• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • Anonym (sällan)

Plockar undan varje dag, men det tar max 5 min eftersom jag bor själv. Stökar inte ner så mycket.
    Resten tas vid behov eller när jag ska få besök. Har inte ont av lite damm i hörnen.

• En PantherTant

Lite intressant dethär.. Vissa pratar om städhjälp som pigor, vissa lever som trista hemmafruar från femtiotalet och tillbringar dagarna med att städa, vissa bryr sig inte alls och tycker städning är waist of time, typ bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete..

Tänk så olika vi prioriterar! Undrar ändå om inte alla är lyckliga och nöjda på sitt sätt?

• Anonym (älskar)
    En PantherTant skrev 2015-04-11 10:02:37 följande:

Lite intressant dethär.. Vissa pratar om städhjälp som pigor, vissa lever som trista hemmafruar från femtiotalet och tillbringar dagarna med att städa, vissa bryr sig inte alls och tycker städning är waist of time, typ bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete..

Tänk så olika vi prioriterar! Undrar ändå om inte alla är lyckliga och nöjda på sitt sätt?

Jag kan bara tala för mig men ja jag är väldigt lycklig. Jag hamnar väl i den kategorin som tillbringar dagarna med att städa men jag hatar verkligen oreda och smuts, kan inte få lugn och ro om det inte är städat och fint runt omkring mig. 
  • violan

Herregud vad folk städar, hur har ni tid att njuta av era välstädade hem? :) Nu när jag är föräldraledig städar vi en gång i veckan, dock torkas inte golven då. När vi båda jobbade städade vi var 14:e dag om vi inte skulle få gäster. Torkar golven görs nog tyvärr inte oftare än var tredje månad i snitt. Plockar undan gör vi dock varje kväll, den som inte nattar plockar. Vi har ett stort hus på 170 kvm och det tar tid att städa.. Jag nöjer mig därför med att ha det dugligt rent och få mer tid till annat. Jag trodde vi hade det väldigt ordningsamt nu när vi börjat städa hela huset en gång i veckan, men jag får nog inse att jag är en smutsgris! ;)

• En PantherTant
    Anonym (älskar) skrev 2015-04-11 11:09:05 följande:
    Jag kan bara tala för mig men ja jag är väldigt lycklig. Jag hamnar väl i den kategorin som tillbringar dagarna med att städa men jag hatar verkligen oreda och smuts, kan inte få lugn och ro om det inte är städat och fint runt omkring mig. 
    Jo, min teori är att ju mer man uppskattar att ha det rent och fräscht, desto mer tid anser man det är värt att lägga på det. Det blir liksom ett mervärde i renheten.

För de -som jag - som inte ens märker om det är rent eller smutsigt, ja där känns tiden på städning bortkastad, när man ändå inte uppskattar och njuter av att det är fräscht.

För de som nog vill ha det rent, och uppskattar det men inte hinner städa tillräckligt pga olika omständigheter är då städhjälp den ultimata lösningen.
  • Krokofant

Dammsuger varje vecka, torkar golv kan gå långt mellan gångerna. Oftare såklart i kök och badrum men det finns ingen regelbundenhet utan blir vid behov. Dammtorkar och städar i badrummen efter behov, oftast "i farten" medan barnen badar eller sitter på toan och man själv blir sittande där inne. Dammtorkar när det verkar dammigt. Ibland ser jag dammet snabbare, ibland kan det, ähum, hinna bli rätt mycket damm innan det upptäcks. Köket försöker man väl hålla efter med disk och så, men det kan bli en del fläckar och damm som vi inte upptäcker på en gång. 

Nej, vi är lite småskitiga av oss i vår familj. Jag tillbringar istället mycket tid med barnen, men hinner dessutom läsa tidningen noga på morgnarna, läsa böcker ibland, spela i band och ibland till och med motionera. Sånt som jag behöver för att må hyfsat och funka bra som förälder. 

• Limaliie

Dammsuger runt 2-3 ggr i veckan.

Badrummet städat 1 gång vecka men handfat och toa lite oftare.

Dammar en gång i veckan ungefär.

Våttorkar golven allt för sällan.

Byter sängkläder 1-2 ggr i veckan.

Diskar flera ggr om dagen /saknar diskmaskin.

• Batmamba
    En PantherTant skrev 2015-04-11 10:02:37 följande:

Så är det förmodligen! Fast jag som är en medioker städare kan ändå inte låta bli att tänka att det känns som ett väldigt slöseri med tid att dammsuga varje dag om man inte har en massa husdjur. Och dammsugaren låter ju så hemskt! Tycker ni inte? Om jag behöver få undan dammet lite snabbt åker torrmoppen fram. Det är förresten ett städtips! Torrmoppa om ni har stora fria ytor i hemmet. Snabbt, tyst (kan mao göras när som helst på dygnet) och effektivt.
  • radwanska

Jag diskar varje dag och plockar upp mina kläder från golvet i stort sett varje dag (vet inte hur de hamnar där). Grövre städning såsom dammsugning och toalett gör jag ca 1 gång i månaden.

• Themis

Jag lägger mycket energi på jobbet och hemma vill jag slappa och ta det lugnt, så städning är rätt lågprioriterat, i synnerhet om det är vackert väder och man kan ta en glass vid stranden istället. Bara badrum och kök är fräscha så är det lugnt och dem punktstädar vi ofta. Har vitt golv i köket så man får stark lust att sopa det om där ligger nåt.

Fördelar: Vi grälar väldigt sällan om städningen, när vi väl har fått nog så städar vi gemensamt och är nöjda när huset är fint.

Nackdelar: Det är lite väl mycket damm på vissa prydnadspryttlar när man väl ska damma, men det mesta har vi löst med bokskåp med dörrar och att inte ha så mycket saker.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • fluu

Jag städar ju typ hela tiden och är en sådan konstig människa som nästan alltid gillar att städa. Det är väl som med allt annat, det handlar om prioriteringar. För mig är det viktigt att ordentligt städat mer eller mindre hela tiden och därför lägger jag tid på det.

Och om jag hinner njuta av mitt städade hem? Tja, jag har en treåring, det säger väl allt ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Herrgård)
    Forumvärd skrev 2015-04-09 16:41:26 följande:

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Vi bor på en stor lantegendom, 5 generationen, och det är totalt omöjligt att vi kan städa själva.
    Vi har över 1.000 kvm bostadsyta i 4 plan och 7 badrum, bastu, pool och hundrum.
    Familjen består av 5 barn och två vuxna och 5 hundar i olika storlekar.
    Vi har två anställda som sköter allt underhåll städning osv av huset samt en kock som fixar alla måltider.
    Därtill finns hela jordbruk med spannmål och djur , men det är en annan historia.
    Jag vägrade att ta marktjänsten när vi gifte oss, är kariärmänniska och ville så förbli. Arbetar inom sjukvården , professor inom röntgen, men ville ha min man våra barn och miljön. Jordbruket och allt runt detta har jag ingen aning eller intresse om. 
  • Kyrkby
    Batmamba skrev 2015-04-11 11:25:26 följande:
    Så är det förmodligen! Fast jag som är en medioker städare kan ändå inte låta bli att tänka att det känns som ett väldigt slöseri med tid att dammsuga varje dag om man inte har en massa husdjur. Och dammsugaren låter ju så hemskt! Tycker ni inte? Om jag behöver få undan dammet lite snabbt åker torrmoppen fram. Det är förresten ett städtips! Torrmoppa om ni har stora fria ytor i hemmet. Snabbt, tyst (kan mao göras när som helst på dygnet) och effektivt.
    Vad är en torrmopp, är mkt nyfiken och intresserad.
  • Anonym (städare)
    Kyrkby skrev 2015-04-11 15:15:09 följande:
    Vad är en torrmopp, är mkt nyfiken och intresserad.

En sånhär: www.google.se/search&rlz=1Y3KTZR_svSE552SE552&espv=1&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Images&sa=X&ei=tS4pVbDLHYbuaIKxgdgH&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=800 En mopp som används torr helt enkelt.
  • Kyrkby
    Anonym (städare) skrev 2015-04-11 16:36:45 följande:

En sånhär: www.google.se/search&rlz=1Y3KTZR_svSE552SE552&espv=1&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Images&sa=X&ei=tS4pVbDLHYbuaIKxgdgH&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=800 En mopp som används torr helt enkelt.
    OK !
    En sådan där snusksak, världen läbbigaste skurtrasa.
    Men då förstår jag.
  • Anonym (städare)
    Kyrkby skrev 2015-04-11 20:49:58 följande:
    OK ! En sådan där snusksak, världen läbbigaste skurtrasa. Men då förstår jag.

Du har stött på den vanskötta varianten förstår jag. Inte kul med moppar som är smutsiga och fuktiga för jämnan och aldrig blir ordentligt tvättade...
  • Batmamba
    Kyrkby skrev 2015-04-11 20:49:58 följande:

OK !

En sådan där snusksak, världen läbbigaste skurtrasa.

Men då förstår jag.

Jag kan tyvärr inte följa länken ovan i min padda, men min ser ut ungefär så här på undersidan. webshop.oceanshop.se/file/product/500_big.jpg

Eftersom den aldrig är blöt blir det inget snusk (dvs ingen bakterietillväxt). Torrmoppen samlar snabbt ihop dammet (istället för att virvla runt det som en sopborste gör). Sedan dammsuger man enkelt bort dammet från moppen och den är redo att användas igen. Ibland kör vi den i tvättmaskinen, om det skulle ha fastnat något som dammsugaren inte får bort. För att hålla den fräsch använder jag den aldrig i köket eller på toa eftersom det kan finnas vatten eller kladd på de golven. Jag lärde mig att använda torrmopp när jag jobbade med städning. Inom proffsstädning har torrmoppen till stora delar konkurrerat ut den bullriga, långsamma och oergonomiska dammsugaren.
Svar på tråden Hur ofta städar du?