• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 09:52:47 följande:

Nämnde Finland, Norge, Danmark då det togs upp lite tidigare i tråden.

Klar man inte måste och det är därför dem inte gör det. Man ska välja att gå i rätt fotspår, bra fortspår. 

Vad vi kanske ska göra är att se över vårat sätt att hantera och möta olika frågor.

Därav så skrev jag ovan att det kanske är på tiden att vi bjuder över våra grannar, Norge,Danmark,Finland både politiker journalister och folk. Det kan öppna för en mer rak och juste invandrar debatt,politik. Vi behöver ett bättre klimat gällande den invandrarfrågan det klimatet som råder idag är ohållbart i längden.

Norge har jag bott i och tycker inte alls att de har en rak och schysst syn på invandring. Tvärtom, var den utbredda främlingsfientligheten och acceptansen för att tala nedlåtande om människor från andra länder en av de första saker jag reagerade på när jag flyttade dit. T ex "pakkis" hördes i var och varannan mening. Uppenbarligen var det så självklart att vara främlingsfientlig att det var okej att prata illa om "invandrare" utan att ens reflektera över huruvida mottagaren av budskapet delade den uppfattningen. Jag minns särskilt en gång när jag fikade på Frogner och jag fick höra om hur "invandrare" var så j*vliga. Jag blev helt ställd, för det innebar rimligen att det var en normal uppfattning i och med att det saknades helt betänkligheter kring att prata så med en okänd människa. Så nej, något norskt klimat i invandringsfrågan ser jag inte som eftersträvansvärt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Aqt
    Donum skrev 2015-03-31 08:59:22 följande:

Jag tycker inte att det finns någon gräns för hur mycket omvärlden ska hjälpa människor på flykt. Argumentet att "vi" ska ha det ännu bättre "först" tycker jag är rent ut sagt oanständigt.

Men det är relativt, alltid i relation till Sverige. Annars måste vi ta emot en miljon flyktingar om året, eller kanske fler.

Det blir knapoast solidariskt för någon i slutändan, särskilt när det finns ett alternativ att hjälpa på plats, alltså i närområdet.

Tycker du att man ska kolla upp människor som kommer hit, deras bakgrund, t.ex om de är efterlysta för t.ex brott som krigsbrott, bär på sjukdomar som börjar spridas i Sverige igen t.ex TBC osv.

Sverige gör inte det nu för att det anses " kränkande".

Ska t.ex folkgruppen romer få komma hit och ta del av Sveriges välfärd utan att registerra sig hos Migrationsverket? Ska det i så fall gälla alla miljontals europeiska hemlösa, eller bara vissa folkgrupper? Jag menar att den politiken snabbt skulle fallera om Sverige skulle vara konsekvent och rättvist. Gränser måste man ha.
  • Anonym (Ramlösa)
    Donum skrev 2015-03-31 10:08:58 följande:
    Norge har jag bott i och tycker inte alls att de har en rak och schysst syn på invandring. Tvärtom, var den utbredda främlingsfientligheten och acceptansen för att tala nedlåtande om människor från andra länder en av de första saker jag reagerade på när jag flyttade dit. T ex "pakkis" hördes i var och varannan mening. Uppenbarligen var det så självklart att vara främlingsfientlig att det var okej att prata illa om "invandrare" utan att ens reflektera över huruvida mottagaren av budskapet delade den uppfattningen. Jag minns särskilt en gång när jag fikade på Frogner och jag fick höra om hur "invandrare" var så j*vliga. Jag blev helt ställd, för det innebar rimligen att det var en normal uppfattning i och med att det saknades helt betänkligheter kring att prata så med en okänd människa. Så nej, något norskt klimat i invandringsfrågan ser jag inte som eftersträvansvärt.
    Tyvärr så håller jag inte med dig i den frågan. Visst dem pratar mer öppet än i Sverige, men att ta upp enstaka fall på detta sätt ger ingenting. Finns många som  jobbar i Norge. Men oavsett ditt resonemang så kan det inte vara fel att bjuda över våra grannar, Finland, Danmark, Norge både politiker,journalister, folk och få en öppen debatt. Att tysta ner en fråga är inte alls bra. Sedan ska man ha i åtanke att det finns olika åsikter och alla åsikter måste höras. 

Det du nämner är en slags fientlighet till våra grann länder och då Norge, det löser inte en fråga, frågor ska hanteras inte handla om beskyllningar,paj kastning klart det kommer att finnas dem som yttrar sig och pratar, det gäller alla folk grupper. Du har säkert hört andra som pratat om andra och då har dem inte varit Norrmän som ex. Men det är nonsens debatt, handlar inte om enstaka fall,det handlar om en hållbar politik och där ska vi diskutera och våga diskutera öppet likt våra gannländer.
  • Anonym (Blueberry)

Jag har svårt att förstå hur vi ska kunna bibehålla välfärden på ett bra sätt när så många människor ska bosätta sig här på kort tid.
    Man räknar med närmare en halv miljon människor på 5 år. Exempelvis,  Jag bor i Skåne som har ca en miljon invånare. Totalt har vi 10 sjukhus. Det innebär ju att om vi ska kunna erbjuda vård om 5 år på samma sätt som idag måste 5 nya sjukhus byggas i Sverige, detta inom 5 år.  Det låter inte rimligt överhuvudtaget. Eller tror politikerna att flyktingarna inte har något vårdbehov?

• Anonym (Bongo)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 10:52:17 följande:

Jag har svårt att förstå hur vi ska kunna bibehålla välfärden på ett bra sätt när så många människor ska bosätta sig här på kort tid.
    Man räknar med närmare en halv miljon människor på 5 år. Exempelvis,  Jag bor i Skåne som har ca en miljon invånare. Totalt har vi 10 sjukhus. Det innebär ju att om vi ska kunna erbjuda vård om 5 år på samma sätt som idag måste 5 nya sjukhus byggas i Sverige, detta inom 5 år.  Det låter inte rimligt överhuvudtaget. Eller tror politikerna att flyktingarna inte har något vårdbehov?

Du sätter i sista meningen fingret på en viktig fråga.

- Finns det något värde i att ha beredskap och förmåga att kunna erbjuda ett gott mottagande för asylsökande? 
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Sverige) skrev 2015-03-30 22:22:24 följande:
    Du har faktiskt rätt! Jämförelsen kanske ogillas av många men är inte menad som en förolämpning, nämligen med NSDAP. Så som man skrattade och förlöjligade Adolf i slutet på 20-talet medan många självägande fick ta ockerräntor för att klara av att betala räntorna på andra lån. Weimarrepubliken var ju tvungen att släppa fram honom då demokratin var det enda man var säkra på, lika säkra som att aldrig trodde att folk skulle rösta på den ilskne lille korpralen med konstnärsdrömmar.

Vi kanske måste ta vår egen lille korpral på allvar innan han fått spela ut martyrkortet fullt ut.

(Ja jag vet att det finns en tes om att i alla liknande trådar så kommer det alltid en jämförelse med NSDAP)
    Så nu jämför du Jimmie Åkesson med Hitler? Det är förtal. Har Jimmie Åkesson sett till att många hundra människor har dött? Torterats? Svälts ihjäl?

Det är förtal och du borde anmälas. Men jag låter bli eftersom jag vill att det ska stå klart och tydligt här så att alla kan se vad det är för några som diskuterar. Om inte folk har fattat det världfrånvända i vissas argumentation tidigare borde de göra det nu.

När du jämför Jimmie Åkesson med Hitler. Skäms. Det är förtal. 
  • Anonym (FridaBabe)
    KillBill skrev 2015-03-31 00:34:59 följande:

Faktum är att jag från början missade att du hade med en länk i ditt inlägg. Sedan är min uppfattning att vi borde diskutera originalartikeln som publicerades den 14 december och inte något slags gensvar som publiceras i SVD nästan en månad senare och efter det att Björn Söder blivit kritiserad av Simon Wiesenthal Center. 

Nedan kan du läsa vad Judiska centralrådet tyckte om Björn Söders artikel i Jerusalem Post (vilken nämns i din artikel)

www.dn.se/nyheter/sverige/judiska-centralradet-bjorn-soder-hycklar/

Läs artikeln någon gång istället för att hänvisa till allt annat. Nu har jag ju bemött den andra, det är dags för dig att bemöta något. 
  • Anonym (FridaBabe)
    KillBill skrev 2015-03-31 00:38:24 följande:
    Jag är beredd att betala mer skatt och det tycker jag de som har höga inkomster borde göra.
    Vad du tycker får stå för dig. Bra att veta din lösning på problemet. Tror bara inte att du inser hur orealistiskt det är att få hela summan som saknas som extra skatt. 

Men vet du, det är faktiskt ingen som hindrar dig från att redan pumpa in mer pengar till där du tycker ska vara. Ha flyktingar boende hemma hos dig, du behöver inte mer än en madrass på golvet. Betala för egen vård utomlands istället för att belasta den svenska vården, donera bort barnbidrag, donera bort allt av din lön förutom existensminimum. Gör du det? Har du bil? Hus? Varför? Åker du på semester? Varför? Inget av det där är nödvändigt. Har du flyktingar boende hemma hos dig? Varför inte?

Jag är inte beredd på att betala mer skatt. Inte många andra heller. Jag ser ingen anledning till att vi som redan betalar massor och inte precis nyttjar något ska betala ännu mer bara för att fler ska kunna parasitera. 
  • Anonym (FridaBabe)
    Donum skrev 2015-03-31 09:48:46 följande:
    Den frågan har jag inte tagit ställning till men principiellt är jag positiv till att människor får bosätta sig var de vill.
    Så ett land där några hundra tusen arbetar i den privata sektorn ska hålla flera miljoner människor med välfärd och bidrag, eftersom det är OK att bosätta sig varsomhelst på vilka premisser som helst? Och ett enda land i världen ska öppna sina gränser, bibehålla skattesystemet och bidragssystemet såsom det ser ut nu? Och det landet är Sverige?
  • Anonym (FridaBabe)
    Rataxes skrev 2015-03-31 09:56:25 följande:
    Fri invandring behöver inte innebära automatisk rätt att gräva i andras fickor.
    Helt överens om det. 
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan