Hur ofta städar du?
Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden
Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden
Plockar undan varje dag, men det tar max 5 min eftersom jag bor själv. Stökar inte ner så mycket.
Resten tas vid behov eller när jag ska få besök. Har inte ont av lite damm i hörnen.
Lite intressant dethär.. Vissa pratar om städhjälp som pigor, vissa lever som trista hemmafruar från femtiotalet och tillbringar dagarna med att städa, vissa bryr sig inte alls och tycker städning är waist of time, typ bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete..
Tänk så olika vi prioriterar! Undrar ändå om inte alla är lyckliga och nöjda på sitt sätt?
Lite intressant dethär.. Vissa pratar om städhjälp som pigor, vissa lever som trista hemmafruar från femtiotalet och tillbringar dagarna med att städa, vissa bryr sig inte alls och tycker städning är waist of time, typ bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete..
Tänk så olika vi prioriterar! Undrar ändå om inte alla är lyckliga och nöjda på sitt sätt?
Herregud vad folk städar, hur har ni tid att njuta av era välstädade hem? :) Nu när jag är föräldraledig städar vi en gång i veckan, dock torkas inte golven då. När vi båda jobbade städade vi var 14:e dag om vi inte skulle få gäster. Torkar golven görs nog tyvärr inte oftare än var tredje månad i snitt. Plockar undan gör vi dock varje kväll, den som inte nattar plockar. Vi har ett stort hus på 170 kvm och det tar tid att städa.. Jag nöjer mig därför med att ha det dugligt rent och få mer tid till annat. Jag trodde vi hade det väldigt ordningsamt nu när vi börjat städa hela huset en gång i veckan, men jag får nog inse att jag är en smutsgris! ;)
Dammsuger varje vecka, torkar golv kan gå långt mellan gångerna. Oftare såklart i kök och badrum men det finns ingen regelbundenhet utan blir vid behov. Dammtorkar och städar i badrummen efter behov, oftast "i farten" medan barnen badar eller sitter på toan och man själv blir sittande där inne. Dammtorkar när det verkar dammigt. Ibland ser jag dammet snabbare, ibland kan det, ähum, hinna bli rätt mycket damm innan det upptäcks. Köket försöker man väl hålla efter med disk och så, men det kan bli en del fläckar och damm som vi inte upptäcker på en gång.
Nej, vi är lite småskitiga av oss i vår familj. Jag tillbringar istället mycket tid med barnen, men hinner dessutom läsa tidningen noga på morgnarna, läsa böcker ibland, spela i band och ibland till och med motionera. Sånt som jag behöver för att må hyfsat och funka bra som förälder.
Dammsuger runt 2-3 ggr i veckan.
Badrummet städat 1 gång vecka men handfat och toa lite oftare.
Dammar en gång i veckan ungefär.
Våttorkar golven allt för sällan.
Byter sängkläder 1-2 ggr i veckan.
Diskar flera ggr om dagen /saknar diskmaskin.
Jag diskar varje dag och plockar upp mina kläder från golvet i stort sett varje dag (vet inte hur de hamnar där). Grövre städning såsom dammsugning och toalett gör jag ca 1 gång i månaden.
Jag lägger mycket energi på jobbet och hemma vill jag slappa och ta det lugnt, så städning är rätt lågprioriterat, i synnerhet om det är vackert väder och man kan ta en glass vid stranden istället. Bara badrum och kök är fräscha så är det lugnt och dem punktstädar vi ofta. Har vitt golv i köket så man får stark lust att sopa det om där ligger nåt.
Fördelar: Vi grälar väldigt sällan om städningen, när vi väl har fått nog så städar vi gemensamt och är nöjda när huset är fint.
Nackdelar: Det är lite väl mycket damm på vissa prydnadspryttlar när man väl ska damma, men det mesta har vi löst med bokskåp med dörrar och att inte ha så mycket saker.
Jag städar ju typ hela tiden och är en sådan konstig människa som nästan alltid gillar att städa. Det är väl som med allt annat, det handlar om prioriteringar. För mig är det viktigt att ordentligt städat mer eller mindre hela tiden och därför lägger jag tid på det.
Och om jag hinner njuta av mitt städade hem? Tja, jag har en treåring, det säger väl allt ;)
Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden ![]()
OK !
En sådan där snusksak, världen läbbigaste skurtrasa.
Men då förstår jag.