• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Anonym (Blueberry)
    Rataxes skrev 2015-03-31 12:34:08 följande:
    Jaha du vill leva i ett samhälle där du bara har rättigheter ocj och inga skyldigheter?
    Absolut inte! Jag gillar Sveriges modell i nuläget, men gillar inte den höga invandringen. Jag tycker det är kanon med välfärd.
  • Anonym (Blueberry)
    Rataxes skrev 2015-03-31 12:37:18 följande:
    Varför tycker du att du ska ha rätt att gräva i mina fickor för att betala för DINA barn?
    Jag tycker inte att det ska grävas i några fickor. Men om du vill ha sjukvård som gammal så är det kanske mitt barn som ger dig den. Å andra sidan kanske du använder samhällsfunktioner som jag inte använder men som mina skattepengar går till.
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 12:29:51 följande:
    Precis, barnalstring blir de rikas privilegium. Ordet "rättigheter" kommer att tillhöra en svunnen tid.
    Man behöver inte vara rik. Bara smart och ändra sina prioriteringar. Istället för att alla andra finansierar ens liv och livsval. 

Och bara så att vi är på samma våglängd i diskussionen: barn är ingen mänsklig rättighet.
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 12:34:10 följande:
    "Gott" är nog ordet här istället då. ;)

Jag tycker inte att det är ett anständigt argument att de som redan är här ska ha det ännu bättre innan vi behagar hjälpa andra som söker sig hit.
    Fast det handlar inte om att de som lever här ska ha det bättre innan vi hjälper andra. Det handlar om att de som lever här inte ska få det drastisk sämre medan vi hjälper de som kommer hit.
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 12:48:59 följande:
    Man behöver inte vara rik. Bara smart och ändra sina prioriteringar. Istället för att alla andra finansierar ens liv och livsval. 

Och bara så att vi är på samma våglängd i diskussionen: barn är ingen mänsklig rättighet.
    Nä, jag tycker inte heller att barn är en mänsklighet  rättighet. Men det är många som hävdar det....man vill ha bidrag för att inseminera typ......
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 12:12:26 följande:

På de premisserna är jag helt med. Jag har inte heller några problem med fri bosättning sålänge det är på lika villkor. Jag är inte heller vänstervriden, tyvärr finns där ingenting att rösta på i Sverige nuförtiden.

Hade jag sluppit betala skatt, obligatoriska korkade avgifter, moms på 25% och helt och hållet fått finansierat mitt eget liv såsom jag ser det värt, tecknat försäkringar för det jag anser behövs, fått sparat och investerat de höga procenten av min inkomst som just nu betalas till stat och kommun, hade jag absolut inte brytt mig. 

Passar inte landet är det bara till att flytta vidare. Hade passat mig perfekt. Men då gäller det med öppna gränser mer eller mindre generellt, inte bara i Sverige.

En sak som du har fel i dock. Just nu är Sverige faktiskt poppis bland en viss typ av människor och det orsakar en hel del problem.

Men varför flyttar du inte vidare då?

Nja, jag svarade på att "alla" skulle komma hit och så jäkla poppis är inte Sverige att "alla" skulle komma hit. Självklart är Sverige poppis för dem som flyr krig t ex. Det trodde jag sade sig självt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Aqt
    Donum skrev 2015-03-31 11:59:59 följande:

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?

Jag vill ha en skattefinansierad bra kärnvälfärd, men öppnas den åt alltför många på kort tid brakar den ihop, för pengarna räcker inte till.
  • Donum
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 12:50:35 följande:

Fast det handlar inte om att de som lever här ska ha det bättre innan vi hjälper andra. Det handlar om att de som lever här inte ska få det drastisk sämre medan vi hjälper de som kommer hit.

Jag håller med om att om det blev krig i Sverige så ska givetvis de som bor i Sverige få möjlighet att få en fristad där det är fred.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Bongo) skrev 2015-03-31 12:41:34 följande:

Så länge som de som redan kommit inte får det bättre än de som kommer i framtiden, så kan det accepteras? 

Finns det något argument för att samhället överhuvudtaget ska hjälpa de som kommer? 

Nej, så länge de som behöver en fristad kommer så ska vi ge dem det.

Jag tycker att alla människor har ett ansvar för att hjälpa människor som flyr krig och misär. Jag hade gärna sett en kraftig ökning av välgörenhet i Sverige.
  • Anonym (FridaBabe)
    Donum skrev 2015-03-31 12:55:06 följande:
    Men varför flyttar du inte vidare då?

Nja, jag svarade på att "alla" skulle komma hit och så jäkla poppis är inte Sverige att "alla" skulle komma hit. Självklart är Sverige poppis för dem som flyr krig t ex. Det trodde jag sade sig självt.
    Håll dig till saken och inte vart du tycker att jag ska flytta. Flytten gällde ju svaret på öppna gränser. Men nu passar ju inte det heller när du fått det påpekat att det där inte hänger ihop i praktiken.

Antingen har man helt öppna gränser (i fler länder än just bara Sverige då) och ändrar på sin välfärdsstruktur och skattebörda samt bidragssystem, exempelvis på det viset som jag skrev. Eller så inser man att pengarna som ligger i potten nu kan inte finansiera bidrag för alla som vill komma till Sverige, inkl. alla ekonomiska flyktingar. 

Hur ska du ha det? Är det poppis eller inte? Om inte då har vi ju inga problem, det är bara till att skicka folk vidare om ens några som kommer hit. Om ja då har vi inte möjlighet med att finansiera den massiva anstormningen.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan