Hannananana skrev 2015-04-06 11:06:44 följande:
Jag studerar sedan några år tillbaka på universitet med fokus på arbetsmarknad (statsvetenskap), beteendevetenskap och makroekonomi.
Lärarna jag träffar varje vecka är doktorer och professorer i dessa ämnen och forskar i bland annat integration, arbetsmarknad, klasskillnader, karriärutveckling m. m
All forskning jag läser ger en helt annan bild än vad skrivs här i forumet, vad beror det på?
För mig är forskningsresultat det som är närmast sanningen och efter att ha läst hundratals böcker, avhandlingar och studier i detta ämne har jag svårt att se vad ni ser, det ni lite dogmatiskt ser som sanningen. Menar ni att universitetsvärlden o all dess forskning är korrupt? Jag försöker se denna fråga så objektivt jag kan men jag kan inte alls på ett vetenskapligt plan hitta stöd för era argument. Vad beror detta på?
Det beror på att ni ser allt väldigt kortsiktigt medan vi kritiker ser långsiktigt.
Tre exempel på kortsiktighet som har med pengar och jobbtillfällen att göra.
Folk som anser sig vara flykting-entreprenörer, som Bert Karlsson och Attendo-människorna, de får de kortsiktiga intäkterna, de tjänar pengar på flyktingarna. De köper upp gamla ruckel till vandrarhem och även finare gästgivaregårdar, rustar upp dom, hyser flyktingar med kost och logi. Och skickar räkningen till staten (dvs skattebetalare).
De täljer guld med kniv just nu och staten tänker "vad bra! Arbetstillfällen!"
Verk som Migrationsverket, de behöver anställa en masse för att kunna ta hand om dessa gigantiska flyktingströmmar. Och, igen, staten tänker "vad bra! Arbetstillfällen!"
Staten har gjort det lättare för folk med bostadsrätter att hyra ut dom under oändlig tid. Förr var det max 6 månader med en chans till EN förlängning på max 6 månader (oftast).
Detta beslut togs av regeringen i somras. Varför kan man undra. Min BRF gick från policyn "vi vill att de som äger lägenheterna ska bo i dom, vi vill inte ha massa andrahandsgäster, det skapar otrygghet blablabla". Inte ens sambo på försök fick man hyra ut för.
Helt plötsligt var det "ja nu har regeringen bestämt så nu gör vi såhär"
Så trots att vi har enorm brist på bostäder i storstäderna så kan folk nu bo i andrahand i klart större skala. Kanske även flyktingar snart? Skicka räkningen bara.
Den som äger lägenheten /kontraktet/besittningsrätten kan kamma hem stålarna.
Men vad händer när Migrationsverkets arbetstakt normaliseras? Jo, alla som fick jobb för att klara den enorma puckeln får gå.
Vad händer när Bert och grabbarna har omkostnader för några tusen per flykting per månad men fakturerar 50 000kr till staten, varje månad?
Vad händer när ingen vet vem som bor var? Otrygghet.
Dessa var bara några exempel.