• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Rindikh skrev 2017-07-24 12:19:38 följande:
    Det förändrar ingenting i sak.

Ingenting av det du skriver får mitt förtroende att öka!

(Snarare tvärt om)

Om det är som du skriver att Ågren litade på sina företrädare, TROTS VARNINGAR FRÅN SINA MEDARBETER OCH FRÅN SÄKERHETSPOLISEN*, så har hon inte alls förstått sin chefsroll.

Framför allt så har inte regeringen skött sina kort ordentligt i samband med Ågrens tillträdande och det är ju regeringen tråden handlar om. Inte transportstyrelsen!

Den förra regeringen och en massa annat är OT. Har jag förtroende för regeringen? Nej jag har absolut NOLL förtroende för Löfven.

Att andra eventuellt är lika dåliga förändrat inte att jag har noll förtroende för den här regeringen.

*Riktigt jävla anmärkningsvärt av en myndighetschef. Jag är chockad!
    Nja, av förundersökningen så framgår att det var nära medarbetare till GDn på Transportstyrelsen som som tog fram förslaget på hur situationen skulle hanteras och varningarna från SÄPO kom långt senare.

Det som har hänt är ett haveri på transportstyrelsen och bakgrunden är en illa genomtänkt och dåligt planerad upphandling som startade 2013.
  • KillBill

Här kan man läsa en intressanta slutsatser/kommentarer av SÄPOS FUP.

http://www.breakit.se/artikel/8326/jag-laste-sapos-granskning-av-it-skandalen-i-transportstyrelsen-sa-du-slipper

• Digestive
    Flash Gordon skrev 2017-07-24 08:32:42 följande:
    Finns inga problem att outsorca datadriten eller städningen eller receptionsen eller posthanteringen eller ...

Du ska bara inte ge sektretessbelagda uppgifter till icke-säkerhetsklassat folk. 

Ganska basic egentligen.
    Nu tycker jag personligen att det är ett tokigt sätt att hantera ett lands säkerhetsuppgifter på men visst är det häpnadsväckande när ansvariga gör en sådan sak utan att ens säkerhetskontrollera de som ska hantera uppgifterna.

Jag satt faktiskt precis och tänkte svara på ett av dina inlägg och just poängtera den här kritiska skillnaden. Du hann dock före!

Nej, det hela är så bisarrt att ansvariga lika gärna hade kunnat posta en tråd i exempelvis Flashbacks forum och bett om hjälp.

Vad vore liksom skillnaden rent säkerhetsmässigt? Yrkesheder? Att det finns möjlighet att reklamera tjänsten? Jisses...
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-24 08:32:42 följande:
    Finns inga problem att outsorca datadriten eller städningen eller receptionsen eller posthanteringen eller ...

Du ska bara inte ge sektretessbelagda uppgifter till icke-säkerhetsklassat folk.

Ganska basic egentligen.

Du ser alltså inga problem sig med att  trafikverket outsourcade system med bl.a. försvarshemligheter till Serbien (om personalen bara hade varit säkerhetsklassad)? Du ser inte risk med att främmande makt inom ramen för sitt kontraspionage förser personal med dokument som gör att den kan säkerhetskassas? Själv så anser jag att information som rör rikets säkerhet inte bör läggas ut på privata intressen utan bör hanteras av statens egna myndigheter.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-24 18:01:33 följande:

Du ser alltså inga problem sig med att  trafikverket outsourcade system med bl.a. försvarshemligheter till Serbien (om personalen bara hade varit säkerhetsklassad)? Du ser inte risk med att främmande makt inom ramen för sitt kontraspionage förser personal med dokument som gör att den kan säkerhetskassas? Själv så anser jag att information som rör rikets säkerhet inte bör läggas ut på privata intressen utan bör hanteras av statens egna myndigheter.

Serber som jobbar med svenska sekretessbelagda uppgifter i Serbien lyder inte under svensk lag.

Som Sverigevän skulle jag vilja påstå att det bara borde vara svenska medborgare bosatta i Sverige som ska få hantera sådana uppgifter.

Vad blir nästa steg annars, outsourcing till Ryssland.

Nog borde man ändå begripa att en serb kan ha lojaliteter gentemot Serbien som går på tvärs mot svenska intressen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka

Transportstyrelsen och outsourcingen av uppgifter som aldrig skulle ha outsourcats - ett gissel och trassel.

Men jag är så här långt ändå riktigt imponerad av båda "sidor". Regeringen och Löfven har inte uttalat sig varken förhastat eller urskuldrande och alliansen har inte passat på att vara onödigt skarp och försöka plocka några allmänpolitiska gratispoäng.

Kanske är det för att alla förstår att alla på något sätt är inblandade eftersom processen både har utspelat sig i nutid och går tillbaka till tiden för den förra regeringen.

Vill dock tro att det beror på att alla vill att problemet ska redogöras för, åtgärdas och sedan utredas så det inte händer igen. Trött på all politisk drama med dolda agendor hit och dit. Jag har förtroende för parter som snacka mindre och kör med mer verksstad. 

Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • anaxo

Idag blev några frågor besvarade men många fler kvarstår

Vem vilka partier bestämde att outsourca IT-handhavandet?

Vilka uppgifter i registren är det som logas?

Har man uppgifter på om någon har varit i dessa register?

Vilka politiska partier sitter i transportstyrelsen som beslutade avsteg från lagen?

Varför tar man fram svartepetter nu när upphandlingsförfarandet utfördes 2013 och genomfördes jan 2014?

varför är oppositionen så lågmälda är det för vetskap att det var Alliansen som genomförde affären?

Hur är det med IT-registren som är outsourcade Apoteket, bilbesiktningen, sjukjournaler, osv?

• Abegayle70
    nihka skrev 2017-07-24 18:55:04 följande:

Transportstyrelsen och outsourcingen av uppgifter som aldrig skulle ha outsourcats - ett gissel och trassel.

Men jag är så här långt ändå riktigt imponerad av båda "sidor". Regeringen och Löfven har inte uttalat sig varken förhastat eller urskuldrande och alliansen har inte passat på att vara onödigt skarp och försöka plocka några allmänpolitiska gratispoäng.

Kanske är det för att alla förstår att alla på något sätt är inblandade eftersom processen både har utspelat sig i nutid och går tillbaka till tiden för den förra regeringen.

Vill dock tro att det beror på att alla vill att problemet ska redogöras för, åtgärdas och sedan utredas så det inte händer igen. Trött på all politisk drama med dolda agendor hit och dit. Jag har förtroende för parter som snacka mindre och kör med mer verksstad. 

De enda som gapat om misstroende hittills är som väntat SD.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2017-07-24 19:27:54 följande:
    De enda som gapat om misstroende hittills är som väntat SD.
    Men herre jösses. SD räknar man så klart som vanligt bort när det handlar om seriösa frågor eftersom de är som de är.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?