• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Aqt
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 11:23:59 följande:

Så ett land där några hundra tusen arbetar i den privata sektorn ska hålla flera miljoner människor med välfärd och bidrag, eftersom det är OK att bosätta sig varsomhelst på vilka premisser som helst? Och ett enda land i världen ska öppna sina gränser, bibehålla skattesystemet och bidragssystemet såsom det ser ut nu? Och det landet är Sverige?

Bra ifrågasättande, då det verkar som om vissa här i forumet har kommunitiska önskedrömmar som aldrig någonsin kommer att fungera i verkligheten.
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 10:17:23 följande:

Men det är relativt, alltid i relation till Sverige. Annars måste vi ta emot en miljon flyktingar om året, eller kanske fler.

Det blir knapoast solidariskt för någon i slutändan, särskilt när det finns ett alternativ att hjälpa på plats, alltså i närområdet.

Tycker du att man ska kolla upp människor som kommer hit, deras bakgrund, t.ex om de är efterlysta för t.ex brott som krigsbrott, bär på sjukdomar som börjar spridas i Sverige igen t.ex TBC osv.

Sverige gör inte det nu för att det anses " kränkande".

Ska t.ex folkgruppen romer få komma hit och ta del av Sveriges välfärd utan att registerra sig hos Migrationsverket? Ska det i så fall gälla alla miljontals europeiska hemlösa, eller bara vissa folkgrupper? Jag menar att den politiken snabbt skulle fallera om Sverige skulle vara konsekvent och rättvist. Gränser måste man ha.

"måste" är nog ordet här. För dig är det ett "måste" och för mig är det en självklarhet att ge fristad åt de som söker det här.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Ramlösa) skrev 2015-03-31 10:22:57 följande:

Tyvärr så håller jag inte med dig i den frågan. Visst dem pratar mer öppet än i Sverige, men att ta upp enstaka fall på detta sätt ger ingenting. Finns många som  jobbar i Norge. Men oavsett ditt resonemang så kan det inte vara fel att bjuda över våra grannar, Finland, Danmark, Norge både politiker,journalister, folk och få en öppen debatt. Att tysta ner en fråga är inte alls bra. Sedan ska man ha i åtanke att det finns olika åsikter och alla åsikter måste höras. 

Det du nämner är en slags fientlighet till våra grann länder och då Norge, det löser inte en fråga, frågor ska hanteras inte handla om beskyllningar,paj kastning klart det kommer att finnas dem som yttrar sig och pratar, det gäller alla folk grupper. Du har säkert hört andra som pratat om andra och då har dem inte varit Norrmän som ex. Men det är nonsens debatt, handlar inte om enstaka fall,det handlar om en hållbar politik och där ska vi diskutera och våga diskutera öppet likt våra gannländer.

Jag tog upp ett enstaka fall som exemplifierar klimatet som jag upplevde under mina 3 år i Norge.

Jag vill inte ha det norska klimatet ang. invandrare här.

Det är ingen som tystar ner frågan om invandring. SD brukar hävda att det är så men de har aldrig någonsin bemötts med tystnad på sina anföranden i talarstolen. Däremot, finns ett tydligt mönster att SD tolkat frånvaro av medhåll som tystnad eller rent av mobbing.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Bongo)
    Donum skrev 2015-03-31 11:52:07 följande:
    "måste" är nog ordet här. För dig är det ett "måste" och för mig är det en självklarhet att ge fristad åt de som söker det här.
    Jag förstår din synpunkt. Men jag vill ändå upprepa min fråga:

- Finns det något värde i att ha beredskap och förmåga att kunna erbjuda ett gott mottagande för asylsökande? 
  • Donum
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 11:23:59 följande:

Så ett land där några hundra tusen arbetar i den privata sektorn ska hålla flera miljoner människor med välfärd och bidrag, eftersom det är OK att bosätta sig varsomhelst på vilka premisser som helst? Och ett enda land i världen ska öppna sina gränser, bibehålla skattesystemet och bidragssystemet såsom det ser ut nu? Och det landet är Sverige?

Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.

Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige.
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 11:45:16 följande:

Bra ifrågasättande, då det verkar som om vissa här i forumet har kommunitiska önskedrömmar som aldrig någonsin kommer att fungera i verkligheten.

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?
  • Donum
    Aqt skrev 2015-03-31 11:45:16 följande:

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 11:58:43 följande:
    Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.

Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige.
    Så din lösning är en nedrustning av välfärden?
    Har man inte försäkring får man snällt betala 50 000:- för sitt brutna ben.
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 11:58:43 följande:

Fast det tankesättet går inte ihop. Hur ska flyktingarna tas om hand utan en välfärd?
  • Rataxes
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 12:04:14 följande:

Så din lösning är en nedrustning av välfärden?

Har man inte försäkring får man snällt betala 50 000:- för sitt brutna ben.

Se då till att ha en fösäkring...

Det borde vara viktigare än lådvin, chips och cigarretter.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan