• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Anonym (kassan)
    Anonym (abc) skrev 2015-04-09 00:26:49 följande:

Tror aldrig jag sett en kassa där jag skulle komma åt stället där varorna scannas utan avancerade gymnastiska övningar så jag har svårt att sätta mig in i hur problemet ser ut.

Däremot kan jag, inte alltför OT, säga att kassor som är lätta att använda för mig som kund hör till det viktigaste när jag handlar. Det scanningssystem som vissa Coop och Willys infört här till exempel (scanna framför apparat, sedan vara tvungen att lägga ner varan på en platta för att apparaturen ska fatta att den är klar innan nästa vara scannas) passar mina handlevanor mycket dåligt (handlar inte i kassar som kan hängas/ställas på de där plattorna och handlar inte så få varor att de lätt staplas utan kasse) så jag har i princip slutat handla i de affärerna eftersom jag inte har lust att stå i långa köer till de få kvarvarande kassorna där kassörskorna varje gång pedagogiskt berättar att det finns självscanningskassor med kortare kö och personal att lära ut det. Det handlar inte om att jag inte förstår systemet; det handlar om att det passar mig dåligt.

Jag har en bänk med ett hål i. Man sveper varan över hålet och det hörs ett blippljud. Har förklarat detta så många gånger nu, vet inte hur jag ska förklara det på ett simplare sätt än just en bänk med ett hål. Inga rullband eller stora maskiner framför. Bara en bänk med ett hål.
  • Anonym (abc)
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-09 11:19:48 följande:

Jag har en bänk med ett hål i. Man sveper varan över hålet och det hörs ett blippljud. Har förklarat detta så många gånger nu, vet inte hur jag ska förklara det på ett simplare sätt än just en bänk med ett hål. Inga rullband eller stora maskiner framför. Bara en bänk med ett hål.
    Som sagt aldrig sett en sådan. Alla affärer där jag handlar har en kassaapparat mellan mig och varorna.
    Förresten, sett någon variant på Ikea där kassörskan har ryggen åt mig och jag kanske skulle kunna komma åt varorna, men där är jag så sällan att jag inte har större pejl på hur kassan fungerar.
    Ren nyfikenhet, du kan inte tala om i vilken affärskedja du jobbar så jag vet om jag ens kan ha kmomit i kontakt med kassatypen?
  • Efraim Barkbit
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 12:12:57 följande:

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

Du menar att nyktra vuxna människor sträcker sig in och skall scanna i en bemannad kassa? Låter inte friskt.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (kassan)
    Anonym (abc) skrev 2015-04-09 11:26:21 följande:
    Som sagt aldrig sett en sådan. Alla affärer där jag handlar har en kassaapparat mellan mig och varorna.
    Förresten, sett någon variant på Ikea där kassörskan har ryggen åt mig och jag kanske skulle kunna komma åt varorna, men där är jag så sällan att jag inte har större pejl på hur kassan fungerar.
    Ren nyfikenhet, du kan inte tala om i vilken affärskedja du jobbar så jag vet om jag ens kan ha kmomit i kontakt med kassatypen?

Jobbar på apotek, om du googlar på datalogic magellan 3300hsi så ser du hur själva scannern ser ut, det är den som sitter i hålet i bänken. Det är öppet mellan mig och kunden precis som på en vanlig klädaffär.
  • Anonym (kassan)
    ErnstHugo skrev 2015-04-09 11:30:16 följande:
    Du menar att nyktra vuxna människor sträcker sig in och skall scanna i en bemannad kassa? Låter inte friskt.

Om du läser mina svar här så har jag förklarat ett antal gånger hur kassan ser ut. Det är ingen sträckning, det är ett enkelt svep rakt över skannern.
  • Anonym (kassan)
    anelih skrev 2015-04-09 00:46:08 följande:

Haha va! Har också jobbat i butik med vit bänk fast hade "osthyvel-varianten" den stod på ställ men gick att lossa för att scanna tunga varor som en inte ville lyfta. Aldrig vart med om att en kund försökt blippa själv, så fräckt. Någongång var det nån som börja pilla lite på den, men fick snart tillbaka den efter en trevlig "service-minded" blick. Lol.

Tycker på nått sätt också att det känns lite fräckt.. Som att jag inte duger till att skanna en vara. Blir ju dock andra bullar när kunden inser att det var hen som inte dög till det. :P
  • Efraim Barkbit
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-09 11:32:19 följande:

Om du läser mina svar här så har jag förklarat ett antal gånger hur kassan ser ut. Det är ingen sträckning, det är ett enkelt svep rakt över skannern.

Jo jag har läst. Jag bara förvånas över att kunder tror att de akall scanna själva i en bemannad kassa.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (kassan)
    ErnstHugo skrev 2015-04-09 11:47:36 följande:
    Jo jag har läst. Jag bara förvånas över att kunder tror att de akall scanna själva i en bemannad kassa.

Det undrar jag också :P
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (BunnyGirl) skrev 2015-04-08 21:31:00 följande:
    Ja, som på Lidl. Men vadå, har du ingen skärm framför eller något? Är det Lidl så borde ert minsta problem vara kundernas scannande. Snarare de här irriterande avlastningsytorne efter kassa där det varken finns plats eller tid att packa ner varorna. Sämsta jäkla butikskedja, handlar aldrig mer än ett par-tre varor där. Man får ju det man betalar för. Kan också förklara kassörskornas naturliga charm Demon
    Lidl har ju världens mest tidseffektiva kassasystem någonsin?!? Så här gör du: Lägg varorna på bandet. När du lagt upp allt kör du fram vagnen bakom rullbandet; där finns en speciellt utformad "lucka" som man ställer kundvagnen i. Om du är riktigt smart och effektiv preppar du vagnen med uppfällda påsar, så att du bara kan lägga varorna direkt ner i påsarna när kassören scannat dem. När han/hon scannat alla varor betalar du och har då redan packat de allra flesta varorna eftersom du kunnat göra detta under tiden kassören gör sitt jobb. 

När vi bodde i Tyskland funkade det så här i nästan alla matbutiker. Gissa om jag blev tokig när vi kom tillbaka till Sverige och man fick köa bakom svenskar som bara stod och glodde medan kassören scannade, för att sedan betala och SEN börja packa. Detta innebär ju att det ofta blir trångt och lätt att ta fel när flera ska trängas och packa (om många handlar mycket, som man ofta gör på större supermarkets).
  • Anonym (abc)
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-09 11:30:34 följande:

Jobbar på apotek, om du googlar på datalogic magellan 3300hsi så ser du hur själva scannern ser ut, det är den som sitter i hålet i bänken. Det är öppet mellan mig och kunden precis som på en vanlig klädaffär.
    Nej, kan förstås ha stött på den men minns inte att jag sett någon sådan någonstans, inte på apotek heller ("mina" apotek har kassa bakom disk - de klädaffärer jag på rak arm kommer på också tror jag).

Du tror inte att det vore skönare om du i stället för att känna dig stressad för att det tar några sekunder längre tid eller ifrågasatt à la "kan själv" när någon försöker hjälpa till utgår från att de försöker underlätta, för dig, sig själva och medkunder? På just ett apotek gissar jag att flertalet inte springer ner dörrarna så att de kan scanningsystemet heller. (Och eftersom sortimentet är likartat och apoteken ligger tätta här skulle åtminstone jag välja bort ett där personalen verkar sur/stressad av kunder på samma sätt som jag väljer bort sådana där stofiler från apoteksmonopolet tar fem minuter på sig för att ta betalt för en flaska alsolsprit ingen bett om råd runt.)
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!