• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Anonym (kassan)
    Anonym (abc) skrev 2015-04-09 13:46:58 följande:

Nej, kan förstås ha stött på den men minns inte att jag sett någon sådan någonstans, inte på apotek heller ("mina" apotek har kassa bakom disk - de klädaffärer jag på rak arm kommer på också tror jag).

Du tror inte att det vore skönare om du i stället för att känna dig stressad för att det tar några sekunder längre tid eller ifrågasatt à la "kan själv" när någon försöker hjälpa till utgår från att de försöker underlätta, för dig, sig själva och medkunder? På just ett apotek gissar jag att flertalet inte springer ner dörrarna så att de kan scanningsystemet heller. (Och eftersom sortimentet är likartat och apoteken ligger tätta här skulle åtminstone jag välja bort ett där personalen verkar sur/stressad av kunder på samma sätt som jag väljer bort sådana där stofiler från apoteksmonopolet tar fem minuter på sig för att ta betalt för en flaska alsolsprit ingen bett om råd runt.)

Jag tror faktiskt inte du förstår hur min disk ser ut. Det är en scanner vi talar om här, själva datorn är ju bakom ett skydd. Men resten av disken är "öppen". Grejen är ju att DET GÅR INTE att scanna från kundens håll eftersom skannern är riktad med lasern mot mig. Så står kunden där och flaxar med varan och blir förbannad PÅ MIG för att det inte blippas. Jag skullr aldrig någonsin vara otrevlig eller visa mig stressad öppet för en kund, spelar ingen roll hur jävliga dom är mot mig eller hur mycket dom försöker blippa.
  • Voluptuous Shalimar
    Förtryckt skrev 2015-04-09 16:11:10 följande:
    Ok. Off topic, men det verkar som att du trivdes bra i Frankfurt. Varför bestämde ni er för att flytta?
    Vi och vi. Mannen bytte jobb och han bestämde att vi skulle flytta till Skåne. Jag protesterade med varje uns av mitt väsen, men till ingen nytta. Karriären gick före. Jag kände ingen i trakten och mina föräldrar + syskon bor 65 mil härifrån - men vi bor 10 mil från hans enda bror. Jag hatar att bo här, hatar omständigheterna, hatar att bo i hus (åh, LÄGENHET är så underbart!) så jag längtar livet ur mig tills vi flyttar härifrån. (Nu har jag visserligen fått jättefina vänner här, men mitt liv är ju kvar i Frankfurt.)
  • Anonym (Betalningsmästare)

Tacka vet jag selfcheckouter där man scannar själv. Blir superirriterad när det är långa köer och man bara ska köpa några varor och ingen kassa där man själv kan sköta scanningen och betalningen.

• Förtryckt
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 16:26:16 följande:
    Vi och vi. Mannen bytte jobb och han bestämde att vi skulle flytta till Skåne. Jag protesterade med varje uns av mitt väsen, men till ingen nytta. Karriären gick före. Jag kände ingen i trakten och mina föräldrar + syskon bor 65 mil härifrån - men vi bor 10 mil från hans enda bror. Jag hatar att bo här, hatar omständigheterna, hatar att bo i hus (åh, LÄGENHET är så underbart!) så jag längtar livet ur mig tills vi flyttar härifrån. (Nu har jag visserligen fått jättefina vänner här, men mitt liv är ju kvar i Frankfurt.)
    Tack för att du berättade. Jag förstår. Jag föredrar ju hus då.
    Hoppas du får ditt boende som du vill snart. :)
    ---
  • Dr Mupp
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 15:50:29 följande:
    Men förstod du vad jag skrev? Det finns en plats som är speciellt utformad för att du ska ställa dit kundvagnen när du lagt upp dina varior. Sedan lägger du ner varorna direkt i (påsar i) vagnen allteftersom kassören scannar. 

Det är ju bara dumma svenskar som inte fattar hur man gör i dessa kassor. Om alla gjorde som det är tänkt skulle det gå dubbelt så snabbt som på ICA. När jag storhandlade ensam på Lidl i Frankfurts innerstad, lyckades jag ensam handla 4 stora påsar fulla utan problem. Så det är faktiskt inte så komplicerat, men man måste ju vara lite snabb i vändningarna. 
    Vårt Lidl har en vanliga kassor precis likadana som finns på ICA och Coop.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Voluptuous Shalimar
    Dr Mupp skrev 2015-04-09 17:35:33 följande:
    Vårt Lidl har en vanliga kassor precis likadana som finns på ICA och Coop.
    Jo jag vet att det är så på många ställen. Likadant här i Lund.
  • radwanska

Nej, du bör inte låta någon kund komma undan med att scanna varan själv. Det är fräckt och lite förminskande mot dig även om de kanske inte fattar det själva. Säg "tack men det där gör jag" med ett leende och ta över helt enkelt.

Jag förstår precis hur disken ser ut och på mitt jobb ser det liknande ut. Dock har jag bara upplevt att mina kollegor från de intilliggande filialerna vill scanna sina grejer själva och då låter jag de hållas. Men en kund, nej det går faktiskt inte för sig.

• Anonym (BunnyGirl)
    Anonym (Rosy) skrev 2015-04-09 05:24:37 följande:

TS jobbar väl i typ klädbutik eller nåt och alla andra verkar prata om matbutiker.

Med kuponger och "alla" erbjudanden som hon inte kan hålla reda på? Jahaha.
  • Anonym (BunnyGirl)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 13:18:06 följande:
    Lidl har ju världens mest tidseffektiva kassasystem någonsin?!? Så här gör du: Lägg varorna på bandet. När du lagt upp allt kör du fram vagnen bakom rullbandet; där finns en speciellt utformad "lucka" som man ställer kundvagnen i. Om du är riktigt smart och effektiv preppar du vagnen med uppfällda påsar, så att du bara kan lägga varorna direkt ner i påsarna när kassören scannat dem. När han/hon scannat alla varor betalar du och har då redan packat de allra flesta varorna eftersom du kunnat göra detta under tiden kassören gör sitt jobb. 

När vi bodde i Tyskland funkade det så här i nästan alla matbutiker. Gissa om jag blev tokig när vi kom tillbaka till Sverige och man fick köa bakom svenskar som bara stod och glodde medan kassören scannade, för att sedan betala och SEN börja packa. Detta innebär ju att det ofta blir trångt och lätt att ta fel när flera ska trängas och packa (om många handlar mycket, som man ofta gör på större supermarkets).
    På de Lidl jag varit har det inte funnits några speciella utrymmen för vagnar. Dessutom om man handlar så mycket kan man inte lägga allt på bandet ändå och sedan hinna förbereda påsar och sedan fylla dem. Absolut ingen möjlighet. Om man nu inte har två vagnar och är två, då. Men det kanske är annorlunda i Tyskland?

Mycket bättre i USA, på alla Walmart, Food Depot, Ridley's, K-Mart, Safeways och PigglyWiggly-s jag varit på har de packat varorna åt en. Antingen personen i kassan eller en annan vars uppgift var just att packa. Perfekt. Och supertrevliga. Megastor skillnad mot Sverige där alla är för fina för att sköta sina servicejobb som de är anställda för att göra.
  • Anonym (abc)
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-09 16:19:29 följande:
    Jag tror faktiskt inte du förstår hur min disk ser ut. Det är en scanner vi talar om här, själva datorn är ju bakom ett skydd. Men resten av disken är "öppen". Grejen är ju att DET GÅR INTE att scanna från kundens håll eftersom skannern är riktad med lasern mot mig. Så står kunden där och flaxar med varan och blir förbannad PÅ MIG för att det inte blippas. Jag skullr aldrig någonsin vara otrevlig eller visa mig stressad öppet för en kund, spelar ingen roll hur jävliga dom är mot mig eller hur mycket dom försöker blippa.
    Nej, jag förstår inte hur den ser ut. Scannern du nämnde fick jag bara upp på bild ensam,  inte monterad i disk.
    Eftersom kassorna på de ställen jag handlar rent fysiskt hindrar kunden att "hjälpa till" även om hon skullekomma på idén är fenomenet helt okänt för mig.

Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!