nihka skrev 2018-02-12 22:48:29 följande:
Jag håller med om att den smöriga bilden av Göteborg förr inte stämmer, men att inget har förändrats gällande narkotika och skjutvapen stämmer verkligen inte heller. Brinnande bilar och skottlossning är absolut inte vardagsmat, men det har blivit vanligare.
Jag bryr mig inte om vem som står bakom narkotikabrott, skjutningar och bilbränder. Jag är intresserad av att det stoppas.
Jag sitter och tittar på "Stockholmspolisen" ett TV-program där man berättar att det råderen rejäl polisbrist i landet, att en polis säger upp sig var tredje dag (I Stockholm har det varit en om dagen) och att situationen med så många skjutvapen på gatan har förändrat polisens sätt att arbeta eftersom de får betrakta varje person som en potentiell vapenbärare. Stockholm som Sveriges största stad är också landets mest brottsbenägna stad där flest mord, våldsbrott och rån begås. Göteborg har legat en bra bit efter.
Javisst, men få om ens någon är väl omedveten om att gängkriminaliteten måste bort, men som en del annat är den ointegrerad i Sverige och i Göteborg.
Minns du när Åkesson krävde riksdagsdebatt angående kravallerna i Husby och när Reinfeldt läxade upp Åkesson för att han enbart pekadepå det negativa- ett minnesvärt replikskifte som säkert finns bevarat på Youtube- Reinfeldt skulle kunna läxa upp Göteborgsmoderaterna dels för att de målar upp ett idylliskt Göteborg som aldrig funnits och för att de mot den falskt nostalgiska trippen ställer en aspekjt av Göreborg som visserligen är sann men som bara är en liten del av sanningen.
Jag bor i Stockholm och har bott här rätt länge utan att råka ut för något mer dramatisk än en och annan person som skäller på oss för att vi har hunden okopplad. Skulle jag göra min egen bild av Stockholm till en allmängiltig bild av situationen i Stockholm skulle jag förhålla mig lika fritt tillen mångfacetterad verklighet som en Göteborgsmoderat.
Förresten bör du nog vända på siffrorna angående polisuppsägningar, om en polis om dagen säger upp sig i Stockholm kan det inte vara så lite som en var tredje dag i landet som helhet. Men om det nu är en var tredje dag så handlar det alltså om enstaka promille av landets poliskår som säger upp sig under ett år.
Hur ligger det till i andra yrkesgrupper, kan man relatera detta till något?