• Forum
    • Forum
      • Senast­e inlägg­en
      • Skapa en ny tråd
      • Gruppe­r
    • Katego­rier
      • Adopti­on
      • Ekonom­i & juridi­k
      • Familj­eliv.s­e
      • Fritid & hobby
      • Fråga expert­en
    • 5
      • Föräld­er
      • Gravid
      • Hus & hem
      • Husdju­r
      • Kropp & själ
    • 10
      • Känsli­ga rummet
      • Nöje
      • Pappag­rupp
      • Planer­ar barn
      • Samhäl­le
    • 15
      • Sandlå­dan
      • Sex & samlev­nad
      • Svårt att få barn
      • änglar­um
  • Artikl­ar
    • Artikl­ar
      • Gravid
      • Familj
      • Kungli­gt
      • Relati­oner
      • Allmän­t
      • Nyhete­r
      • Planer­ar
      • Föräld­er
  • Övrigt
    • Övrigt
      • Annons­era
      • Kontak­t
      • Säkerh­et & regler
      • Cookie­s
Logga in Bli medlem
Bli medlem
Logga in
  • +
  • Artiklar
  • Gravid
  • Familj
  • Kungli­gt
  • Relati­oner
  • Allmän­t
  • Nyhete­r
  • Planer­ar
  • Föräld­er
  • Mina länkar
  • Skapa en ny tråd
  • Regler
  • Forum
  • Senast­e
  • Nya trådar
  • Omröst­ningar
  • Quiz
  • Obesva­rade
  • Hetast­e
  • Kategorier
  • Adopti­on
  • Adopte­rad/vu­xen
  • Hjälp/­Råd
  • Ekonom­i & juridi­k
  • Ekonom­i
  • Juridi­k
  • Konsum­ent/In­handla
  • Övrigt
  • Familj­eliv.s­e
  • Efterl­ysning - media
  • Familj­eliv - sajten
  • Ny på Familj­eliv
  • Övrigt
  • Fritid & hobby
  • Dator & Teknik
  • Sport & Fritid
  • Övrigt
  • Fråga expert­en
  • Barnmo­rskan
  • Öron-n­äsa-ha­ls- läkare­n
  • Inakti­va
  • Föräld­er
  • 40+
  • Amning
  • Barn 0-12må­n
  • Barn 1-2 år
  • Barn 3-5 år
  • Barn 6-12 år
  • Barn/f­unktio­nshind­er
  • Barnbö­cker
  • Barnom­sorg
  • Barnva­gnar
  • Bilbar­nstol/­Säkerh­et
  • Blöjor­/Pottr­äning
  • Dop & Namn
  • Efter förlos­sninge­n
  • Ensam föräld­er
  • Far/mo­rföräl­der
  • Flaskm­atning
  • Foster­föräld­er/bar­n
  • Funkti­onsned­sättni­ng
  • Föräld­er
  • Hemmaf­örälde­r
  • Inhand­la
  • Kost/M­atvano­r
  • Mobbni­ng
  • Namn
  • Pedago­gik
  • Premat­urbarn
  • Relati­on/sam­liv
  • Resa med barn
  • Skola
  • Styv/B­onusfö­rälder
  • Sömn/D­ygnsry­tm
  • Tonåri­ng
  • Ung föräld­er
  • Ungdom­ar
  • Uppfos­tran
  • Utland­sföräl­der
  • Varann­an-vec­kas föräld­er
  • Åkomma­/sjukd­om
  • Övrigt
  • Lekar och aktivi­teter
  • Gravid
  • Andra trimes­tern
  • Arbets­livet
  • Foster­diagno­stik
  • Förlos­snings­rädsla
  • Första barnet
  • Första trimes­tern
  • Grav. kompli­kation­er
  • Oro för missfa­ll
  • Tredje trimes­tern
  • Ultral­jud
  • Övrigt
  • Hus & hem
  • Matlag­ning
  • Övrigt
  • Husdju­r
  • Hundar
  • Katter
  • Övrigt
  • Kropp & själ
  • Kosthå­llning
  • Mode
  • Psykol­ogi
  • Relati­oner
  • Skönhe­t
  • Övrigt
  • Hälsa
  • Känsli­ga rummet
  • Abort
  • Ekonom­i
  • Familj­ehem
  • Familj­ejurid­ik-Vår­dnadst­vist
  • Familj­erätt
  • Föräld­raskap
  • Gravid­itet
  • Kropps­ligt
  • Missbr­uk
  • Missfa­ll
  • Myndig­hetsko­ntakt
  • Psykis­k ohälsa
  • Relati­onspro­blem
  • Skilsm­ässa/S­eparat­ion
  • Sorg
  • Styvfö­rälder
  • Svårt att få barn
  • Övrigt
  • Medlem­stråda­r
  • Övrigt
  • Nöje
  • Nöje
  • Övrigt
  • Pappag­rupp
  • Övrigt
  • Planer­ar barn
  • 40+
  • Barnlä­ngtan
  • Ensams­tående­/Singe­l
  • Fertil­itet & Kropp
  • Gravid­itetss­ymtom
  • Oro för missfa­ll
  • Regnbå­gsfami­lj
  • Utredn­ing
  • Övrigt
  • Samhäl­le
  • Anonym­a diskus­sioner
  • Etik
  • Politi­k
  • Samhäl­le
  • Övrigt
  • Sandlå­dan
  • Övrigt
  • Sex & samlev­nad
  • Homo/b­i/tran­s
  • Minska­d lust
  • Otrohe­t
  • Sex & Sånt
  • Svårt att få barn
  • Behand­lingar
  • Fertil­itet och kropp
  • Ofrivi­llig barnlö­shet
  • Oförkl­arlig barnlö­shet
  • PCO
  • Provrö­rsbefr­. / IVF
  • Upprep­ade missfa­ll
  • Utomkv­edshav­andesk­ap
  • Äggdon­ation
  • Ägglos­sning
  • Äntlig­en gravid
  • Övrigt
  • änglar­um
  • Övrigt
  • Övrigt
  • Annons­era
  • Kontak­t
  • Säkerh­et & regler
  • Cookie­s
Forum Samhälle Anonyma diskussioner
  • Anonym (Lappen)
    Anonym (Lappe­n)
    Äldre 27 Mar 22:03
    707 svar
    Visa endast Anmäl

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• «
    • ‹
    • Sida 34 av 67
    • 28
    • 29
    • 30
    • 31
    • 32
    • 33
    • 34
    • 35
    • 36
    • 37
    • 38
    • 39
    • 40
    • ›
    • »
    Svara i tråden
    Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Frida­Babe)
    Äldre 30 Mar 23:53
    Visa endast Anmäl
    KillBill skrev 2015-03-30 23:38:59 följande:
    Jag har utgått ifrån originalartikeln  som publicerades i Dagens Nyheter. Dessutom har du länkat till en artikel som kräver att man prenumererar på SVD vilket jag inte gör. 
    Det finns även samer och judar om ser sig som svenskar. Punkt. Varför tror du att många samer och judar blev så upprörda över Björn Söders uttalande om inte för att de kände sig exkluderade av hans uttalande?

Jag förstår inte problemet med att Sverige rymmer samer, kristna, judar, muslimer, ateister osv, så är det ju idag. Kan du förklara?

Som jag ser det är det ok om människor vill assimileras eller om de inte vill det.

Det finns inget som är rasistiskt i mitt resonemang

Ja, det förekommer även samer och judar som ser sig som svenskar. Vadå "punkt"? Vad menar du med det?

Är det vad jag skrivit? Det understrykta? Ordagrant? Försök igen. Om du vill fortsätta diskutera, citera det som skrivs och inte eget påhitt där du ändrar innebörden.

Nästa: Var har jag skrivit att det är ok (eller inte) med assimilation? Där vänder du på saker och ting igen.

Vet du, jag börjar tro att du är inte ute efter en seriös diskussion. Det du är ute efter är att få bestämma hur det ska se ut utan att egentligen ta reda på hur folk vill ha det. Låt mig gissa, du kommer inte heller att komma med en hållbar ide för hur det ekonomiska ska lösas. Precis som idealister vanligtvis gör. 
  • KillBill
    KillBi­ll
    Äldre 30 Mar 23:58
    Visa endast Anmäl
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 23:44:51 följande:

Är det inte bättre utgå ifrån originalartikeln som Björn Söder godkänt i stället för en artikel när han försöker minimera skadan av att folk har reagerat på vad han faktiskt sagt?

Sverigedemokraterna får ju (med rätta) ofta står till svars för sitt nazistiska förflutna. Det skulle vara spännande att veta hur Björn Söder tänkte när han blev intervjuad av DN och han kom in på att diskutera om judar egentligen var svenskar. Tydliga 30-tals vibbar där..
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Frida­Babe)
    Äldre 30 Mar 23:59
    Visa endast Anmäl
    KillBill skrev 2015-03-30 23:49:32 följande:
    De flesta nationalekonomer hävdar att invandringen är bra för ekonomin. Se bara på Sveriges ekonomi som är starkare än i många länder i Europa trots att Sveriges invandring varit högre under en lång rad av år.
    Det där är inte svar på:
    "Vad är du villig att offra för att hjälpa folk? Ditt hem? Dina barns fria vård? Vård för dig? Barnbidrag? Kraftigt subventionerad förskola? Gratis skola? Din pension? Äldreomsorgen? Sjukbidrag? Socialbidrag? Bostadsbidrag? Bistånd till andra, mer utsatta personer i flyktingläger? 

Det är bara till att inse. Pengarna räcker inte till allt. Bostäderna räcker inte. Nyanlända vill bo i storstäderna som förutom att där inte finns bostäder, kostar det också mer.

Så hur har du tänkt dig helt praktiskt? Vem ska offra vad? Vem ska betala? Av vilka pengar?"

Varför svarar du inte på de frågorna? För att du inte vill offra något eller hur? Så vem ska betala då? Om alla gapar och låtsas vara så empatiska ända tills de rent praktiskt ska göra något. Då vill de inte. Så vad tänker du offra? Vem ska betala? 

Dessutom går inte tidigare arbetskraftinvandring och flyktinankomst i liten skala, med integration till följd, att jämföra med de senaste decenniers strömmar. Sveriges ekonomi är fortfarande ok tack vare att tidigare generationer har skafat ett välfärdsstat. Som vissa helt nonchalant spolar ner i avloppet.
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Frida­Babe)
    Äldre 31 Mar 00:08
    Visa endast Anmäl
    KillBill skrev 2015-03-30 23:58:51 följande:
    Är det inte bättre utgå ifrån originalartikeln som Björn Söder godkänt i stället för en artikel när han försöker minimera skadan av att folk har reagerat på vad han faktiskt sagt?

Sverigedemokraterna får ju (med rätta) ofta står till svars för sitt nazistiska förflutna. Det skulle vara spännande att veta hur Björn Söder tänkte när han blev intervjuad av DN och han kom in på att diskutera om judar egentligen var svenskar. Tydliga 30-tals vibbar där..
    Du slingrar dig och ålar dig och vill inte ge ett enda rakt svar på någonting. Är det den nivån du vill diskutera på? Det ställer jag inte upp på.

Du bemötte artikeln jag länkade till med att du visst läst och förstått men samtidigt citerade du en enda rad ur den. Trots att jag flera gånger påpekat att det inte var vad som stod. Sedan kommer du dragandes med en annan artikel, att det var den du diskuterade. Det roliga är att du använder som bevis för din tes en artikel som är faktiskt just den artikeln som bestrids i den andra jag länkat till som du inte ens bemödat dig att läsa utan bara ljugit om att du läst. Sedan kommer du med undanflykter om att man behöver konto på SvD för att läsa vilket är inte helt sant. När jag då kopierar in artikeln, då kommer du med ytterligare bortförklaringar.

Oavsett, en sak är klar för alla som läser den här tråden och som kan tänka klart. Vilken nivå folk med en viss syn håller diskussionerna på. Det enda de kan gapa om är "ni är rasister", "ni är främlingsfientliga", "ni hatar invandrare", osv. Men argumentera för vad de baserar det på och bemöta det som visar på motsatsen är det sämre med. Inte heller har du bemött ekonomifrågan med annat än hänvisning till någon luddig undersökning. Ingen länk, inga bevis där heller. Enbart undvikande av konkreta svar. 
  • KillBill
    KillBi­ll
    Äldre 31 Mar 00:09
    Visa endast Anmäl
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 23:53:35 följande:
    Är det vad jag skrivit? Det understrykta? Ordagrant? Försök igen. Om du vill fortsätta diskutera, citera det som skrivs och inte eget påhitt där du ändrar innebörden.

Nästa: Var har jag skrivit att det är ok (eller inte) med assimilation? Där vänder du på saker och ting igen.
    Här:

Om du både tycker att det är ok med att Sverige rymmer samer, kristna, judar, muslimer, ateister osv och både tycker att det är ok om människor väljer att assimilerar sig eller väljer att inte assimilerar sig så förstår jag inte varför det skulle vara ett problem. Förtydliga gärna.
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Frida­Babe)
    Äldre 31 Mar 00:15
    Visa endast Anmäl
    KillBill skrev 2015-03-31 00:09:10 följande:
    Här:

Om du både tycker att det är ok med att Sverige rymmer samer, kristna, judar, muslimer, ateister osv och både tycker att det är ok om människor väljer att assimilerar sig eller väljer att inte assimilerar sig så förstår jag inte varför det skulle vara ett problem. Förtydliga gärna.
    Bra, du har i alla fall hälften rätt nu. (det som inte syns i din citat ovan, under "här:") Och där ser du, ordagrant var det ju inte samma sak som du sedan skrev. Jag angav procent och det ställer direkt saker i en annan dager än bara något uppradande av olika grupper. Med de procentsatsen som jag angav som exempel är det hög risk för problem.

Andra hälften i citatet haltar fortfarande.
    Assimilationen är du fortfarande inte helt rätt på, där är vi fortfarande på villovägar. Du citerar annat än det jag skrev om det.
  • KillBill
    KillBi­ll
    Äldre 31 Mar 00:34
    Visa endast Anmäl
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 00:08:16 följande:
    Du slingrar dig och ålar dig och vill inte ge ett enda rakt svar på någonting. Är det den nivån du vill diskutera på? Det ställer jag inte upp på.

Du bemötte artikeln jag länkade till med att du visst läst och förstått men samtidigt citerade du en enda rad ur den. Trots att jag flera gånger påpekat att det inte var vad som stod. Sedan kommer du dragandes med en annan artikel, att det var den du diskuterade. Det roliga är att du använder som bevis för din tes en artikel som är faktiskt just den artikeln som bestrids i den andra jag länkat till som du inte ens bemödat dig att läsa utan bara ljugit om att du läst. Sedan kommer du med undanflykter om att man behöver konto på SvD för att läsa vilket är inte helt sant. När jag då kopierar in artikeln, då kommer du med ytterligare bortförklaringar.

Oavsett, en sak är klar för alla som läser den här tråden och som kan tänka klart. Vilken nivå folk med en viss syn håller diskussionerna på. Det enda de kan gapa om är "ni är rasister", "ni är främlingsfientliga", "ni hatar invandrare", osv. Men argumentera för vad de baserar det på och bemöta det som visar på motsatsen är det sämre med. Inte heller har du bemött ekonomifrågan med annat än hänvisning till någon luddig undersökning. Ingen länk, inga bevis där heller. Enbart undvikande av konkreta svar. 

Faktum är att jag från början missade att du hade med en länk i ditt inlägg. Sedan är min uppfattning att vi borde diskutera originalartikeln som publicerades den 14 december och inte något slags gensvar som publiceras i SVD nästan en månad senare och efter det att Björn Söder blivit kritiserad av Simon Wiesenthal Center. 

Nedan kan du läsa vad Judiska centralrådet tyckte om Björn Söders artikel i Jerusalem Post (vilken nämns i din artikel)

www.dn.se/nyheter/sverige/judiska-centralradet-bjorn-soder-hycklar/

• KillBill
    KillBi­ll
    Äldre 31 Mar 00:38
    Visa endast Anmäl
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 23:59:59 följande:
    Det där är inte svar på:
    "Vad är du villig att offra för att hjälpa folk? Ditt hem? Dina barns fria vård? Vård för dig? Barnbidrag? Kraftigt subventionerad förskola? Gratis skola? Din pension? Äldreomsorgen? Sjukbidrag? Socialbidrag? Bostadsbidrag? Bistånd till andra, mer utsatta personer i flyktingläger? 

Det är bara till att inse. Pengarna räcker inte till allt. Bostäderna räcker inte. Nyanlända vill bo i storstäderna som förutom att där inte finns bostäder, kostar det också mer.

Så hur har du tänkt dig helt praktiskt? Vem ska offra vad? Vem ska betala? Av vilka pengar?"

Varför svarar du inte på de frågorna? För att du inte vill offra något eller hur? Så vem ska betala då? Om alla gapar och låtsas vara så empatiska ända tills de rent praktiskt ska göra något. Då vill de inte. Så vad tänker du offra? Vem ska betala? 

Dessutom går inte tidigare arbetskraftinvandring och flyktinankomst i liten skala, med integration till följd, att jämföra med de senaste decenniers strömmar. Sveriges ekonomi är fortfarande ok tack vare att tidigare generationer har skafat ett välfärdsstat. Som vissa helt nonchalant spolar ner i avloppet.
    Jag är beredd att betala mer skatt och det tycker jag de som har höga inkomster borde göra.
  • MEE83
    MEE83
    Äldre 31 Mar 06:08
    Visa endast Anmäl
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 12:04:50 följande:
    Har gett exempel tidigare. Men självklart är det lätt att bortse från det man vill bortse ifrån. 
    Det är möjligt att du har, antagligen har dom inget med det utlovade vallöftena att göra dock, vilket gör dina exempel irrelevanta, då det inte är det man går till val på, det man går till val på är valmanifestet. 

Det som partierna går till val på, dvs valmanifestet är det som avgör var man lägger sin röst, de resterande sakfrågorna är då troligtvis av mindre vikt, och det är självklart vallöftena man skall kolla på för att avgöra hur framgångsrik och ärlig en regering har varit, om dom till exempel går till val med att lova något för att vinna röster, men sedan inte uppfyller det.

Alliansen har utifrån det kriterieret varit ganska så framgångsrika och även ärliga. Sedan behöver man självklart inte gilla deras politik, men ljuger? Dom ljög inte om vallöftena och manifestet, och det är det som de går till val på. 
  • Anonym (Lappen)
    Anonym (Lappe­n) Trådstartaren
    Äldre 31 Mar 06:21
    Visa endast Anmäl

Skavlan kanske har vänstertroll som skriver frågor i ett land där typ SD styr.

• «
  • ‹
  • Sida 34 av 67
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • ›
  • »
Svara i tråden
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan

INNEHÅLL

Forum
  • Adopti­on
  • Ekonom­i & juridi­k
  • Familj­eliv.s­e
  • Fritid & hobby
  • Fråga expert­en
  • Föräld­er
  • Gravid
  • Hus & hem
  • Husdju­r
  • Kropp & själ
  • Känsli­ga rummet
  • Medlem­stråda­r
  • Nöje
  • Pappag­rupp
  • Planer­ar barn
  • Samhäl­le
  • Sandlå­dan
  • Sex & samlev­nad
  • Svårt att få barn
  • änglar­um
Avdelningar
  • Forum
  • Artiklar
  • Övrigt
FamiljeLiv.se
© 2003-2025 - All rights reserved       Lifeofsvea AB       Kungsgatan 44, 5tr       111 35 Stockholm       Sweden

Annonsera Kontakt Säkerhet & regler Cookies Hantera kakor