• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 23:14:54 följande:

Börjar bli trött nu men..Om Sverigedemokrater upphörde med att uttala sig kränkande och nedvärderande mot olika invandrargrupper och mot Islam och samtligt erkände att världssamfundet har ett ansvar att hjälpa människor på flykt så skulle jag respektera SD.

Ett sätt att minska invandringen till Sverige skulle exempelvis vara att våra grannländer Finland, Danmark och Norge tog emot fler invandrare. Här upplever jag emellertid att SD framhåller att Finland, Danmark och Norge gör rätt som knappt tar emot några invandrare och jag kan inte tolka det annorlunda än att  SD inte ens accepterar att vi har ett ansvar att hjälpa människor på flykt. Där förlorar SD min respekt. Självklart så förstår jag att den höga  invandring Sverige har idag leder till problem men min syn på hur problemet ska hanteras skiljer sig från SDs recept.

Då förstår jag hur du resonerar och jag respekterar självklart din åsikt. Men problemet är ju då att Sverige vill tvinga på andra länder en extrem invandringspolitik som inte fungerar här. Men betyder det du skrev att du bara accepterar att Sverige minskar sin invandring om andra länder ökar sin?

Det finns ca 50 miljoner flyktingar i världen, oftast är det 30-50 miljoner övertid då det alltid är konflikter i världen.

Hur länge tycker du att Sverige ska ta emot ca 100000 flyktingar per år?

Ska alla få komma hit och stanna här oavsett antal som söker sig hit? Om inte vart går gränsen, får man diskutera gränser?
  • Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 23:14:54 följande:

Börjar bli trött nu men..Om Sverigedemokrater upphörde med att uttala sig kränkande och nedvärderande mot olika invandrargrupper och mot Islam och samtligt erkände att världssamfundet har ett ansvar att hjälpa människor på flykt så skulle jag respektera SD.

Ett sätt att minska invandringen till Sverige skulle exempelvis vara att våra grannländer Finland, Danmark och Norge tog emot fler invandrare. Här upplever jag emellertid att SD framhåller att Finland, Danmark och Norge gör rätt som knappt tar emot några invandrare och jag kan inte tolka det annorlunda än att  SD inte ens accepterar att vi har ett ansvar att hjälpa människor på flykt. Där förlorar SD min respekt. Självklart så förstår jag att den höga  invandring Sverige har idag leder till problem men min syn på hur problemet ska hanteras skiljer sig från SDs recept.

Då förstår jag hur du resonerar och jag respekterar självklart din åsikt. Men problemet är ju då att Sverige vill tvinga på andra länder en extrem invandringspolitik som inte fungerar här. Men betyder det du skrev att du bara accepterar att Sverige minskar sin invandring om andra länder ökar sin?

Det finns ca 50 miljoner flyktingar i världen, oftast är det 30-50 miljoner övertid då det alltid är konflikter i världen.

Ska alla få komma hit och stanna här oavsett antal som söker sig hit? Om inte vart går gränsen, får man diskutera gränser?
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 07:35:14 följande:

Jag tycker inte att det finns någon gräns för hur mycket omvärlden ska hjälpa människor på flykt. Argumentet att "vi" ska ha det ännu bättre "först" tycker jag är rent ut sagt oanständigt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Ramlösa)
    KillBill skrev 2015-03-31 00:38:24 följande:
    Jag är beredd att betala mer skatt och det tycker jag de som har höga inkomster borde göra.
    Svart arbetskraft då? är du beredd till det?

Vilka kommer att sko sig på den höga invandringen? Vilka kommer att förlora?. Dem som vill använda sig av svart eller billig arbetskraft?. Förlorarna dem som plikttroget och  betalar skatt.  Fakta är att svenska politiker med många journalister har helt tappat greppet om kostnader med problematik som uppstår. Dem är helt enkelt JA-sägare rädda att ställas mot väggen i känsliga frågor.

Norge, Danmark,Finland följer inte Sveriges fotspår av naturliga själ.

Sverige är det land som som har skapat ett politiskt, och journalistiskt klimat där dem som nämner invandrar frågan och att den bör ses över och minskas, dem blir hånade, kallade rasister och MP med V skriker och syns mest. Det klimatet säger Finlans, Norge, Danmark nej till, det är ett ohållbart klimat när det gäller en rak och ärlig politik som ska vara hållbar.

Och Stefan Löfven känns inte som den ledare som klarar av att föra en starkt och rak politik där man tar upp alla frågor och granskar kostnader och problematik m.m. Många inom S har börjat att ifråga ställa invandrar politiken och vill ha en ändring men Regeringen kommer ej att tillåta detta av förklarliga  själ.

Vad Sverige borde göra, är att bjuda in politiker,journalister, vanligt folk från Finland,Norge,Danmark sedan ha en debatt kring frågan. Det kan göra att det svenska klimatet kring invandrar frågan mjukas upp och vi får en mer rak och ärlig debatt fram över utan paj kastning och trots.

Man ska kunna diskutera frågor utan att beskylla,anklaga, håna, trotsa. Det trots som MP med V gjorde mot talmannen Björn söder var på en så låg nivå och det skapar inte ett bättre klimat. Bättre klimat och man löser frågor med dem problem som dem innebär. Men det har Sverige kommit så långt ifrån och det ser våra nordiska grannländer och dem vill inte göra samma misstag helt enkelt.
  • Anonym (Ramlösa)
    Donum skrev 2015-03-31 08:59:22 följande:
    Jag tycker inte att det finns någon gräns för hur mycket omvärlden ska hjälpa människor på flykt. Argumentet att "vi" ska ha det ännu bättre "först" tycker jag är rent ut sagt oanständigt.
    Det håller jag med dig om det finns inga gränser för hur mycket man ska hjälpa människor. Men det finns en gräns hur många man ta emot i ett land. Tar pengarna slut då kan man inte hjälpa någon. Man måste ha en bra balans för att kunna bidra med hjälp. Norge, Finland, Danmark går inte i Sveriges fotspår men dem hjälper och påverkar världen mot alla orättvisor. Finns olika sätt att hjälpa.
  • Anonym (***)
    Donum skrev 2015-03-31 08:59:22 följande:
    Antar att du är för öppna gränser?
    Alltså fri invandring.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 09:24:28 följande:

Det håller jag med dig om det finns inga gränser för hur mycket man ska hjälpa människor. Men det finns en gräns hur många man ta emot i ett land. Tar pengarna slut då kan man inte hjälpa någon. Man måste ha en bra balans för att kunna bidra med hjälp. Norge, Finland, Danmark går inte i Sveriges fotspår men dem hjälper och påverkar världen mot alla orättvisor. Finns olika sätt att hjälpa.

Måste andra gå i våra fotspår för att vi ska göra vad vi tycker är rätt och riktigt?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (***) skrev 2015-03-31 09:26:29 följande:

Alltså fri invandring.

Den frågan har jag inte tagit ställning till men principiellt är jag positiv till att människor får bosätta sig var de vill.
  • Anonym (Ramlösa)
    Donum skrev 2015-03-31 09:38:42 följande:
    Måste andra gå i våra fotspår för att vi ska göra vad vi tycker är rätt och riktigt?
    Nämnde Finland, Norge, Danmark då det togs upp lite tidigare i tråden.

Klar man inte måste och det är därför dem inte gör det. Man ska välja att gå i rätt fotspår, bra fortspår. 

Vad vi kanske ska göra är att se över vårat sätt att hantera och möta olika frågor.

Därav så skrev jag ovan att det kanske är på tiden att vi bjuder över våra grannar, Norge,Danmark,Finland både politiker journalister och folk. Det kan öppna för en mer rak och juste invandrar debatt,politik. Vi behöver ett bättre klimat gällande den invandrarfrågan det klimatet som råder idag är ohållbart i längden.
  • Rataxes
    Anonym (***) skrev 2015-03-31 09:26:29 följande:

Alltså fri invandring.

Fri invandring behöver inte innebära automatisk rätt att gräva i andras fickor.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan