• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Anonym (Quexet)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 15:50:29 följande:
    Men förstod du vad jag skrev? Det finns en plats som är speciellt utformad för att du ska ställa dit kundvagnen när du lagt upp dina varior. Sedan lägger du ner varorna direkt i (påsar i) vagnen allteftersom kassören scannar. 

Det är ju bara dumma svenskar som inte fattar hur man gör i dessa kassor. Om alla gjorde som det är tänkt skulle det gå dubbelt så snabbt som på ICA. När jag storhandlade ensam på Lidl i Frankfurts innerstad, lyckades jag ensam handla 4 stora påsar fulla utan problem. Så det är faktiskt inte så komplicerat, men man måste ju vara lite snabb i vändningarna. 
    Men så gör i princip alla även om det inte finns en specialutformad plats för vagnen? 
    Jobbar i en liten ICA nära o vi är säsongsbutik så vi har väldigt mycket kunder vissa perioder o väldigt lite andra, o jag känner inte igen det du beskriver. 90% av kunderna lägger upp sina varor på bandet, sätter i sitt kort, slår koden, börjar packa, godkänner köpet när jag är klar o för det mesta har dom även packat klart eller har inte särskilt mycket kvar att packa. Solig
  • Anonym (Andere Länder andere Sitten)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 15:50:29 följande:

Men förstod du vad jag skrev? Det finns en plats som är speciellt utformad för att du ska ställa dit kundvagnen när du lagt upp dina varior. Sedan lägger du ner varorna direkt i (påsar i) vagnen allteftersom kassören scannar. 

Det är ju bara dumma svenskar som inte fattar hur man gör i dessa kassor. Om alla gjorde som det är tänkt skulle det gå dubbelt så snabbt som på ICA. När jag storhandlade ensam på Lidl i Frankfurts innerstad, lyckades jag ensam handla 4 stora påsar fulla utan problem. Så det är faktiskt inte så komplicerat, men man måste ju vara lite snabb i vändningarna. 

Har också bott i Frankfurt och dessa dumma tyskar kan inte ta betalt med kort särskilt snabbt. Kortet kan inte användas förrän slutsumman finns där. Om jag handlar i Sverige. Drar jag bonuskort, betalkort och går sedan för att packa mina varor. När alla varor är scannade så går jag och trycker OK. Går snabbt och smidigt.

Real är de enda som har självscanning där, här finns det överallt.
  • Anonym (Maja)

Många kunder råkar vara stressade småbarnsföräldrar. butikerna borde ha fler kassor öppna än bara 2 i taget.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (Andere Länder andere Sitten) skrev 2015-04-09 21:35:09 följande:
    Har också bott i Frankfurt och dessa dumma tyskar kan inte ta betalt med kort särskilt snabbt. Kortet kan inte användas förrän slutsumman finns där. Om jag handlar i Sverige. Drar jag bonuskort, betalkort och går sedan för att packa mina varor. När alla varor är scannade så går jag och trycker OK. Går snabbt och smidigt.

Real är de enda som har självscanning där, här finns det överallt.
    Haha, de har ju inte ens sjuhundra fåniga bonuskort man ska hålla reda på (åh vad jag hatar att hela plånboken är full med kort, det är ICA, COOP, WILLY:S, IKEA, HM och detta är bara själva basen - sen har man ett jävla kort för varenda kedja man handlar regelbundet på)! Så jag tyckte det gick asfort att slänga upp varorna, köra bort vagnen till andra sidan, packa i och sen vända sig om och dra kortet och slå koden för att sedan bara ta vagnen med de färdigpackade påsarna och gå till bilen. 

Fast jag håller med dig om att kortbetalning inte är lika utbrett i Tyskland. Speciellt Visa/MC kan vara problematiskt, man måste ha EC för att det ska gå att betala med kort (första gången fick jag vackert byta kö på McD i city, det mitt i stan vid Hauptwache?!?!?!?!)
  • Anonym (kassan)
    Anonym (BunnyGirl) skrev 2015-04-09 20:53:03 följande:

Med kuponger och "alla" erbjudanden som hon inte kan hålla reda på? Jahaha.

Har redan sagt att jag jobbar på apotek och jag har nämt att vårt kupongsystem är skitenkel. vi har periodkampanjer som ändras hit och dit, det är medlemserbjudanden, det är halva priset på utgående varor, 20 procent på minst 10 olika hudvårdsprodukter, 40 procent på veckans vara, utvalda tandvårdsprodukter ta tre betala för två! Och nästa period vilket betyder denna lördag är det nått nytt jävulskap som kommer på kampanj och så hinner man precis lära sig allt så ska det bytas igen. Det är besvärligt men som tur är finns snälla kunder som förstår att man inte kan ha ett pris i huvudet på 3000 varor samtidigt och har överseende med det. Jag tycker inte att du ska uttala dig om du inte läst mina inlägg.
  • Anonym (kassan)
    Anonym (abc) skrev 2015-04-09 21:18:29 följande:

Nej, jag förstår inte hur den ser ut. Scannern du nämnde fick jag bara upp på bild ensam,  inte monterad i disk.

Eftersom kassorna på de ställen jag handlar rent fysiskt hindrar kunden att "hjälpa till" även om hon skullekomma på idén är fenomenet helt okänt för mig.

Tänk dig en bänk. Med ett hål. I hålet lyser det lite röda strålar och man sveper varan rakt över detta hål. Då hörs det ett litet blipp-ljud. Inget rullband eller datorer och skärmar mellan mig och kunden. Bara en bänk. Med ett hål. Cirka 50 cm till höger från nyss nämnda hål står en datorskärm med tillhörande datormus och tangentbord. Jag vet inte hur jag ska förklara det simplare än så.
  • Anonym (kassan)

Nej, jag förstår inte hur den ser ut. Scannern du nämnde fick jag bara upp på bild ensam,  inte monterad i disk.

Eftersom kassorna på de ställen jag handlar rent fysiskt hindrar kunden att "hjälpa till" även om hon skullekomma på idén är fenomenet helt okänt för mig.

Jag har med bästa snapchat-förmåga ritat en vacker bild på hur kassan ser ut från mitt håll. Den ser i princip likadan ut från kundens håll förutom att det är säljställ på sidorna.

• NeverTheLess
    Dixie skrev 2015-04-08 13:22:27 följande:
    låter ju inte som om du borde jobba inom ett SERVICE-yrke!?
    Allvarligt? Kunder beter sig som idioter, TS ventilerar sin frustration (anonymt, vill jag påpeka, det finns alltså ingen som helst risk att någon kund "avslöjas") och lösningen på problemet är att TS ska byta jobb? Hur vore det om kunderna tänkte till ett varv istället?

Jag jobbar inte i butik nu men har gjort förut, och Maken gör det nu. Jag skulle nog kunna skriva en bok (med uppföljare) om alla idiotiska, otrevliga, obetänksamma kunder jag mött och han möter. Visst, det är ett serviceyrke men det betyder inte att kunder har rätt att bete sig hur jävligt som helst, bra betalt har man inte (faktum är att man inte har bra betalt alls).

Allt gnäll om att det går långsamt i kassorna, folk som "fumlar med rabattkuponger" o.s.v. Tja, om någon tycker lösningen på problemet med kunder from hell är att man byter yrke torde lösningen på ert problem vara liknande - sluta handla! Bli helt enkelt självförsörjande, så slipper ni jobbiga medkunder! Då löser vi problemet med de ohemula priserna som butikspersonalen brukar få skit för (jo, för det är ju de anställda som sätter priserna - puckon...). För den som inte vill bli bonde finns alltid hemkört. Varor alltså. Från nätet.

Apropå kuponger, förresten. Ni kanske tycker det är småsnålt och onödigt att lämna fram rabattkuponger, men för en del är skillnaden på 22.50 och 19.50 enorm. Alla har inte de ekonomiska resurserna som somliga, som kan ge bort hundralappar, verkar ha. Eller säger sig ha, så här på ett anonymt forum.

Vad gäller jobbiga, skrikiga barn och stressade föräldrar: För det första, hur ska föräldrarna bete sig, tycker ni? Lämna barnen i bilen? Åka hem med dem och lämna dem ensamma medan man åker tillbaka och handlar? Jag skulle då inte riskera socanmälan för griniga egoisters skull. Jag tar med mig mitt barn in och handlar, oavsett om han är trött eller inte. Ni vet väl på ett ungefär när det brukar vara som flest föräldrar med skrikiga barn i er lokala affär. Simpel lösning: gå inte dit de tiderna. Eller gå dit och inse och acceptera att världen består av fler människor än ni, och att alla inte kan anpassa sig efter er bekvämlighet. Det är faktiskt rätt enkelt.

En annan sak jag ledsnat på är alla klagomål på äldre som, i era ögon, är långsamma och står och räknar upp enkronor i behaglig takt. Sluta för f*n. Tiden går fort, ganska snart står ni själva där och räknar upp enkronor och är långsamma och skumögda. Och det är samma sak där; världen består även av dem. Ha lite tålamod, acceptera att alla inte är 25 och raketsnabba!

Dock håller jag med om en sak: Alla dessa förbenade kund- och medlemskort gör en tokig! Plånboken sväller ju över alla brädder med kort (sorgligt nog inte pengar). Men det finns ju en del affärskedjor som har börjat med att man bara behöver uppge sitt personnummer, det är bra!

Ja, det var väl allt för tillfället. En smula virrigt kanske, ber om ursäkt för det men jag tror alla förstått.

Ha det gott och le mot kassörskorna! Alla ni som jobbar inom serviceyrken får ett helt fång med {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} från mig.

Kram!
    Serenity now!
  • Anonym (kassan)
    NeverTheLess skrev 2015-04-10 06:42:37 följande:

Allvarligt? Kunder beter sig som idioter, TS ventilerar sin frustration (anonymt, vill jag påpeka, det finns alltså ingen som helst risk att någon kund "avslöjas") och lösningen på problemet är att TS ska byta jobb? Hur vore det om kunderna tänkte till ett varv istället?

Jag jobbar inte i butik nu men har gjort förut, och Maken gör det nu. Jag skulle nog kunna skriva en bok (med uppföljare) om alla idiotiska, otrevliga, obetänksamma kunder jag mött och han möter. Visst, det är ett serviceyrke men det betyder inte att kunder har rätt att bete sig hur jävligt som helst, så bra betalt har man inte (faktum är att man inte har bra betalt alls).

Allt gnäll om att det går långsamt i kassorna, folk som "fumlar med rabattkuponger" o.s.v. Tja, om någon tycker lösningen på problemet med kunder from hell är att man byter yrke torde lösningen på ert problem vara liknande - sluta handla! Bli helt enkelt självförsörjande, så slipper ni jobbiga medkunder! Då löser vi problemet med de ohemula priserna som butikspersonalen brukar få skit för (jo, för det är ju de anställda som sätter priserna - puckon...). För den som inte vill bli bonde finns alltid hemkört. Varor alltså. Från nätet.

Apropå kuponger, förresten. Ni kanske tycker det är småsnålt och onödigt att lämna fram rabattkuponger, men för en del är skillnaden på 22.50 och 19.50 enorm. Alla har inte de ekonomiska resurserna som somliga, som kan ge bort hundralappar, verkar ha. Eller säger sig ha, så här på ett anonymt forum.

Vad gäller jobbiga, skrikiga barn och stressade föräldrar: För det första, hur ska föräldrarna bete sig, tycker ni? Lämna barnen i bilen? Åka hem med dem och lämna dem ensamma medan man åker tillbaka och handlar? Jag skulle då inte riskera socanmälan för griniga egoisters skull. Jag tar med mig mitt barn in och handlar, oavsett om han är trött eller inte. Ni vet väl på ett ungefär när det brukar vara som flest föräldrar med skrikiga barn i er lokala affär. Simpel lösning: gå inte dit de tiderna. Eller gå dit och inse och acceptera att världen består av fler människor än ni, och att alla inte kan anpassa sig efter er bekvämlighet. Det är faktiskt rätt enkelt.

En annan sak jag ledsnat på är alla klagomål på äldre som, i era ögon, är långsamma och står och räknar upp enkronor i behaglig takt. Sluta för f*n. Tiden går fort, ganska snart står ni själva där och räknar upp enkronor och är långsamma och skumögda. Och det är samma sak där; världen består även av dem. Ha lite tålamod, acceptera att alla inte är 25 och raketsnabba!

Dock håller jag med om en sak: Alla dessa förbenade kund- och medlemskort gör en tokig! Plånboken sväller ju över alla brädder med kort (sorgligt nog inte pengar). Men det finns ju en del affärskedjor som har börjat med att man bara behöver uppge sitt personnummer, det är bra!

Ja, det var väl allt för tillfället. En smula virrigt kanske, ber om ursäkt för det men jag tror alla förstått.

Ha det gott och le mot kassörskorna! Alla ni som jobbar inom serviceyrken får ett helt fång med  från mig.

Kram!

Tack för ditt inlägg! Skönt att du förstår mig :)

Vad folk glömmer är att vi som jobbar inom service är människor med känslor och åsikter, bara för att man måste vara tyst på jobbet betyder det inte att man aldrig får säga ett ont ord om nånting eller någon.

Kunderna jag stör mig på minst är äldre personer. Dom är alltid trevligast och pratglada, säger alltid hej, tack, varsågod och ha en trevlig dag. Kunderna jag stör mig mest på är dom som tycker att äldre är sega. Har varit med om att kunden bakom slängt upp sina varor på disken, ställt sig jättenära så dom nästan flåsar tanten framför i nacken, och suckat och stånkat HÖGT upprepade gånger. En gång var det extremt mycket sånt här dagisbeteende så jag var tvungen att be kunden ta ett steg tillbaka. Det finns ingen i världen som gör mig så arg som dessa personer, det är mobbing! :(

Kupongerna vi har är dessutom inte på någon krona utan det är på 25-50 kronor och så har vi procentkuponger ute också. Det gör väldigt mycket och jag stör mig inte alls på folk som lämnar fram! Det är ju bara bra att dom utnyttjar förmånerna dom får som medlemmar :) Ja vi har också så att det går att knappa in medlemsskap via personnummer, supersmart!

Har jobbat i denna butik i tre år och har faktiskt aldrig stött på någon stressad barnfamilj. Mest barn som tjatar om halstabletter eller tuggummi haha :P
  • nanneN
    Nu låter jag säkert jättespydig, men om nu det här fenomenet är helt okänt för dig varför då ge sig in i en tråd som handlar om just det här? ;)
    Bevisligen förekommer det och uppenbarligen är vi många som stör oss på det, så om du aldrig upplevt det är det väl bara att gratulera. :)
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!