• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2017-07-25 10:39:43 följande:
    Bara en sådan sak som att mejlen studsar mellan olika servrar runt om i världen och att "molnet" ligger fritt i cyberspejs.

Men då så.

Du gillar inte att utlänningar kan bli säkerhetsklassade.

Förstår du vilket jobb du skulle ha att hantera alla utländska byggarbetare som jobbar med Stckholms infrastruktur? Vilka ska du byta ut dem emot?
    Du måste skilja på mailservern och den server som hanterar information som är vital för rikets säkerhet. Det är förmodligen inte tillåtet att maila information som är vital för rikets säkerhet.
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-07-25 11:03:13 följande:
    Du måste skilja på mailservern och den server som hanterar information som är vital för rikets säkerhet. Det är förmodligen inte tillåtet att maila information som är vital för rikets säkerhet.
    För övrigt så har SÄPO varnat myndigheter för risker med att outsourca IT drift. Detta gjorde SÄPO innan Transportstyrelsen bestämde sig för att outsourca sin IT drift år 2013.
  • nihka
    man och nöjd skrev 2017-07-25 08:48:32 följande:
    Vad du tycker om mig kan du väl ta i ett PMistället så slipper alla andra läsa. Eller kanske en fika på stan?
    Jag tycker ingenting om dig. Du är fullständigt ointressant.

Vad tycker du om att sluta förfölja mig och kalla mig för kommunist och begåvningshandikappad så slipper ALLA läsa det? 
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-25 10:58:42 följande:
    Det är viss skillnad mellan vad som lagras i en grundskolas IT system och system där det lagras försvarshemligheter och information som är vital för rikets säkerhet. Förstår du inte det?
    Här någonstans får jag nöja mig med att låta dig fundera på vad som eventuellt kan tänkas finnas i Stockholm Stads datasystem.
    KillBill skrev 2017-07-25 11:03:13 följande:

Det behöver inte vara så att Den Hemliga Generalplanen (fråga Sickan, om den) mejlas till kollegan på Högkvateret för att klassad information skall vara åtkomlig utanför Sverige. Så fort du har mer än en isolerad server utan anslutningar till något har du i praktiken en koppling utanför Sveriges gränser. 

Det här är alltså frågor som delar av myndighetssverige brottas med dagligen. Molntjänster? Operativsystem? Mejlhantering?

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-25 11:09:52 följande:
    För övrigt så har SÄPO varnat myndigheter för risker med att outsourca IT drift. Detta gjorde SÄPO innan Transportstyrelsen bestämde sig för att outsourca sin IT drift år 2013.
    Ja, och vare sig myndighet eller ministrarna (åtminsteon Ygeman och Hultqvist) agerade på dessa varningar och därför sket det sig.

Säkerhetsarbetet hade tagit för lång tid att reda ut.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-25 11:15:26 följande:
    Ja, och vare sig myndighet eller ministrarna (åtminsteon Ygeman och Hultqvist) agerade på dessa varningar och därför sket det sig.

Säkerhetsarbetet hade tagit för lång tid att reda ut.

Fel.

Säpo varnade för outsourcing av IT drift i början av 2014 när alliansen satt vid makten. Samtidigt som Säpo varnade för outsourcing höll Transportstyrelsen som bäst på att förbereda den kommande outsourcingen men varken Trafikstyrelsens ledning eller alliansregeringen verkar ha tagit Säpos varning på allvar.

Om man läser SÄPOS FUP så är det tydligt att haveriet som har uppstått beror på en katastrofalt dåligt genomförd upphandling och brister i kompetens hos myndigheten (på flera nivåer) och i myndighetens styrelse (där företrädare för S, M och L sitter). Transportstyrelsen bildades av alliansregeringen 2009. Här kan du läsa mer om hur Trafikstyrelsens hanterade sin upphandling:

http://www.breakit.se/artikel/8326/jag-laste-sapos-granskning-av-it-skandalen-i-transportstyrelsen-sa-du-slipper

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-07-25 11:59:07 följande:

Fel.

Säpo varnade för outsourcing av IT drift i början av 2014 när alliansen satt vid makten. Samtidigt som Säpo varnade för outsourcing höll Transportstyrelsen som bäst på att förbereda den kommande outsourcingen men varken Trafikstyrelsens ledning eller alliansregeringen verkar ha tagit Säpos varning på allvar.

Om man läser SÄPOS FUP så är det tydligt att haveriet som har uppstått beror på en katastrofalt dåligt genomförd upphandling och brister i kompetens hos myndigheten (på flera nivåer) och i myndighetens styrelse (där företrädare för S, M och L sitter). Transportstyrelsen bildades av alliansregeringen 2009. Här kan du läsa mer om hur Trafikstyrelsens hanterade sin upphandling:

http://www.breakit.se/artikel/8326/jag-laste-sapos-granskning-av-it-skandalen-i-transportstyrelsen-sa-du-slipper

Skriver Trafikstyrelsen på två ställe men menar självklart Transportstyrelsen..
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-25 11:10:18 följande:
    Jag tycker ingenting om dig. Du är fullständigt ointressant.

Vad tycker du om att sluta förfölja mig och kalla mig för kommunist och begåvningshandikappad så slipper ALLA läsa det? 
    Ingen fika på stan alltså?

Jag förföljer naturligtvis ingen, men jag kommenterar det jag finner intressant.

Dina påståenden om vad jag skulle ha skrivit lämnar jag därhän då de är felaktiga. Jag har inte använt ordet "begåvningshandikappad" t.ex.

Ha en trevlig dag.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-25 11:59:07 följande:

Fel.

Du kasnke menar att även Anna Johansson ingår? Ja, det gör hon.

Ingen av dem brydde sig om att stoppa trots varningar. Men Ygeman och Hultqvist verkar ha vetat tidigast på regeringsnivå.

Men den här affärern lär pågå ett tag till så mer info lär komma.

Hur tror du Löfven tänker när han säger att han har fullt förtroende för ministrar som (påstått) dolt för honom Sveriges genom tiderna största säkerhetsläcka i ungefär ett år?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-25 12:13:53 följande:
    Du kasnke menar att även Anna Johansson ingår? Ja, det gör hon.

Ingen av dem brydde sig om att stoppa trots varningar. Men Ygeman och Hultqvist verkar ha vetat tidigast på regeringsnivå.

Men den här affärern lär pågå ett tag till så mer info lär komma.

Hur tror du Löfven tänker när han säger att han har fullt förtroende för ministrar som (påstått) dolt för honom Sveriges genom tiderna största säkerhetsläcka i ungefär ett år?

Säpo varning kom i början av 2014 när alliansen regerade men inget statsråd har agerat trots att man får förmoda att det fanns statsråd i alliansregeringen som kände till att Transportstyrelsen höll på att outsourca information som är vital för rikets säkerhet till privata intressen. 

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?