• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • nanneN
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 13:55:26 följande:

Om det någonsin byggs en religiös byggnad i din ära ska jag hedra dig varje dag. Skrattande Tack för ditt inlägg!
    Det finns långtgående planer på att bygga ett tempel åt mig, jag återkommer när mina anhängare har färdigställt det. :)
  • Koppkaka

Har aldrig varit med om att någon skulle försökt göra det själv. Vad jobbar du i för jäkla butik?

• nevermind
    Aikido skrev 2015-04-08 13:50:24 följande:
    De första 14 dagarna bekostas av arbetsgivaren Flört
    Precis som alla andra vuxna människor i det här landet så vet jag redan det, men tack ändå. 14 dagar räcker dock inte om du vridit handlederna fel för länge och totalt pajat dom. Vet en tjej som var hemma i månader.
  • Anonym (Icanisse)
    nanneN skrev 2015-04-08 14:08:23 följande:
    Det finns långtgående planer på att bygga ett tempel åt mig, jag återkommer när mina anhängare har färdigställt det. :)
    Då har du en trogen följare till!{#emotions_dlg.flower}
  • nozpa

Har aldrig sett någon kund som försöker scanna in varorna i kassan. Men det är klart att du som sitter på andra sidan lär väl varit med om och sett mer än en kund. Men tror inte att det är allt för vanligt förekommande.

• Drottningen70
    Anonym (70-talist) skrev 2015-04-08 13:21:46 följande:

De vill ju bara hjälpa till. Många av oss var med på tiden före plu-koder, då det fungerade utmärkt att hjälpa kassörskan genom att tala om kilopriset. Inte så lätt att veta att det är annorlunda nu om man inte har fått det förklarat för sig.

Fast det går fortfarande att själv knappa in ett pris. Händer regelbundet att den i kassan faktiskt frågar "såg du vad det kostade"? (Stort Ica maxi)

Tempot har jag då aldrig sett en kund sticka händerna bakom disken för att själv försöka blippa varorna?
  • Anonym (Tant långsam)
    nevermind skrev 2015-04-08 16:24:55 följande:
    Precis som alla andra vuxna människor i det här landet så vet jag redan det, men tack ändå. 14 dagar räcker dock inte om du vridit handlederna fel för länge och totalt pajat dom. Vet en tjej som var hemma i månader.
    Nu får jag lite dåligt samvete..... Handlar oftast inte så många varor men känner mig stressad över att kunden bakom ska blir irriterad när jag står där och vrider och vänder på varorna för att hitta koden. Det skulle dessutom underlätta om kassörskan körde fram de första varorna de där 50 centimetrarna så jag får plats med resten.

Funderar allvarligt på att ha 3 plånböcker, en med sedlar, en med mynt och en tredje med rabattkuponger.
  • The past is now

Va? Självscanning gör man ju inte vi den vanlig kassa. Det gör man ju som sagt själv, och det går alldeles utmärkt. Det är som du beskriver men ingen kassör finns där. Och kvittot spottar apparaten ut för den används för utpassering.(spärrar)

• Anonym (Tjejen)

Fast när kunden står och letar efter streckkoden är det mer jobbigt för mig som kassapersonal. Man får som sitta och vänta... Jag scannar varor varje dag och vet vart de sitter oftast.

Jag har faktiskt aldrig hört om någon som på riktigt fått en skada till följd av att vända på varorna?! Då tror jag det är av andra ergonomiska problem med platsen kassören/kassörskan har.

Som kund vänder jag fram streckkoden om jag vet vart den sitter eller inte sinkar tid, annars får personalen göra det.

Folk som blippar sina varor själv eller försöker har jag varit med om några gånger. Ofta har dom bara en vara och ska lixom dra förbi i ett svep och hinna scanna, slänga upp en tia, tacka och gå. Men det brukar bli så att kunden försöker blippa några gånger, jag tar varan och gör det själv, personen (ibland är det tom stammis som vet hur det funkar) slänger upp en tia på bandet och jag får säga att den ska in i "myntsamlaren". Ojsan det som skulle bli så smidigt tog dubbelt så lång tid istället! Låt mig göra mitt jobb.

Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!