• Anonym (Barnaga)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att barnaga var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16
    Du kanske har värderingen i allmänhet att barnaga är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en unge.

• Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
  • LFF
    Anonym (Barnaga) skrev 2015-03-24 15:44:24 följande:

Ibland tycker jag att andra än föräldrarna ska ha rätt att säga till barn. Problemet i att låta ansvaret ligga på föräldrarna är att barnet i situationer kommer att hävda att "mamma/pappa inte sagt att jag inte får göra så". Barn ska veta att det finns gränser även bland omgivningen, och inte enbart att föräldrar kan sätta gränser.

Jag tycker således inte det vore fel om du sa emot barnet på skarpen i den situationen, trots att mamman var på plats.

Jag är alldeles för väluppfostrad för att ställa mig och skälla ut vare sig barn eller vuxen på tbanan. Därav gjorde jag ingenting men i tanken sades både det ena och det andra till både barn och vuxen.
  • Anonym (Barnaga)
    LFF skrev 2015-03-24 15:52:47 följande:
    Jag är alldeles för väluppfostrad för att ställa mig och skälla ut vare sig barn eller vuxen på tbanan. Därav gjorde jag ingenting men i tanken sades både det ena och det andra till både barn och vuxen.
    Jag anser att man är väluppfostrad även när man vågar säga till i sådana situationer faktiskt. Att bara stå och titta på och låta tankarna säga både det ena och det andra till barnet och den vuxne ger ingen effekt, snarare ger det kanske en negativ effekt varför barnet i den situationen inte fick chansen att av en annan person än föräldern få en tillsägelse.
  • Fiona M
    Gathenhielm skrev 2015-03-24 15:37:27 följande:

Så... du anser att barn ska ha samma rätt att köpa sprit, knulla, köra bil, rösta, flyga flygplan och gå på krogen som vuxna?

Så... Eftersom det inte är lämpligt att de gör det är det OK att slå dem tills de blir 18, eller hur är detta relevant?
  • Anonym (jo)
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:16:06 följande:

Borde det isf inte vara tillåtet att slå vuxna TS?

Gathenhielm skrev 2015-03-24 15:18:27 följande:
    Nja, vi verkar ha kollektivt accepterat att barn och vuxna inte har samma rättigheter.
    Fiona M skrev 2015-03-24 15:31:02 följande:
    Ja, tyvärr.
    Eftersom barn får slå vuxna, men vuxna får inte slå barn, så det är väl precis som det ska vara? Att barn och vuxna inte har samma rättigheter alltså.

• AnnaZL
    Anonym (spelar roll) skrev 2015-03-24 15:29:03 följande:

Om en unge har gjort sig förtjänt av en lavett så brister man som förälder genom att inte dela ut den.

Det kvittar vilka lagar som idag finns och inte finns.

Om du anser att ditt barn är borde få stryk är det ett klart tecken på att du brister som förälder, ja. Du måste ha uppfostrat det väldigt dåligt och föregått med dåligt exempel.
  • Anonym (..)

Tycker att det är intressant hur folk som blivit slagna som barn hela tiden måste hävda att de inte mått dåligt av det och försvara sina usla föräldrar...

• Anonym (ja)

Det borde vara tillåtet att lappa till olydiga ungjävlar som inte kan hålla käft. I länder där det är tillåtet vet ungarna hur de ska uppföra sig till skillnad från svenska barn.

• Anonym (--)
    AnnaZL skrev 2015-03-24 19:19:30 följande:
    Om du anser att ditt barn är borde få stryk är det ett klart tecken på att du brister som förälder, ja. Du måste ha uppfostrat det väldigt dåligt och föregått med dåligt exempel.

Mina barn har än så länge inte gått över gränsen så pass att kraftigare åtgärder var nödvändiga men jag minns hur jag själv betedde mig.

Så ja, att bakbinda föräldrar med lagar är att göra sig själv en otjänst, resultatet blir en del ungar som tror att dom kan bete sig hur som och vara totalt gräns eller respektlösa.

• Anonym (Kålhövve)
    Anonym (..) skrev 2015-03-25 00:52:01 följande:

Tycker att det är intressant hur folk som blivit slagna som barn hela tiden måste hävda att de inte mått dåligt av det och försvara sina usla föräldrar...

Jag blev slagen som barn. Jag har mått piss. Det har resulterat i en väldigt bra sak dock, nämligen att jag ALDRIG skulle komma på tanken att slå mitt eget barn!

Det negativa, som jag ser nu, är att jag aldrig kommer våga lämna mitt barn själv med mormor och morfar. Det är lite synd. Men jag litar inte på någon avrom.
  • Varit där
    Anonym (ja) skrev 2015-03-25 14:21:43 följande:

Det borde vara tillåtet att lappa till olydiga ungjävlar som inte kan hålla käft. I länder där det är tillåtet vet ungarna hur de ska uppföra sig till skillnad från svenska barn.

Barnen lär sig oxå att det inte är någon idé att gå till mamma/pappa eller någon vuxen för de kan bli slagna då. Har själv upplevt det då jag bodde utomlands i min sambos hemland men de märkte att de kunde komma till mig för jag slog inte dom och de hade förtroende till mig och det var jjobbigt för både mig och dom när jag åkte hem. Men jag tycker inte att man ska slå barn som uuppfostran oavsett vad för anledning man kan ha då det i min uppfattning brister i föräldrar rollen och barnen ska åtminstone få ha förtroende och känna sig trygga med sin mamma och pappa. Plus så tror jag att om vi vuxna slås så lär sig även barnen aatt det är ok vilket det aaldrig är i mina ögon
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?