• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Anonym (kassan)
    Lord Hans skrev 2015-04-10 12:25:25 följande:

Du är inte alls lämpad att jobba inom servicebranschen ts. Det spelar ingen roll att kunderna uppträder idiotiskt och inte vet vad de håller på med. Ditt jobb är att betjäna kunderna och bistå med expertis eftersom kunderna inte kan förväntas veta hur ert kassasystem är uppbyggt. Du får väl förklara för kunderna att du bäst sköter ditt jobb själv, på ett trevligt sätt så att de återkommer.

Du borde söka något jobb där kundkontakt inte är ett måste eftersom du verkar helt oförmögen att hantera besvärliga kunder. Ja ts, det finns idioter, men de betalar din lön så då ser du till att sköta ditt jobb att serva dem istället för att gnälla som en bortskämd snorunge. Har arbetat två år i kassa.

Fast du väl aldrig sett mig arbeta så hur kan du säga det? Har sagt upprepade gånger i tråden att jag tycker om mitt jobb och trots att det finns besvärliga kunder så finns det hundra godingar på ett enda rötägg. Jag har även sagt att hur otrevliga kunderna än är skulle jag aldrig vara något annat än trevlig tillbaka. Jag har aldrig haft problem med otrevliga eller besvärliga kunder, jag behandlar dom som jag behandlar vilken kund som helst, med respekt och godhet. Så jag tycker att du kan ta dina påhittade påståenden och köra upp dom där solen mycket sällan skiner, och sedan lämna denna tråd för du har inget förutom snicksnack att tillföra. Adjö, och ha en trevlig helg! Glad
  • Lady Godiva
    Lord Hans skrev 2015-04-10 12:25:25 följande:

Du är inte alls lämpad att jobba inom servicebranschen ts. Det spelar ingen roll att kunderna uppträder idiotiskt och inte vet vad de håller på med. Ditt jobb är att betjäna kunderna och bistå med expertis eftersom kunderna inte kan förväntas veta hur ert kassasystem är uppbyggt. Du får väl förklara för kunderna att du bäst sköter ditt jobb själv, på ett trevligt sätt så att de återkommer.

Du borde söka något jobb där kundkontakt inte är ett måste eftersom du verkar helt oförmögen att hantera besvärliga kunder. Ja ts, det finns idioter, men de betalar din lön så då ser du till att sköta ditt jobb att serva dem istället för att gnälla som en bortskämd snorunge. Har arbetat två år i kassa.

Det var flera år sedan jag jobbade i butik, men jag har starka minnen av hur det kunde vara och har full förståelse för TS. Lösningen är inte att hon byter jobb, lösningen är att kunderna börjar bete sig som folk i affärerna! Är det för mycket begärt att en vuxen människa uppför sig som en mentalt kry, väluppfostrad individ (Ja tydligen...)?

Hon sköter sitt jobb, men ventilerar sin frustration här som NeverTheLess skrev. Och för att vidare citera henne så är TS helt anonym, det finns ingen risk att någon idi... förlåt, kund blir outad. Naturligtvis får man inte ställa sig och skrika åt kunderna att de ska dra dit pepparn växer eller liknande, men att skriva anonymt på ett forum är helt okej för normala människor.
    Det lär knappast bli tomt på kunder på Sveriges samtliga apotek p.g.a den här tråden.

När du kommer hem från jobbet och har haft en riktig skitdag, brukar du då inte prata av dig med frugan, benjaminfikusen eller katten? I så fall; sluta med det. Det får man ju inte göra enligt dig.

"De betalar din lön". Hör på den. Så om en person betalar din lön har denne rätt att bete sig precis hur som helst mot dig? Du bara står där, bockar och bugar och ser din självrespekt rinna ut i vasken? Cheferna på de butiksjobb jag haft sade alltid att kunden har alltid rätt och man ska vara service-minded o.s.v. men det finns gränser. Man ska faktiskt inte behöva ta precis vad skit som helst.

Jag vet inte om du inser det, men det här tråden handlar (åtminstone såvitt jag uppfattar det) inte om småjobbiga typer utan om de där riktigt enerverande kunderna, de som tror att de äger stället (ja, enligt dig gör de ju det men att köpa en tub tandkräm och ett paket kondomer gör dig inte till delägare i det apotek du frekventerar) och som beter sig som riktiga ärkenötter. De lite lätt småjobbiga utvecklar man ju snabbt tolerans för.

Du får gärna rätta mig om jag har fel här, TS!

Kram!
    Är det du vill säga värt mitt svar?
  • Lady Godiva
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-10 12:38:33 följande:

Fast du väl aldrig sett mig arbeta så hur kan du säga det? Har sagt upprepade gånger i tråden att jag tycker om mitt jobb och trots att det finns besvärliga kunder så finns det hundra godingar på ett enda rötägg. Jag har även sagt att hur otrevliga kunderna än är skulle jag aldrig vara något annat än trevlig tillbaka. Jag har aldrig haft problem med otrevliga eller besvärliga kunder, jag behandlar dom som jag behandlar vilken kund som helst, med respekt och godhet. Så jag tycker att du kan ta dina påhittade påståenden och köra upp dom där solen mycket sällan skiner, och sedan lämna denna tråd för du har inget förutom snicksnack att tillföra. Adjö, och ha en trevlig helg! Glad
    Se där! Trevligt och serviceinriktat. Lord Hans kan knappast klaga på det där...
    Är det du vill säga värt mitt svar?
  • Anonym (kassan)
    Lady Godiva skrev 2015-04-10 13:01:13 följande:

Det var flera år sedan jag jobbade i butik, men jag har starka minnen av hur det kunde vara och har full förståelse för TS. Lösningen är inte att hon byter jobb, lösningen är att kunderna börjar bete sig som folk i affärerna! Är det för mycket begärt att en vuxen människa uppför sig som en mentalt kry, väluppfostrad individ (Ja tydligen...)?

Hon sköter sitt jobb, men ventilerar sin frustration här som NeverTheLess skrev. Och för att vidare citera henne så är TS helt anonym, det finns ingen risk att någon idi... förlåt, kund blir outad. Naturligtvis får man inte ställa sig och skrika åt kunderna att de ska dra dit pepparn växer eller liknande, men att skriva anonymt på ett forum är helt okej för normala människor.
    Det lär knappast bli tomt på kunder på Sveriges samtliga apotek p.g.a den här tråden.

När du kommer hem från jobbet och har haft en riktig skitdag, brukar du då inte prata av dig med frugan, benjaminfikusen eller katten? I så fall; sluta med det. Det får man ju inte göra enligt dig.

"De betalar din lön". Hör på den. Så om en person betalar din lön har denne rätt att bete sig precis hur som helst mot dig? Du bara står där, bockar och bugar och ser din självrespekt rinna ut i vasken? Cheferna på de butiksjobb jag haft sade alltid att kunden har alltid rätt och man ska vara service-minded o.s.v. men det finns gränser. Man ska faktiskt inte behöva ta precis vad skit som helst.

Jag vet inte om du inser det, men det här tråden handlar (åtminstone såvitt jag uppfattar det) inte om småjobbiga typer utan om de där riktigt enerverande kunderna, de som tror att de äger stället (ja, enligt dig gör de ju det men att köpa en tub tandkräm och ett paket kondomer gör dig inte till delägare i det apotek du frekventerar) och som beter sig som riktiga ärkenötter. De lite lätt småjobbiga utvecklar man ju snabbt tolerans för.

Du får gärna rätta mig om jag har fel här, TS!

Kram!

Du har helt rätt. Man blir lätt uppretad i början när man inte är van vid att handskas med liknande situationer och man är ganska utsatt när en kund står och skriker åt en, men jag fick lära mig när jag började här för tre år sen att om jag säger emot eller är otrevlig tillbaka så vinner dom "dumma" människorna. Det blir en helt annan situation för den otrevliga kunden om man fortsätter le och vinka, då blir det inte lika kul att vara otrevlig längre. Glad Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (haha)

Allvarligt, finns dt de kunder som försöker scanna sina varor själv när det inte är meningen att man ska det?, de måste ju ha en skruv lös.

• Anonym (kassan)
    Anonym (haha) skrev 2015-04-10 13:41:44 följande:

Allvarligt, finns dt de kunder som försöker scanna sina varor själv när det inte är meningen att man ska det?, de måste ju ha en skruv lös.

Ärligt talat tycker jag också att det är skitkonstigt och jag kan inte för mitt liv förstå varför!
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Andere Länder andere Sitten) skrev 2015-04-10 12:03:49 följande:
    Saknar Frankfurt och går på Mc Doof? Sorry jag förstår inte vad du saknar.
    Tyskland är underutvecklad vad gäller kort och realtid för transfereringar. Inget Swish! Inga appar!
    Men vin, öl, mat och Gemütlichkeit kan de!
    Oj, du kanske tolkade det som att jag var stammis på McD i Ffurt? Vet inte riktigt vad som fick det att framstå på det sättet, men så var det alltså INTE. Dock, tyskarna är bra på mycket beträffande mat och dryck MEN god mjukglass är svårt att hitta. Alltså köper man den på McD. 

I övrigt åt jag gärna på Apfelweinlokal (gillade särskilt några av dem i Sachsenhausen) eller på krogen som låg strax intill vår lgh, Buena Vista (tapas mm). Fanns väldigt många bra restauranger i Ffurt. Maaschanz och Coq au Vin var två andra favoriter. Vi åt ute minst 3-4 ggr/vecka så det var en härlig tid. Men som sagt, mjukglass (som jag ÄLSKAR) köptes på McD. 
  • Lord Hans
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-10 12:38:33 följande:

Jepp,jepp. Jag kan erkänna det att jag inte behöver tillföra så mycket mera, det blir så när man är ekonomiskt oberoende. Istället kan jag sitta här på FL och provocera såna som aldrig lär komma upp sig i världen. Jag ser det lite som underhållning.
    Ha en trevlig helg självHjärta
  • Söder73

Jag skrattar så jag gråter när jag läser denna tråd! Folk är inte kloka! All heder åt dig TS!

• Anonym (70-talist)
    Anonym (Tjoflöjt) skrev 2015-04-10 11:12:18 följande:
    Nåt jag inte begriper är varför det alltid står 10 pers i kö i vanliga kassan och självscanningen gapar tomt? Inte mig emot då jag aldrig behöver köa på coop men varför är det så?..

Dels är väl poängen med självscanning just att det går så fort att checka ut så att där nästan aldrig blir någon kö. Dessutom, i nästan alla de butiker jag handlar i måste man vara registrerad för att få använda självscanning, vilket är ett litet meck i sig, i synnerhet om man brukar handla hos flera olika kedjor. Jag vet bara ett ställe där de har självscanningsdisk för alla som kan betala med kort, och där är det ofta lika lång kö som till vanliga kassorna (fast kön rör sig mycket fortare).
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!