Digestive skrev 2017-07-24 17:12:47 följande:
Nu tycker jag personligen att det är ett tokigt sätt att hantera ett lands säkerhetsuppgifter på men visst är det häpnadsväckande när ansvariga gör en sådan sak utan att ens säkerhetskontrollera de som ska hantera uppgifterna.
Jag satt faktiskt precis och tänkte svara på ett av dina inlägg och just poängtera den här kritiska skillnaden. Du hann dock före!
Nej, det hela är så bisarrt att ansvariga lika gärna hade kunnat posta en tråd i exempelvis Flashbacks forum och bett om hjälp.
Vad vore liksom skillnaden rent säkerhetsmässigt? Yrkesheder? Att det finns möjlighet att reklamera tjänsten? Jisses...
Ja det är häpnadsväckande, men efter att ha läst mer om saken på diverse sidor och bloggar så framkommer hur ledningen är pressad av regeringen att komma till avslut (spara pengar) och att man för sent upptäcker att personalen som ska få hand om informationen inte är säkerhetsklassad.
Där ställs först Transportverket, och sedan regeringen, inför alternativen att:
- Avbyta allt för stunden och få en massa bängel och kostnander med att säkra upp situationen. Kanske ett halvårs försening.
- Köra på, bryta mot lagen och hålla tidplanen.
Transportstyrelsen kör på och regeringen stoppar det inte, trots vetskap.
-----
Att lägga ut offentligt datadrift är inget konstigt. Stockholm Stads datadrift ligger exempelvis på Volvo IT, utom möjligen skolorna som jag tror ligger på Fujitsu.
Likaså finns det exempelvis i varje större byggprojekt en mängd klassificerade uppgifter och data som till och med utländska entreprenörer och byggarbetare får ta del av.
Men ...
... i dessa fall är alla säkerhetsklassade. Även polackerna.