Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 13:18:06 följande:
Lidl har ju världens mest tidseffektiva kassasystem någonsin?!? Så här gör du: Lägg varorna på bandet. När du lagt upp allt kör du fram vagnen bakom rullbandet; där finns en speciellt utformad "lucka" som man ställer kundvagnen i. Om du är riktigt smart och effektiv preppar du vagnen med uppfällda påsar, så att du bara kan lägga varorna direkt ner i påsarna när kassören scannat dem. När han/hon scannat alla varor betalar du och har då redan packat de allra flesta varorna eftersom du kunnat göra detta under tiden kassören gör sitt jobb.
När vi bodde i Tyskland funkade det så här i nästan alla matbutiker. Gissa om jag blev tokig när vi kom tillbaka till Sverige och man fick köa bakom svenskar som bara stod och glodde medan kassören scannade, för att sedan betala och SEN börja packa. Detta innebär ju att det ofta blir trångt och lätt att ta fel när flera ska trängas och packa (om många handlar mycket, som man ofta gör på större supermarkets).
På de Lidl jag varit har det inte funnits några speciella utrymmen för vagnar. Dessutom om man handlar så mycket kan man inte lägga allt på bandet ändå och sedan hinna förbereda påsar och sedan fylla dem. Absolut ingen möjlighet. Om man nu inte har två vagnar och är två, då. Men det kanske är annorlunda i Tyskland?
Mycket bättre i USA, på alla Walmart, Food Depot, Ridley's, K-Mart, Safeways och PigglyWiggly-s jag varit på har de packat varorna åt en. Antingen personen i kassan eller en annan vars uppgift var just att packa. Perfekt. Och supertrevliga. Megastor skillnad mot Sverige där alla är för fina för att sköta sina servicejobb som de är anställda för att göra.