• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Rainbow gg

Haha, vad är det för knäppisar som försöker skanna i kassan själva? De måste ju i så fall sträcka sig i en väldigt obekväm vinkel? Aldrig sett eller råkat ut för. Har de bara en enda vara då eller flera som de försöker skanna?

• Anonym (Wtf)
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 12:12:57 följande:

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

Se till att sätta upp ordentliga instruktioner då för i he*vete! Eller så är ert system helt jävla sämst!

Då kan jag kontra med: Varför är det så jävla krångligt att mata in kuponger när man handlat? 9/10 ggr måste någon komma och fixa det, har dessutom varit med flera ggr om att inte ens personalen klarar av det och måste dra det manuellt!
  • Anonym (kassan)
    Rainbow gg skrev 2015-04-08 12:20:01 följande:

Haha, vad är det för knäppisar som försöker skanna i kassan själva? De måste ju i så fall sträcka sig i en väldigt obekväm vinkel? Aldrig sett eller råkat ut för. Har de bara en enda vara då eller flera som de försöker skanna?

Vi har våran skanner inbyggd i bänken så det blir egentligen samma rörelse för kunden som för mig, men den är ju satt så att det är min vinkel som går att skanna ifrån, om du förstår hur jag menar haha. Ja det är skitknäppt och asirriterande, så ser man ut som en väskryckare när man försöker ta varan från dom för att skanna in varan själv. Känner mig som en mamma typ.
  • Anonym (kassan)
    Anonym (Wtf) skrev 2015-04-08 12:23:08 följande:
    Se till att sätta upp ordentliga instruktioner då för i he*vete! Eller så är ert system helt jävla sämst!

Då kan jag kontra med: Varför är det så jävla krångligt att mata in kuponger när man handlat? 9/10 ggr måste någon komma och fixa det, har dessutom varit med flera ggr om att inte ens personalen klarar av det och måste dra det manuellt!

Fast varför ska vi sätta upp instruktioner för kunden när det är kassapersonalen som SKA skanna varorna?

Nu vet inte jag vilken butik du syftar på, men där jag jobbar skannar vi streckkoden på kupongen eller gör det manuellt i systemet och i vårt system är det väldigt enkelt. Så det får du ta upp med den butiken för jag vet inte vilka system andra butiker har, tyvärr.

• MeNoLike

Jag tycker de här kunderna är dryga.

När man glömt ett plu och bläddrar i blocket.

Då ska kunderna ALLTID säga: det kostade 19.90 kg.

Skiter jag väl fullständigt i (har jag lust att svara) men jag svarar : Jag ska trycka en sifferkombination så det hjälper mig tyvärr inte

Jag är föräldraledig sen drygt 2 år tillbaka men jobbar några pAss extra i kassan ibland och därav glömskan

• Anonym (Wtf)
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 12:34:52 följande:

Fast varför ska vi sätta upp instruktioner för kunden när det är kassapersonalen som SKA skanna varorna?

Nu vet inte jag vilken butik du syftar på, men där jag jobbar skannar vi streckkoden på kupongen eller gör det manuellt i systemet och i vårt system är det väldigt enkelt. Så det får du ta upp med den butiken för jag vet inte vilka system andra butiker har, tyvärr.

Ni MÅSTE ha en mycket märklig konstruktion på ert kassasystem om kunderna tror dom ska scanna sina varor själv i en vanlig kassa, aldrig sett detta någonsin på en affär, eller så har ni mycket märkliga kunder. Vad vet jag.

Se till att scannern hänger bakom kassan där inte kunderna når den då om detta är ett problem, eller klättrar kunderna över kassan och sliter åt sig scannern?
  • Regndamen
    MeNoLike skrev 2015-04-08 12:44:59 följande:

Skiter jag väl fullständigt i (har jag lust att svara) men jag svarar : Jag ska trycka en sifferkombination så det hjälper mig tyvärr inte

Jag är föräldraledig sen drygt 2 år tillbaka men jobbar några pAss extra i kassan ibland och därav glömskan

Jag har varit med om att personalen frågar mig om jag såg vad det kostar. Så det är troligen därför de säger så.
    Men sluta sitt i kassan om du tycker det är så jobbigt.
  • Anonym (kassan)
    MeNoLike skrev 2015-04-08 12:44:59 följande:

Förstår att det är drygt! Och för att inte tala om alla jävla erbjudanden man ska ha koll på och kunder som blir arga när saken dom tänkt köpa inte längre är på rea! Herregud.
  • MeNoLike
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 13:00:48 följande:
    Förstår att det är drygt! Och för att inte tala om alla jävla erbjudanden man ska ha koll på och kunder som blir arga när saken dom tänkt köpa inte längre är på rea! Herregud.
    Ja man ska tydligen veta allt. Receptet på en maträtt där en produkt är ny, alla veckans extrapriser, hur mycket pengar det är på deras konto, vart exakt alla varor ligger, osv osv osv
  • Dixie
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 12:12:57 följande:

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. 

ni måste ju har mycket konstigt byggda kassor - för jag har då aldrig sett en kund försöka scanna varorna själv i en bemannad kassa!? 
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!