• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Söder73
    Anonym (kassan) skrev 2015-04-08 13:55:26 följande:

Om det någonsin byggs en religiös byggnad i din ära ska jag hedra dig varje dag. Skrattande Tack för ditt inlägg!
    Hahahaha, heje heja :)
  • Anonym (Tant långsam)
    nanneN skrev 2015-04-08 22:04:13 följande:
    Eller så skaffar du ett plastkort som man kan handla med. Det är en helt fantastisk uppfinning som är liten, snabb och smidig och faktiskt ersätter både sedlar, mynt och rabattkuponger. ;)
    Du kan få ett av din bank, eller till och med av den affär du brukar handla på.
    Jag är lycklig ägare till några plastkort som jag betalar med. Handlar oftast på morgonen men har pga olyckliga omständigheter eller dålig planering hamnat på affären en fredag em någon enstaka gång. Det är så mysigt att stå lugn som en filbunke, med all tid i världen, och iaktta dessa stressade personer med halvfulla jättevagnar försöka hålla ungarna under kontroll i kassakön. Se deras frustration stegras allt eftersom minuterna tickar på.

Det bästa jag vet är affärer som har en lååång plats att lägga varorna på, då är det inget problem att lägga varorna en och en. Ibland händer det att jag slutar leta efter koden när jag vänt på varan ett antal gånger och hoppas att kassörskan har överseende med det.
  • Anonym (abc)

Tror aldrig jag sett en kassa där jag skulle komma åt stället där varorna scannas utan avancerade gymnastiska övningar så jag har svårt att sätta mig in i hur problemet ser ut.

Däremot kan jag, inte alltför OT, säga att kassor som är lätta att använda för mig som kund hör till det viktigaste när jag handlar. Det scanningssystem som vissa Coop och Willys infört här till exempel (scanna framför apparat, sedan vara tvungen att lägga ner varan på en platta för att apparaturen ska fatta att den är klar innan nästa vara scannas) passar mina handlevanor mycket dåligt (handlar inte i kassar som kan hängas/ställas på de där plattorna och handlar inte så få varor att de lätt staplas utan kasse) så jag har i princip slutat handla i de affärerna eftersom jag inte har lust att stå i långa köer till de få kvarvarande kassorna där kassörskorna varje gång pedagogiskt berättar att det finns självscanningskassor med kortare kö och personal att lära ut det. Det handlar inte om att jag inte förstår systemet; det handlar om att det passar mig dåligt.

• anelih

Haha va! Har också jobbat i butik med vit bänk fast hade "osthyvel-varianten" den stod på ställ men gick att lossa för att scanna tunga varor som en inte ville lyfta. Aldrig vart med om att en kund försökt blippa själv, så fräckt. Någongång var det nån som börja pilla lite på den, men fick snart tillbaka den efter en trevlig "service-minded" blick. Lol.

• nevermind
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-04-08 20:15:48 följande:

Fast när kunden står och letar efter streckkoden är det mer jobbigt för mig som kassapersonal. Man får som sitta och vänta... Jag scannar varor varje dag och vet vart de sitter oftast.

Jag har faktiskt aldrig hört om någon som på riktigt fått en skada till följd av att vända på varorna?! Då tror jag det är av andra ergonomiska problem med platsen kassören/kassörskan har.

Som kund vänder jag fram streckkoden om jag vet vart den sitter eller inte sinkar tid, annars får personalen göra det.

Folk som blippar sina varor själv eller försöker har jag varit med om några gånger. Ofta har dom bara en vara och ska lixom dra förbi i ett svep och hinna scanna, slänga upp en tia, tacka och gå. Men det brukar bli så att kunden försöker blippa några gånger, jag tar varan och gör det själv, personen (ibland är det tom stammis som vet hur det funkar) slänger upp en tia på bandet och jag får säga att den ska in i "myntsamlaren". Ojsan det som skulle bli så smidigt tog dubbelt så lång tid istället! Låt mig göra mitt jobb.

Jag gör det givetvis inte om jag inte har tid. Det händer att kassören är steget före.

Herregud, är allt svart eller vitt..?
  • nevermind
    Anonym (70-talist) skrev 2015-04-08 21:07:29 följande:

Så sant! Desto svårare att fatta att kassörskan blir iriterad för att man säger kilopriset...
    För att de behöver registrera det de säljer i kassan.
  • Anonym (Rosy)

TS jobbar väl i typ klädbutik eller nåt och alla andra verkar prata om matbutiker.

• Anonym (Hemkört)

Nu för tiden och på många platser kan man beställa hem mat via nätet och slippa bli irriterad i affären och så gör det inget om man glömt kuponger, pengar eller plastkort hemma.

• Madmoiselle
    MeNoLike skrev 2015-04-08 12:44:59 följande:

Jag tycker de här kunderna är dryga.

När man glömt ett plu och bläddrar i blocket.

Då ska kunderna ALLTID säga: det kostade 19.90 kg.

Skiter jag väl fullständigt i (har jag lust att svara) men jag svarar : Jag ska trycka en sifferkombination så det hjälper mig tyvärr inte

Jag är föräldraledig sen drygt 2 år tillbaka men jobbar några pAss extra i kassan ibland och därav glömskan

Ja, varför är folk hjälpsamma för?! det är ju skitjobbigt. Det är mycket bättre om de är otrevliga och dryga som dig.
  • Anonym (kassan)
    Anonym (Rosy) skrev 2015-04-09 05:24:37 följande:

TS jobbar väl i typ klädbutik eller nåt och alla andra verkar prata om matbutiker.

Jag jobbar på apotek. Så det närmsta mat jag kommer är proteinbars och näringsdrycker haha
Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!