• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (ovettigt spenderat)

Jag fick 35000, när jag fyllde 18, som jag på mindre än ett år spenderat på droger och festande. Jag önskar att dom hade hållt inne pengarna några år till, jag var inte mogen att hantera pengarna. Pengar som mina lågavlönade föräldrar sparat ihop sen jag föddes. Dom pengarna knarkade jag upp under några månader. Känns uselt.

• The TARDIS

Jag tror att detta fenomenet med att ge ungar stora summor pengar på sin 18-årsdag är en generationsfråga, och relativt nytt. Är 76:a, och när jag fyllde 18 så var det inte alls på det viset, och kan inte minnas att nån av mina kompisar fick det heller. Jag minns inte ens vad jag fick på min 18-årsdag, då det är över 20 år sedan nu.