• man och nöjd

Har du förtroende för regeringen?

anaxo skrev 2017-07-24 19:16:39 följande:

Idag blev några frågor besvarade men många fler kvarstår

Vem vilka partier bestämde att outsourca IT-handhavandet?

Vilka uppgifter i registren är det som logas?

Har man uppgifter på om någon har varit i dessa register?

Vilka politiska partier sitter i transportstyrelsen som beslutade avsteg från lagen?

Varför tar man fram svartepetter nu när upphandlingsförfarandet utfördes 2013 och genomfördes jan 2014?

varför är oppositionen så lågmälda är det för vetskap att det var Alliansen som genomförde affären?

Hur är det med IT-registren som är outsourcade Apoteket, bilbesiktningen, sjukjournaler, osv?

Svaret på de flesta frågor är en bottenlös inkompetens. Att prata om fötroende är inte ens löjligt.

Svenska folket är offer för ett bottenlöst fiasko signerat Löfvén.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-24 18:55:04 följande:

Transportstyrelsen och outsourcingen av uppgifter som aldrig skulle ha outsourcats - ett gissel och trassel.

Men jag är så här långt ändå riktigt imponerad av båda "sidor". Regeringen och Löfven har inte uttalat sig varken förhastat eller urskuldrande och alliansen har inte passat på att vara onödigt skarp och försöka plocka några allmänpolitiska gratispoäng.

Kanske är det för att alla förstår att alla på något sätt är inblandade eftersom processen både har utspelat sig i nutid och går tillbaka till tiden för den förra regeringen.

Vill dock tro att det beror på att alla vill att problemet ska redogöras för, åtgärdas och sedan utredas så det inte händer igen. Trött på all politisk drama med dolda agendor hit och dit. Jag har förtroende för parter som snacka mindre och kör med mer verksstad. 

Hmmmm,

När regeringen äntligen öppnar munnen så kan man inte kalla detta förhastat. Försenat och yrvaket är bättrepassande ord.

Det vi sett idag är drama och illa dolda agendor. Så lär det fortsätta.

• KillBill
    anaxo skrev 2017-07-24 19:16:39 följande:

Idag blev några frågor besvarade men många fler kvarstår

Vem vilka partier bestämde att outsourca IT-handhavandet?

Vilka uppgifter i registren är det som logas?

Har man uppgifter på om någon har varit i dessa register?

Vilka politiska partier sitter i transportstyrelsen som beslutade avsteg från lagen?

Varför tar man fram svartepetter nu när upphandlingsförfarandet utfördes 2013 och genomfördes jan 2014?

varför är oppositionen så lågmälda är det för vetskap att det var Alliansen som genomförde affären?

Hur är det med IT-registren som är outsourcade Apoteket, bilbesiktningen, sjukjournaler, osv?

Transportstyrelsen bestämde sig för att outsourca all IT under 2013. I styrelsen för transportstyrelsen (som hela tiden har varit fullt informerad om vad som har hänt)

var ordförande socialdemokrat (han har avgått) en moderat och en liberal övriga delegater har okänd partitillhörighet.
  • KillBill

När alliansen regerade så fungerade inte heller kommunikationen mellan statsråden och mellan statsråden och statsministern som den skulle. När statliga vattenfall köpte Nuon som är den största affären någonsin inom Svenskt näringsliv så informerade näringsminister Maud Olofsson varken statsminister Fredrik Reinfeld  eller finansministern Anders Borg. 

Affären har kallats statens sämsta någonsin och har kostat skattebetalarna 53 miljarder kronor (ca 5 500 kr per svensk innevånare). Näringsminister Maud Olofsson behagade inte ens dyka upp till Konstitutionsutskottets förhör dit hon var kallad. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nuon-affaren-nu-ar-det-reinfeldts-tur

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

SVT rapporterar: Ett informationshaveri i regeringen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-ett-informationshaveri-i-regeringen

SvD rapporterar: Ett haveri på alla nivåer

https://www.svd.se/ett-haveri-pa-alla-nivaer

Vi får nog se en pasokifiering även av svenska S.

• nihka
    man och nöjd skrev 2017-07-24 22:49:16 följande:
    Hmmmm,

När regeringen äntligen öppnar munnen så kan man inte kalla detta förhastat. Försenat och yrvaket är bättrepassande ord.

Det vi sett idag är drama och illa dolda agendor. Så lär det fortsätta.
    Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något med dig.

Fortsätt att inbilla dig att undersökningar som ligger ute på Göteborgs Universitet med länkar till undersökarnas professionella bloggar där de diskuterar sina undersökningsresultat är lögn. Jag vill inte befinna mig ens i närheten av din paranoida föreställningsvärld.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-07-24 23:18:38 följande:

När alliansen regerade så fungerade inte heller kommunikationen mellan statsråden och mellan statsråden och statsministern som den skulle. När statliga vattenfall köpte Nuon som är den största affären någonsin inom Svenskt näringsliv så informerade näringsminister Maud Olofsson varken statsminister Fredrik Reinfeld  eller finansministern Anders Borg. 

Affären har kallats statens sämsta någonsin och har kostat skattebetalarna 53 miljarder kronor (ca 5 500 kr per svensk innevånare). Näringsminister Maud Olofsson behagade inte ens dyka upp till Konstitutionsutskottets förhör dit hon var kallad. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/nuon-affaren-nu-ar...

Haha, det hade jag glömt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-25 00:28:15 följande:
    Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något med dig.

Fortsätt att inbilla dig att undersökningar som ligger ute på Göteborgs Universitet med länkar till undersökarnas professionella bloggar där de diskuterar sina undersökningsresultat är lögn. Jag vill inte befinna mig ens i närheten av din paranoida föreställningsvärld.
    Vad du tycker om mig kan du väl ta i ett PMistället så slipper alla andra läsa. Eller kanske en fika på stan?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-07-24 23:18:38 följande:

www.svt.se/nyheter/inrikes/nuon-affaren-nu-ar-det-reinfeldts-tur

Den affären är ju en mild västanvind jämfört med denna praktskandal. Total inkompetens. Endast några små öar av smarta individer har ifrågasatt vansinnet, men dessa kördes brutalt över.

Avgå Löfvén.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2017-07-24 17:12:47 följande:
    Nu tycker jag personligen att det är ett tokigt sätt att hantera ett lands säkerhetsuppgifter på men visst är det häpnadsväckande när ansvariga gör en sådan sak utan att ens säkerhetskontrollera de som ska hantera uppgifterna.

Jag satt faktiskt precis och tänkte svara på ett av dina inlägg och just poängtera den här kritiska skillnaden. Du hann dock före!

Nej, det hela är så bisarrt att ansvariga lika gärna hade kunnat posta en tråd i exempelvis Flashbacks forum och bett om hjälp.

Vad vore liksom skillnaden rent säkerhetsmässigt? Yrkesheder? Att det finns möjlighet att reklamera tjänsten? Jisses...
    Ja det är häpnadsväckande, men efter att ha läst mer om saken på diverse sidor och bloggar så framkommer hur ledningen är pressad av regeringen att komma till avslut (spara pengar) och att man för sent upptäcker att personalen som ska få hand om informationen inte är säkerhetsklassad.

Där ställs först Transportverket, och sedan regeringen, inför alternativen att:

- Avbyta allt för stunden och få en massa bängel och kostnander med att säkra upp situationen. Kanske ett halvårs försening.

- Köra på, bryta mot lagen och hålla tidplanen. 

Transportstyrelsen kör på och regeringen stoppar det inte, trots vetskap.

-----

Att lägga ut offentligt datadrift är inget konstigt. Stockholm Stads datadrift ligger exempelvis på Volvo IT, utom möjligen skolorna som jag tror ligger på Fujitsu.

Likaså finns det exempelvis i varje större byggprojekt en mängd klassificerade uppgifter och data som till och med utländska entreprenörer och byggarbetare får ta del av.

Men ...

... i dessa fall är alla säkerhetsklassade. Även polackerna.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?