• Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2017-05-13 10:21:30 följande:
    Eftersom asylprocessen kan dra ut på tiden och vara flera år är det knappast ett alternativ att låta någon bara sitta där och vänta. För en ungdom att ha en skola att gå till ger struktur i tillvaron och kunskaper även om inte studiemotivationen är på topp för alla.
    Javisst, jag håller med dig i det.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-04-05 01:16:13 följande:
    IS-engagemang är inte en typ av brott utan möjligen terrorism.
    Detta kommer sig såklart av vilka lagar man väljer att stifta.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-13 10:04:28 följande:
    Det finns inget hemligt bakom orsakerna till att regeringen Reinfeldt gjorde det lättare för flyktingar att få en fristad i Sverige: de var många på flykt, behövde platser att fly till och vi hade kapaciteten och viljan att göra lite mer.
    Det var ju långt över vad vi hade kapacitet till.
    Att det sedan blev en sån massiv våg av flyktingar hade INGEN förutsett för annars hade alla kontroller, staket och murar varit på plats långt tidigare i länderna runt EUs yttre gräns. Det hade inte kunnat komma så många människor in i EU som ville vidare oavsett var de vidare till.
    Du får det att låta som att det hände över en natt, vilket inte stämmer, utan var en gradvis ökning över flera år.
    Att EU har en svagt kontrollerad yttre gräns är ett ständigt problem och inte något som uppstått enbart av flyktingvågen från Syrien, något Sverige långt tidigare borde ha förhållit sig till. Omfattande rörelse av illegala varor och personer in i EU och mellan EU-länder, exempelvis vapen är inget nytt fenomen.

• nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-13 16:52:59 följande:
    Detta kommer sig såklart av vilka lagar man väljer att stifta.
    Jag syftade på den befintliga lagstiftningen.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-13 17:06:18 följande:
    Det var ju långt över vad vi hade kapacitet till.
    Att det sedan blev en sån massiv våg av flyktingar hade INGEN förutsett för annars hade alla kontroller, staket och murar varit på plats långt tidigare i länderna runt EUs yttre gräns. Det hade inte kunnat komma så många människor in i EU som ville vidare oavsett var de vidare till.
    Du får det att låta som att det hände över en natt, vilket inte stämmer, utan var en gradvis ökning över flera år.
    Att EU har en svagt kontrollerad yttre gräns är ett ständigt problem och inte något som uppstått enbart av flyktingvågen från Syrien, något Sverige långt tidigare borde ha förhållit sig till. Omfattande rörelse av illegala varor och personer in i EU och mellan EU-länder, exempelvis vapen är inget nytt fenomen.

Man vet inte var gränsen finns förrän man har varit där och töjt på den.

Jag känner mig iaf helt nöjd med att de beslut som togs utifrån vissheten att vi verkligen hade gjort allt vi kunde. Känner mig dock fortfarande besviken på att inte fler länder bidrog mer och hatten av för Libanon som tagit emot 1,5 miljoner syriska flyktingar. Var tredje invånare i Libanon är flykting. Även om man inte blir omhändertagen där av samhället på samma sätt som i Sverige är det helt otroligt!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-13 17:32:16 följande:
    Man vet inte var gränsen finns förrän man har varit där och töjt på den.
    Såklart men vet det, det går att beräkna vad resurserna räcker till, om man vill. Den naive chansar...
    Jag känner mig iaf helt nöjd med att de beslut som togs utifrån vissheten att vi verkligen hade gjort allt vi kunde. Känner mig dock fortfarande besviken på att inte fler länder bidrog mer och hatten av för Libanon som tagit emot 1,5 miljoner syriska flyktingar. Var tredje invånare i Libanon är flykting. Även om man inte blir omhändertagen där av samhället på samma sätt som i Sverige är det helt otroligt!
    Nej, vi gjorde inte allt vi kunde. I ivern att ta emot så många som möjligt missade man många viktiga saker, vilket vi nu får lida konsekvenserna av.

Men du har rätt i att fler länder borde ha bidragit mer, framförallt utanför EU.

• Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-13 17:22:00 följande:
    Jag syftade på den befintliga lagstiftningen.
    ...och jag syftade på att lagstiftningen skulle ändras efter de behov som uppstod. Man har gjort ändringar, men missade viktiga delar.
  • nihka
    nattuw skrev 2017-05-13 12:06:17 följande:
    Med tanke på att gymnasieutbildningen mestadels sker på svenska så lär språket fungera som en barriär mot överutnyttjande. Och en utbildning är den absolut bästa hjälp (kanske inte den svenska om vi får tro PISA men...) de kan få.

En utbildning är, till skillnad från fagra ord om människors lika värde, en handfast möjlighet att hjälpa dem till ett bättre liv. Oavsett om det livet kommer att levas här i Sverige eller i något annat land. I grund och botten handlar det om synen på människor. Är de bara offer som man kan utnyttja som politiska slagträn eller hyser man en genuin empati och vill hjälpa dem till ett bättre liv.
    Då kan vi ta bort att man söker asyl för ungdomar och införa "Kom hit och plugga och arbeta ihop till ett permanent uppehållstillstånd". Då är det inte flyktingmottagande vi sysslar med utan ett utbildningsprojekt utifrån anställningsbarhet. Av de som saknar skyddsskäl får de duktiga sedan stanna och de mindre duktig och de som inte redan har så mycket utbildning som grund skickar vi tillbaka om de inte lyckas ändå. Hur är det empatiskt eller ens vettigt?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-13 18:07:47 följande:
    Såklart men vet det, det går att beräkna vad resurserna räcker till, om man vill. Den naive chansar...
    Nej, vi gjorde inte allt vi kunde. I ivern att ta emot så många som möjligt missade man många viktiga saker, vilket vi nu får lida konsekvenserna av.

Men du har rätt i att fler länder borde ha bidragit mer, framförallt utanför EU.

Missade. Knappast. Vi vet väl bara inte riktigt hur vi ska lösa allt och lösa det fort nog. Helst igår. Och samtidigt inte ta förhastade beslut. Det följer lite av turbulenta situationer att det blir turbulent. Jag är införstådd med det.

Jag tycker regeringen hänger med bra med att möta upp utifrån vår snabbt föränderliga värld, förutom den här jävla skolgrejen som gör mig riktigt pissed off, men trycket från visst lärarhåll gjorde väl att man ville ta något slags beslut.
  • nattuw
    nihka skrev 2017-05-13 18:57:15 följande:
    Då kan vi ta bort att man söker asyl för ungdomar och införa "Kom hit och plugga och arbeta ihop till ett permanent uppehållstillstånd". Då är det inte flyktingmottagande vi sysslar med utan ett utbildningsprojekt utifrån anställningsbarhet. Av de som saknar skyddsskäl får de duktiga sedan stanna och de mindre duktig och de som inte redan har så mycket utbildning som grund skickar vi tillbaka om de inte lyckas ändå. Hur är det empatiskt eller ens vettigt?
    Som sagt språket kommer att sköta sållningen på gymnasienivå. Att någon som inte kan svenska eller har relevanta grundkunskaper skulle få för sig att komma till Sverige för att läsa på gymnasienivå är så pass osannolikt att vi kan räkna bort den möjligheten.

Däremot ger det de som bott i Sverige en tid och haft ett tillräckligt stort intresse för att lära sig svenska en möjlighet  till ett bättre liv. Frågan man bör ställa sig är om man är mer intresserad av att använda människor som politiska slagträn eller om man vill ge dem en reell möjlighet till ett bättre liv.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?