• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2018-02-11 22:36:55 följande:
    Finns tillgängligt på svtplay

www.svtplay.se/video/16909050/agenda/agenda-1...
    Jag tittade igenom inslaget. Svantesson fick vissa problem.

Och Sverige kommer att få betydligt större problem om M och kanske också S av populistiska skäl kopierar SD:s sätt att beskriva Sverige.

Göteborg som en svunnen Sörgårdsidyll där arbete inte längre lönar sig.

Tack och lov finns det andra synsätt på invandring, t ex detta från ett inte helt obekant företag i Göteborg:

https://www.youtube.com/watch?v=DUDx6NEqdJQ
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2018-02-11 22:52:04 följande:

Och Sverige kommer att få betydligt större problem om M och kanske också S av populistiska skäl kopierar SD:s sätt att beskriva Sverige.

Tack och lov finns det andra synsätt på invandring, t ex detta från ett inte helt obekant företag i Göteborg:

https://www.youtube.com/watch?v=DUDx6NEqdJQ

Så bra film! Tänk, om våra politiska partier kunde förmedla en sådan bild i stället för att försöka vara något slags mini SD.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70

Bra liten film. Alla är vi viktiga.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • nihka
    KillBill skrev 2018-02-11 22:24:31 följande:
    Jag läser på twitter att Elisabeth Svantesson fick det svetttigt i kvällen Agenda när hon fick stå till svars för Göteborgsmoderaternas film. Tyvärr missade jag inslaget. Såg du det?
    Nu har jag det.

Jag tycker Svantesson var fel person att uttala sig om Göteborgsfilmen. Det hade varit bättre att fråga de som gjorde filmen eftersom man ville ha svar på om man höll med om att filmens intention var att svartmåla Göteborg och invandrare. Svantessons svar var för generella och det hon sa var egentligen inte mer än att det är viktigt att visa en nyanserad bild och prata om problemen och hitta lösningar på dem. Vilka lösningarna skulle vara nämnde hon inte alls.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka

En industriromantisk idylliserade film som ger en skön känsla men som inte ger hela bilden den heller. Så många människor befinner sig som regel inte på golvet samtidigt.

Sist jag var på Volvo frågade jag om det var rast för det var tomt i hall efter hall. Så mycket av arbetet sköts numer av robotar att man ofta bara ser enstaka människor som överser dem. Det finns långa sträckor där det inte finns någon för en truckförare att hälsa på. Men det är en bra reklamfilm.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-02-11 23:04:03 följande:
    Så bra film! Tänk, om våra politiska partier kunde förmedla en sådan bild i stället för att försöka vara något slags mini SD.
    Allt blir så mycket enklare om man slipper ansvaret som ligger utanför en arbetsgivares.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-02-12 00:26:08 följande:
    En industriromantisk idylliserade film som ger en skön känsla men som inte ger hela bilden den heller. Så många människor befinner sig som regel inte på golvet samtidigt.

Sist jag var på Volvo frågade jag om det var rast för det var tomt i hall efter hall. Så mycket av arbetet sköts numer av robotar att man ofta bara ser enstaka människor som överser dem. Det finns långa sträckor där det inte finns någon för en truckförare att hälsa på. Men det är en bra reklamfilm.
    Jag kräver inte att en reklamfilm för Volvo Cars eller för S eller för M ska vara en exakt återgivning av verkligheten. Det som intresserar mig är i stället budskapet.

Budkapet från Volvo är tydligt och inkluderande, budskapet från LO är exkluderande såtillvida att invandrare inte existerar medan moderaterna i stället har budskapet att allt är invandrarnas fel.

Det är klart att det är allvarligt när högerpopulism blivit en del av vårt näst största partis valplattform.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • råttfällan

Det som intresserar de politiska partierna är att beskriva verkligheten så att väljarna känner igen sig. Vad som är "rätt" kan vara svårt att avgöra. När hälften är nöjda och den andra hälften tokförbannade så vet man att man att budskapet nått ut.

Filmen om Göteborg är bara början. Välkommen till valrörelsen.

• nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-12 06:07:04 följande:
    Jag kräver inte att en reklamfilm för Volvo Cars eller för S eller för M ska vara en exakt återgivning av verkligheten. Det som intresserar mig är i stället budskapet.

Budkapet från Volvo är tydligt och inkluderande, budskapet från LO är exkluderande såtillvida att invandrare inte existerar medan moderaterna i stället har budskapet att allt är invandrarnas fel.

Det är klart att det är allvarligt när högerpopulism blivit en del av vårt näst största partis valplattform.
    Jag har inte sett LOs film så jag kan inte uttala mig om den, men moderaternas film säger faktiskt inget om "vems fel" problemet är utan det har tolkats in. Problemen som nämns är jihadister (sant) och gängkriminella (sant). Att nämna jihadister pekar väl mer bestämt åt medlemmar ur den muslimska befolkningen, men det har ju visat sig att rekrytering har skett även bland etablerade medborgare. Gängkriminell kan ju vem som helst bli. Jag kan hålla med om att invandrare lyser mycket med sin frånvaro i filmen men to be fair så gör de det både i den "goda" och "onda" änden.

Jag gick nyligen förbi ett skotthål i ett fönster på Linnégatan - Göteborgs kanske mest populära restauranggata. Det är alltid mycket folk där. Det är en skrämmande utveckling som man vill belysa i filmen. 
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-12 06:07:04 följande:
     budskapet från LO är exkluderande såtillvida att invandrare inte existerar
    Jag är inte säker på vilken film det gäller. Kan du länka?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?