• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • tobbe01

Märkligt. Många butiker har ju självscanning och vill man "blippa" själv så söker man sig väl dit? I en vanlig bemannad kassa så håller man sig på kundsidan! och jag har aldrig ens tänkt tanken att man ska börja hjälpa kassören med "blippandet"! Oförskämt och jag tycker kassören ska ringa på vakt om kunder insisterar på att vara på fel sida disken med fingrarna. 

• Förtryckt
    ErnstHugo skrev 2015-04-09 11:30:16 följande:
    Du menar att nyktra vuxna människor sträcker sig in och skall scanna i en bemannad kassa? Låter inte friskt.

Det var så jag uppfattade det också. Är detta verkligen sant eller har någon bara drömt??

Jag menar, självscanningsstationen är ju busenkel att förstå och där sitter ingen kassörska "i vägen" så att säga.

---
  • Förtryckt
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 13:18:06 följande:
    Lidl har ju världens mest tidseffektiva kassasystem någonsin?!? Så här gör du: Lägg varorna på bandet. När du lagt upp allt kör du fram vagnen bakom rullbandet; där finns en speciellt utformad "lucka" som man ställer kundvagnen i. Om du är riktigt smart och effektiv preppar du vagnen med uppfällda påsar, så att du bara kan lägga varorna direkt ner i påsarna när kassören scannat dem. När han/hon scannat alla varor betalar du och har då redan packat de allra flesta varorna eftersom du kunnat göra detta under tiden kassören gör sitt jobb. 

När vi bodde i Tyskland funkade det så här i nästan alla matbutiker. Gissa om jag blev tokig när vi kom tillbaka till Sverige och man fick köa bakom svenskar som bara stod och glodde medan kassören scannade, för att sedan betala och SEN börja packa. Detta innebär ju att det ofta blir trångt och lätt att ta fel när flera ska trängas och packa (om många handlar mycket, som man ofta gör på större supermarkets).
    Ursäkta men Lidl har de mest idiotiska kassarullbanden jag sett. De är EXTREMT korta vilket medför enorm köbildning då alla som står och väntar får vänta en evighet innan de kan ta upp sakerna ur korg/vagn. Sen är de snabba och skjutsar ner dina saker fort och inte ens där kan du stå och packa ifred utan att ytterligare fyra fem pers ska ställa sig på dig typ. Deras rullband och packbordsdel är ungefär hälften av vanliga t ex Hemköp eller Ica Maxi.
    ---
  • Efraim Barkbit

Lidl har i många av sina butiker byggt om till svenska "långa" band då kunder reagerar negativt på de korta kassorna. I andra delar av landet har de korta bandet fått vara kvar.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Förtryckt
    ErnstHugo skrev 2015-04-09 15:47:43 följande:

Lidl har i många av sina butiker byggt om till svenska "långa" band då kunder reagerar negativt på de korta kassorna. I andra delar av landet har de korta bandet fått vara kvar.

Ah. Jag har inte varit inne på en Lidl på 8-9 år så det är nog jag som är ouppdaterad. Ja jag HATADE de där korta små banden.
    ---
  • Voluptuous Shalimar
    Förtryckt skrev 2015-04-09 15:38:15 följande:
    Ursäkta men Lidl har de mest idiotiska kassarullbanden jag sett. De är EXTREMT korta vilket medför enorm köbildning då alla som står och väntar får vänta en evighet innan de kan ta upp sakerna ur korg/vagn. Sen är de snabba och skjutsar ner dina saker fort och inte ens där kan du stå och packa ifred utan att ytterligare fyra fem pers ska ställa sig på dig typ. Deras rullband och packbordsdel är ungefär hälften av vanliga t ex Hemköp eller Ica Maxi.
    Men förstod du vad jag skrev? Det finns en plats som är speciellt utformad för att du ska ställa dit kundvagnen när du lagt upp dina varior. Sedan lägger du ner varorna direkt i (påsar i) vagnen allteftersom kassören scannar. 

Det är ju bara dumma svenskar som inte fattar hur man gör i dessa kassor. Om alla gjorde som det är tänkt skulle det gå dubbelt så snabbt som på ICA. När jag storhandlade ensam på Lidl i Frankfurts innerstad, lyckades jag ensam handla 4 stora påsar fulla utan problem. Så det är faktiskt inte så komplicerat, men man måste ju vara lite snabb i vändningarna. 
  • Förtryckt
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 15:50:29 följande:
    Men förstod du vad jag skrev? Det finns en plats som är speciellt utformad för att du ska ställa dit kundvagnen när du lagt upp dina varior. Sedan lägger du ner varorna direkt i (påsar i) vagnen allteftersom kassören scannar. 

Det är ju bara dumma svenskar som inte fattar hur man gör i dessa kassor. Om alla gjorde som det är tänkt skulle det gå dubbelt så snabbt som på ICA. När jag storhandlade ensam på Lidl i Frankfurts innerstad, lyckades jag ensam handla 4 stora påsar fulla utan problem. Så det är faktiskt inte så komplicerat, men man måste ju vara lite snabb i vändningarna. 
    Men vad är vitsen att alla ska trängas om den yttepyttelilla uppackningsdelen?

Och det här med att "haka fast en kundvagn och använda den som packbord" om det var så du menade, det funkar inte heller då man blir halvt överkörd i den änden.
    ---
  • Voluptuous Shalimar

Förresten, Förtryckt, om själva rullbandet till kassan är kort så är det en citybutik och då är det inte utformat för storhandlare. Är det ett stoooort Lidl så är rullbandet långt nog för att du ska få upp massor av varor på det, så många att du hinner lassa upp allt OCH gå runt och börja packa i. 

• Voluptuous Shalimar
    Förtryckt skrev 2015-04-09 15:52:16 följande:
    Men vad är vitsen att alla ska trängas om den yttepyttelilla uppackningsdelen?

Och det här med att "haka fast en kundvagn och använda den som packbord" om det var så du menade, det funkar inte heller då man blir halvt överkörd i den änden.
    Nej, som sagt, är det kort rullband till kassan så är det trixigt att handla mer än bara några varor. Men jag minns hur otroligt smidigt det var att handla och packa ner varorna när alla gjorde som det var tänkt.
  • Förtryckt
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 15:56:42 följande:
    Nej, som sagt, är det kort rullband till kassan så är det trixigt att handla mer än bara några varor. Men jag minns hur otroligt smidigt det var att handla och packa ner varorna när alla gjorde som det var tänkt.
    Ok. Off topic, men det verkar som att du trivdes bra i Frankfurt. Varför bestämde ni er för att flytta?
    ---
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!