• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (ovettigt spenderat)

Jag fick 35000, när jag fyllde 18, som jag på mindre än ett år spenderat på droger och festande. Jag önskar att dom hade hållt inne pengarna några år till, jag var inte mogen att hantera pengarna. Pengar som mina lågavlönade föräldrar sparat ihop sen jag föddes. Dom pengarna knarkade jag upp under några månader. Känns uselt.

• The TARDIS

Jag tror att detta fenomenet med att ge ungar stora summor pengar på sin 18-årsdag är en generationsfråga, och relativt nytt. Är 76:a, och när jag fyllde 18 så var det inte alls på det viset, och kan inte minnas att nån av mina kompisar fick det heller. Jag minns inte ens vad jag fick på min 18-årsdag, då det är över 20 år sedan nu. 

Det jag fick fri tillgång till var pengar som tillföll mig när min pappa dog 4 år tidigare. Hade hellre haft min far i livet än pengar. Dessa pengar är slut sedan många år, och på den tiden hade jag inte en tanke på att investera eller spara. Tyvärr. Önskar att jag aldrig fått några pengar.

• Anonym (S)

Jag fick ingenting (född 90). Mitt eget barn sparar jag till och hen kommer att få ca 180 000 när hen är 18. Tanken är att det ska gå till bostad eller studier - hen kommer inte att ges möjlighet att "supa bort" pengarna.

• Zuzanne

Fick ärva min mormors guldklocka, ett presentkort på guldfynd för 1000:- och fri tillgång till till fonderna och mitt arv efter pappa som dog när jag var nio. Minns inte hur mycket jag hade i fonder då jag nallat lite innan, en resa, en fem-växlars cd-spelare och en PS2. Jag borde fått dem pengarna senare. Använde dock en del av pengarna till möbler till bostaden när jag flyttade hemifrån, och någon mer resa. Köpte en hund också för pengarna och en stor dvd samling som var rätt dyr. Tänk om Netflix hade funnits då! Fått använda det som krispengar ibland, när tex hunden hade skadat sig illa etc. Minns att det var typ 85000:- från början. Själv sparar jag inget till mitt barn än, sambon sparar 400:-/mån till henne.

Dina vänner är omogna och missunnsamma, men så är de ju småbarn än ;)

• Zuzanne

Fick ärva min mormors guldklocka, ett presentkort på guldfynd för 1000:- och fri tillgång till till fonderna och mitt arv efter pappa som dog när jag var nio. Minns inte hur mycket jag hade i fonder då jag nallat lite innan, en resa, en fem-växlars cd-spelare och en PS2. Jag borde fått dem pengarna senare. Använde dock en del av pengarna till möbler till bostaden när jag flyttade hemifrån, och någon mer resa. Köpte en hund också för pengarna och en stor dvd samling som var rätt dyr. Tänk om Netflix hade funnits då! Fått använda det som krispengar ibland, när tex hunden hade skadat sig illa etc. Minns att det var typ 85000:- från början. Själv sparar jag inget till mitt barn än, sambon sparar 400:-/mån till henne.

• Anonym (ovettigt spenderat)
    Anonym (S) skrev 2015-04-09 23:52:37 följande:

Jag fick ingenting (född 90). Mitt eget barn sparar jag till och hen kommer att få ca 180 000 när hen är 18. Tanken är att det ska gå till bostad eller studier - hen kommer inte att ges möjlighet att "supa bort" pengarna.

Hur ska du förhindra att hen super eller knarkar bort pengarna?Om du inte litar på din 18-åring till fullo vill säga. Jag undrar eftersom jag själv söp och knarkade bort min "myndighetsslant".
  • Anonym (...)

Alltså hur korkade är människor?
    Vi säger att du som person tjänar 70k före skatt i månaden, och din fru tjänar lika mycket. Hade ni lagt undan pengar till erat barn eller inte då? Man vill ju ändå ge sitt barn så bra förutsättningar som möjligt, ni vet INGET om TS uppväxt, jag hoppas att hon inte fått allt hon pekat på men jag tror att hennes föräldrar är nog smarta för att ge henne en god syn på pengar.

• Zuzanne

• Anonym (Löjligt)

Jag har lite svårt att tro på sådana här trådar, särskilt när summan är som i den här trådstarten. 400 000:- räcker inte långt i dagens läge, men det låter säkert jättemycket för den som ska dra till med en, i sitt tycke, saftig summa. Någon miljon eller så, det är en rejäl summa. Men jag kallar ingen lögnare eller "troll", det är bara en reflektion...

Vilken löjlig summa du fick förresten. Vem fan ger en unge på 18 så mycket pengar? Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 25, man har uselt konsekvenstänkande och risken att pengarna festas upp är påtaglig. Körkort och bil dessutom, det är ju idiotiskt! Vi har inte möjlighet att spara ihop några stora summor till våra barn, inte heller till körkort och bil, och hade vi möjlighet att ge dem det skulle vi ändå inte göra det. Skulle aldrig falla oss in. Mina och min mans pengar är våra som vi har jobbat och gnetat ihop, det är inte våra barns.

Det vet de om, och de är inte sura för det. Det är vad de säger i alla fall, och skull jag ha så hagalna ungar att de förväntade sig sånt skulle jag bli djupt besviken på dem. De får lite pengar av mormor & morfar + farmor & farfar och övrig släkt, sedan får de jobba och spara själva. Det gjorde jag och mina syskon, det gjorde min man och hans syskon och det gjorde våra föräldrar. Ungdomar bör lära sig att de inte kan få allt utan att de måste jobba själva.

• NeverTheLess

Jag fick 15 000:- av mina farföräldrar, det var 1988 så det var väl lite mer i dagens penningvärde men långt ifrån den summa du fick. Inte fick jag körkort eller bil. Usch vad elaka mina farföräldrar var! Skrikandes  Flört

Tanken var väl att jag skulle använda pengarna till att åtminstone börja ta körkort, men som inläggsskrivaren ovan säger har 18-åringar taskigt konsekvenstänkande. Det blev en massa skit för pengarna.

Jag håller med Anonym (Löjligt) till viss del, man ska inte ge ungdomar för mycket men kan man ge dem åtminstone en mindre summa kan man väl göra det. Jag hoppas att vi kommer kunna ge mina barn lite när de flyttar hemifrån, som hjälp till inredning o.s.v, men några fantasisummor blir det inte. Det har vi verkligen inte råd med.

Serenity now!
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?