• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • MammasTvåSmå
    Rafael90 skrev 2015-04-09 20:06:08 följande:

Hon är född drygt 2 år efter mig. När hon fyllde 18 hade jag flyttat hemifrån för nästan två år sen redan och hon hade blivit ganska bortskämd under tiden hon varit "ensambarn". Tror föräldrarna kom på lagom till hennes 18-årsdag att det vore bra med ett bidrag till vuxenlivet.

Mina syskon fick körkort och bil plus en större summa pengar.. Jag fick 300:-. Fick aldrig nån moped vid 15 heller fast alla mina syskon fått det.

Fascinerande då jag egentligen alltid varit den mest skötsamma av oss.
  • Anonym (Hej)

Fick lite presenter och sen fick har min aktieportfölj som mina föräldrar förvaltat.

De hade råd att spara 100kr i månaden åt oss syskon (har 4 st).

När jag fyllde 18 fick jag min portfölj som då var värd ca 50 000kr.

• Rafael90
    Anonym (Eeeh) skrev 2015-04-09 20:11:39 följande: