FDFMGA skrev 2018-02-12 06:07:04 följande:
Jag kräver inte att en reklamfilm för Volvo Cars eller för S eller för M ska vara en exakt återgivning av verkligheten. Det som intresserar mig är i stället budskapet.
Budkapet från Volvo är tydligt och inkluderande, budskapet från LO är exkluderande såtillvida att invandrare inte existerar medan moderaterna i stället har budskapet att allt är invandrarnas fel.
Det är klart att det är allvarligt när högerpopulism blivit en del av vårt näst största partis valplattform.
Jag har inte sett LOs film så jag kan inte uttala mig om den, men moderaternas film säger faktiskt inget om "vems fel" problemet är utan det har tolkats in. Problemen som nämns är jihadister (sant) och gängkriminella (sant). Att nämna jihadister pekar väl mer bestämt åt medlemmar ur den muslimska befolkningen, men det har ju visat sig att rekrytering har skett även bland etablerade medborgare. Gängkriminell kan ju vem som helst bli. Jag kan hålla med om att invandrare lyser mycket med sin frånvaro i filmen men to be fair så gör de det både i den "goda" och "onda" änden.
Jag gick nyligen förbi ett skotthål i ett fönster på Linnégatan - Göteborgs kanske mest populära restauranggata. Det är alltid mycket folk där. Det är en skrämmande utveckling som man vill belysa i filmen.