• Anonym (kassan)

Kunder, sluta blippa varorna!

Jag jobbar i butik. Vår scanner är inbyggd i bänken och man sveper streckkoden från vänster till höger i en viss vinkel för att varan ska scannas ordentligt. Men, vissa kunder försöker scanna in varorna själv för att dem förmodligen tror att det ska gå snabbare. Det gör det inte. För ni kunder står på fel sida av disken så scannern "blippar" inte när ni försöker. De flesta blir irriterade och tar ut det på mig som står bakom kassan. "VARFÖR BLIPPAR DEN INTE??!!!" Och så står kunden där och flaxar över scannern med varan tills hen blir less. Det känns som att hela "göra själv"-grejen är till för barn, och det går mycket fortare om kassapersonalen scannar. Så om du är en blippare, ge dig!

• Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!
  • Solidaritet
    Dixie skrev 2015-04-08 13:14:03 följande:
    ni måste ju har mycket konstigt byggda kassor - för jag har då aldrig sett en kund försöka scanna varorna själv i en bemannad kassa!? 
    Du tror inte att det kan vara så att någon som arbetar i kassan hela dagarna kanske stöter på fler fenomen än vad du gör då du går och handlar ibland?
  • Anonym (Kassör)

Kan inte annat än att hålla med, fyyy så irriterande! Jag jobbar i matbutik, och använder den där vanliga typen av scanner, och nej, det är inte omöjligt för kunderna att slänga över en arm och försöka blippa varan själv, för det mesta gäller det då något litet som de försöker få med "bara av farten", tex ett cigarettpaket (ja, vi har fortfarande så att kunderna får plocka själva), tuggummi paket eller dyl. Det resulterar 9 gånger av 10 att kunderna stoppar varan i fickan utan att den blivit blippad, och man får be dem ta fram den aktuella varan igen. 
    Något annat OERHÖRT irriterande är när kunder "slänger" saker på bandet, de går alltså och hämtar något, och sen droppar de det bara mitt framför en, de lägger de inte på bandet så man kan köra fram det tillsammans med resten, och inte heller i den där "myntsamlaren", utan de släpper det helt enkelt bara mitt framför en, så bara att akta fingrarna om det är något större, och många gånger så görs detta även under tiden man håller på att väga något, vilket resulterar i att man måste väga om då även den nya varans vikt kom med då det blev nedsläppt framför näsan på en, gaaah!! Har slutat att väga om vikten på de kunder som alltid envisas om att släppa ner saker under tiden man väger, och inte heller bryr sig om då man ber dem om att inte göra så, utan att ställa det på bandet...Demon

Även jobbigt med kunder som slänger kuponger och pengar på bandet, då vårt band går över i "rullar" som är delen man väger varorna på så åker pengarna/kupongerna ner under rullarna, och man får sitta och hålla på plocka isär kassan för att gräva upp dem igen... 

• Anonym (kassan)
    Anonym (Kassör) skrev 2015-04-10 10:32:02 följande:

Kan inte annat än att hålla med, fyyy så irriterande! Jag jobbar i matbutik, och använder den där vanliga typen av scanner, och nej, det är inte omöjligt för kunderna att slänga över en arm och försöka blippa varan själv, för det mesta gäller det då något litet som de försöker få med "bara av farten", tex ett cigarettpaket (ja, vi har fortfarande så att kunderna får plocka själva), tuggummi paket eller dyl. Det resulterar 9 gånger av 10 att kunderna stoppar varan i fickan utan att den blivit blippad, och man får be dem ta fram den aktuella varan igen. 

Något annat OERHÖRT irriterande är när kunder "slänger" saker på bandet, de går alltså och hämtar något, och sen droppar de det bara mitt framför en, de lägger de inte på bandet så man kan köra fram det tillsammans med resten, och inte heller i den där "myntsamlaren", utan de släpper det helt enkelt bara mitt framför en, så bara att akta fingrarna om det är något större, och många gånger så görs detta även under tiden man håller på att väga något, vilket resulterar i att man måste väga om då även den nya varans vikt kom med då det blev nedsläppt framför näsan på en, gaaah!! Har slutat att väga om vikten på de kunder som alltid envisas om att släppa ner saker under tiden man väger, och inte heller bryr sig om då man ber dem om att inte göra så, utan att ställa det på bandet...

Även jobbigt med kunder som slänger kuponger och pengar på bandet, då vårt band går över i "rullar" som är delen man väger varorna på så åker pengarna/kupongerna ner under rullarna, och man får sitta och hålla på plocka isär kassan för att gräva upp dem igen... 

Det där med slängandet är också hemskt oförskämt! Har ju som sagt bara en bänk så när folk kastar saker flyger dom iväg över kassan och det blir många onödiga lyft. Samma sak med medlemskortet, det slängs ofta hit och dit över kassan och åker in under bänken så man får renovera om hela butiken för att få fram det!! Förstår det blir jobbigt med rullarna, och säkert står kunden och suckar när du börjar montera ned kalaset.
  • Anonym (Tjoflöjt)

Nåt jag inte begriper är varför det alltid står 10 pers i kö i vanliga kassan och självscanningen gapar tomt? Inte mig emot då jag aldrig behöver köa på coop men varför är det så?..

• nanneN
    Anonym (Tjoflöjt) skrev 2015-04-10 11:12:18 följande:

Nåt jag inte begriper är varför det alltid står 10 pers i kö i vanliga kassan och självscanningen gapar tomt? Inte mig emot då jag aldrig behöver köa på coop men varför är det så?..

I självscanningen stör man ju ingen, och 90% av alla svenskar verkar ju gå till affären med det enda syftet att irritera så många som möjligt.
  • Flash Gordon
    MeNoLike skrev 2015-04-08 12:44:59 följande:

Jag tycker de här kunderna är dryga.

När man glömt ett plu och bläddrar i blocket.

Då ska kunderna ALLTID säga: det kostade 19.90 kg.

Skiter jag väl fullständigt i (har jag lust att svara) men jag svarar : Jag ska trycka en sifferkombination så det hjälper mig tyvärr inte

Jag är föräldraledig sen drygt 2 år tillbaka men jobbar några pAss extra i kassan ibland och därav glömskan

Det är för att snabba på processen.

När tanten bakom kassan till slut ger upp att hitta nåt fungerande nummer så frågor han alltid: "kommer du ihåg vad det kostade?" och så slår hon in det på någon slags slask-kod.

Så för att underlätta för dig så säger man priset, ifall du behöver den infon senare.

• Flash Gordon
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-04-08 20:15:48 följande:

Fast när kunden står och letar efter streckkoden är det mer jobbigt för mig som kassapersonal. Man får som sitta och vänta... Jag scannar varor varje dag och vet vart de sitter oftast.  .

Ja du ser, aldrig kan man göra nåt rätt.

Till och med kassörskorna bråkar inbördes om vi kunder ska, eller inte ska, vända streckkoden rätt.

Borde finnas små hattar, en i rött och en i grönt, som kassörskorna kunde ha på sig.

Grönt = vänd rätt.
    Rött = lassa upp skiten bara.
  • Flash Gordon
    Anonym (Tjoflöjt) skrev 2015-04-10 11:12:18 följande:

Ren protest.

Ungefär som när de försökte införa nåt slags "kontant-kort" för små inköp för en tio-femton år sedan.

Och omtanke om kassörskans fortsatta jobb.
  • Anonym (Andere Länder andere Sitten)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-04-09 22:18:22 följande:

Haha, de har ju inte ens sjuhundra fåniga bonuskort man ska hålla reda på (åh vad jag hatar att hela plånboken är full med kort, det är ICA, COOP, WILLY:S, IKEA, HM och detta är bara själva basen - sen har man ett jävla kort för varenda kedja man handlar regelbundet på)! Så jag tyckte det gick asfort att slänga upp varorna, köra bort vagnen till andra sidan, packa i och sen vända sig om och dra kortet och slå koden för att sedan bara ta vagnen med de färdigpackade påsarna och gå till bilen. 

Fast jag håller med dig om att kortbetalning inte är lika utbrett i Tyskland. Speciellt Visa/MC kan vara problematiskt, man måste ha EC för att det ska gå att betala med kort (första gången fick jag vackert byta kö på McD i city, det mitt i stan vid Hauptwache?!?!?!?!)

Saknar Frankfurt och går på Mc Doof? Sorry jag förstår inte vad du saknar.

Tyskland är underutvecklad vad gäller kort och realtid för transfereringar. Inget Swish! Inga appar!

Men vin, öl, mat och Gemütlichkeit kan de!
  • Lord Hans

Du är inte alls lämpad att jobba inom servicebranschen ts. Det spelar ingen roll att kunderna uppträder idiotiskt och inte vet vad de håller på med. Ditt jobb är att betjäna kunderna och bistå med expertis eftersom kunderna inte kan förväntas veta hur ert kassasystem är uppbyggt. Du får väl förklara för kunderna att du bäst sköter ditt jobb själv, på ett trevligt sätt så att de återkommer.

Du borde söka något jobb där kundkontakt inte är ett måste eftersom du verkar helt oförmögen att hantera besvärliga kunder. Ja ts, det finns idioter, men de betalar din lön så då ser du till att sköta ditt jobb att serva dem istället för att gnälla som en bortskämd snorunge. Har arbetat två år i kassa.

Svar på tråden Kunder, sluta blippa varorna!