Voodoodoll skrev 2015-03-26 11:45:18 följande:
Är du för lat för att förklara för barnet att det inte ska ta på spisen och varför? Förstår att det är det lättare alternativet för den dåliga och lata föräldern, men det är fortfarande fel. Mitt ena barn är 18 månader och hon förstår att man inte ska röra spisen. Varför? För jag har förklarat det för henne på hennes nivå otaliga gånger. Du kanske skulle testa det samma istället för att slå dina barn. Inte konstigt att de inte litar på dig och gör som u ber dem då.
Om barnet är för litet att förstå faran eller konsekvens av det så är det inte lättja det handlar om.
Mer säkerhetstänkande för att skydda barnet i förväg från olyckor som lätt kan hända.
Sen ordet klåfingriga barn har inte kommit från ingenstans, alla förklaringar man kan ge hindrar inte nyfikenhet som ibland kan ta över, kolla kanske vad som bubblar där, oj det var vist olja som höll 300 grader.
Med lite extrahjälp i ryggen får man extra försäkring, inga garantier nej men hellre att jag gör för mycket än sen gråter över skadat barn att jag har gjort för lite.
Mina förstod ganska bra att spis var farligt, det hindrade inte nyfikna fingrar att söka sig till fara, barnens natur.
I motsatsen till floskler som postas här kontinuerligt, vad får dig att tro att mina barn inte litar på mig?
Vi har en mycket bra relation familjen mellan här, jag har även mycket bra relation till mina föräldrar det till trots att dom har vid isolerade tillfällen gett mig läxor som var ämnade att inte glömma.
Driver deras företag i dagens läge så jag tror att allt är "förlåtet" inte för det fanns nått att förlåta.