• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • MammasTvåSmå
    Rafael90 skrev 2015-04-09 20:06:08 följande:

Hon är född drygt 2 år efter mig. När hon fyllde 18 hade jag flyttat hemifrån för nästan två år sen redan och hon hade blivit ganska bortskämd under tiden hon varit "ensambarn". Tror föräldrarna kom på lagom till hennes 18-årsdag att det vore bra med ett bidrag till vuxenlivet.

Mina syskon fick körkort och bil plus en större summa pengar.. Jag fick 300:-. Fick aldrig nån moped vid 15 heller fast alla mina syskon fått det.

Fascinerande då jag egentligen alltid varit den mest skötsamma av oss.
  • Anonym (Hej)

Fick lite presenter och sen fick har min aktieportfölj som mina föräldrar förvaltat.

De hade råd att spara 100kr i månaden åt oss syskon (har 4 st).

När jag fyllde 18 fick jag min portfölj som då var värd ca 50 000kr.

• Rafael90
    Anonym (Eeeh) skrev 2015-04-09 20:11:39 följande:
    Så de har inte behandlat er olika på andra sätt? Jag tycker dock att de kunde ha kompenserat dig lite ändå.
    Nja, lite grann kanske. Hon var ofta "oskyldig" för att hon var yngre, jag fick ta mer skuld och ansvar osv. Jag tycker dock att de har "kompenserat" lite för det nu senare, speciellt eftersom jag blivit mycket mer självständig och vuxen medan syrrans bortskämdhet inte ledde till nåt bra alls.
  • Anonym (Två)

Jag fick löfte om att de skulle betala körkortet när jag väl tog det, vilket dröjde tills jag var 22 innan jag gjorde. Dyrt blev det också eftersom jag är rätt trög på att lära mig nya saker. Och så fick jag tillgång till kontot de hade sparat till mig på vilket var typ 80 000. Inget jag nånsin diskuterade med mina vänner om hur mkt det fanns på det kontot eller att det ens fanns.

Hursomhelst verkar du ha efterblivna vänner. Bättre att skaffa nya vänner som inte bryr sig om hur mycket pengar du har utan gillar dig oavsett.

• nevermind

Vad umgås du med för idioter??

Den svenska avundsjukan...

Själv fick jag väl kanske som en vanlig present, eller några körlektioner kanske. Bästa presenten ever.

• nevermind

Jag har inga barn men hade jag haft så hade de inte fått ett öre på 18-årsdagen! Däremot hade de fått det jag sparat när de haft nåt vettigt att göra för pengarna. En rejäl resa, en kontantinsats etc.

• mliten

Öh. Tja. Tårta. 1000 kr fick jag också från lite olika personer.

• Anonym (kapital)

Fick ungefär samma belopp, visserligen hade jag fått vara med och förvalta pengarna från att jag var 13 år. Då var det 20 000 kr som mina föräldrar sparat ihop. Vilket via olika placeringar växt till ca 300 000 kr när jag var 18. Detta är ca 15 år sedan.

Idag är beloppet uppe i 3,5Mkr + obelånad lägenhet för ungefär samma belopp. Visst har jag sparat lite, men största delen är ränta på ränta.

Hoppas att du låter pengarna växa vidare för en trygg framtid samtidigt som du pluggar vidare och skaffar dig en bra och roligt jobb.

Problemet är nog att genomsnittspersonen inte förstår vad kapital är och ser dina 400 000 kr som nöjespengar. Tror dina föräldrar inser att du är kapabel att hantera dem vettigt.

Har varit i samma situation som dig på annat sätt, tex under studierna när någon ville göra något som kostade pengar och jag sa att jag inte har pengar att lägga på det så hände det att någon blev sur då de viste att hade pengar på banken. Jag såg/ser det dock som olika typer av pengar. Vardagen måste gå runt via den ordinarieinkomsten (CSN/lön). Sedan kan man använda avkastningen till speciella saker, men nallar man hela tiden så har man snart inget kapital kvar.

Lycka till, sedan behöver inte alla människor veta allt om en. Lätt att folk blir avundsjuka. ;)

• Anonym (b)
    Anonym (Stina) skrev 2015-04-09 14:26:51 följande:

Jag fick ett par örhängen som kostade 1200 kronor och ett fint kort. Så tårta såklart. Det här känns som en tråd som bara vill provocera.

Ja,verkar vara sån typ av tråd.
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?