisning.
    Jag håller med dig. Jag tvekar också till att barn under asylansökningsprocessen är redo att gå gymnasiet...vilken nivå är det på gymnasieutbildningen då. Men självklart ska de få gå i skola så länge de är i Sverige.
    Eftersom asylprocessen kan dra ut på tiden och vara flera år är det knappast ett alternativ att låta någon bara sitta där och vänta. För en ungdom att ha en skola att gå till ger struktur i tillvaron och kunskaper även om inte studiemotivationen är på topp för alla.
  • nihka
    KillBill skrev 2017-05-12 17:35:54 följande:
    Om det är sant att den förra regeringen mer än ett år i förväg kände till att Sverige stod inför en stor flyktingkatastrof så kan man verkligen fråga sig varför de inte agerade.
    Jo, när människor bestämmer sig för att ge sig iväg anmäler de i ett år i förväg så regeringen Reinfeldt särskilt kan skita i att förbereda för deras ankomst, men de säger inget till resten av Europa/världen som inte heller var så väl rustade för rusningen.

Somliga verkar tro det går att förbereda bort precis allting och att kris enbart handlar om dålig planering. Vi ska ha bättre planerade krig och naturkatastrofer så de inte märks överhuvudtaget.

Kolla här till exempel vilken dålig planering, skräpigt och nästan inget funkar:

• nattuw
    nihka skrev 2017-05-12 10:54:35 följande:
    Jag håller inte med. Alla asylsökande under 18 år har rätt att gå i skolan. Det här beslutet innebär att du kan söka asyl, börja på gymnasiets individuella program och få stanna utan att ha skyddsskäl. Signalen blir att Sverige delar ut gratis utbildning till alla ungdomar som vill komma hit. Man flyttar dessutom in asylprocessen i klassrummet. Lärare kommer i praktiken att få avgöra vem som ska få uppehållstillstånd och inte eftersom beslut grundar sig på skolresultat och om eleven bedöms sköta skolan. Som upplagt för påtryckningar. Som om lärare inte har tillräckligt mycket att ansvara för och att göra som det är med att bedriva undervisning.
    Med tanke på att gymnasieutbildningen mestadels sker på svenska så lär språket fungera som en barriär mot överutnyttjande. Och en utbildning är den absolut bästa hjälp (kanske inte den svenska om vi får tro PISA men...) de kan få.

En utbildning är, till skillnad från fagra ord om människors lika värde, en handfast möjlighet att hjälpa dem till ett bättre liv. Oavsett om det livet kommer att levas här i Sverige eller i något annat land. I grund och botten handlar det om synen på människor. Är de bara offer som man kan utnyttja som politiska slagträn eller hyser man en genuin empati och vill hjälpa dem till ett bättre liv.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2017-05-13 07:55:00 följande:

Det ena utesluter inte det andra.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-05-12 17:35:54 följande:
    Om det är sant att den förra regeringen mer än ett år i förväg kände till att Sverige stod inför en stor flyktingkatastrof så kan man verkligen fråga sig varför de inte agerade.
    Det var helt enkelt politiskt omöjligt att agera.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?