• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • amira22

Jag damsuger varje dag dammar varje dag torkar golv varje dag tar toaletten varje dag kakel i kök och torkat dörrar. jag är väldigt pidantisk och gjort detta varje dag i 5 år. Är gravid i vecka 34 och har 3 pojkar till 1.7 månader och 3 åring och en 10 åring. Vad sällan nu städar

• amira22

Jag lägger kanske minst 2.5 timme varje dag på städ och att allt ska stå rakt i skåpet samt allt ska stå på sin plats. Älskar ha ha det fräsch och fint både när det gäller utseende och hemmet :)

• Jill 79

Hos oss städas det en gång i veckan. Aldrig oftare. Ibland städar jag och sambon samtidigt eller så städar han och jag hittar på något med barnen i ställe oftast på onsdagar då vi oftast jobbar halvdag annars på helgen. Jag förstår inte de som hinner städa en vanlig dag efter jobbet.

• Sunshine02

Jag bor tillsammans med ett barn och jag brukar

Dammsuga - ca 2 ggr/vecka

Sopa upp smulor och grus i hall samt skaka av mattorna - varannan dag

Torka av i badrummet, spegel, toalett ca 3 ggr vecka, handfat varje dag

Skura golv - En gång i veckan och då samtidigt torka av listerna som drar åt sig damm.

Köket - Städar dagligen så det är skinande på diskbänken. Men köksluckor och micro - några gånger i veckan och vid behov.

Byter sängkläder - en gång i veckan

Plockar undan saker - i princip dagligen. Det får finnas leksaker framme såklart som barnet vill leka med så länge det inte är överallt, då tar vi bort tillsammans. Plockar däremot bort andra saker dagligen.

Kör diskmaskinen - 1-2 gånger om dagen.

Torkar av speglar - 2-3 gånger i veckan

Tvättar och hänger tvätt samt viker in gör jag flera gånger i veckan.

Jag var en riktig slarvfia innan jag hade barn, det har ändrats totalt! 

Jag trivs inte när det är stökigt eller med smulor på mattan. ;)
    Jag har säkert glömt något också.

Bara därför fick jag lust att rensa garderoben nu på fredagskvällen, haha, så det ska jag göra nu!

• Anonym (städaren)
    Anonym (Städar lagom - själv) skrev 2015-04-10 03:08:04 följande:
    Visst ja. Jag glömde ju att allt ska vara så förbannat roligt jämt. Drömmer

"Välbeställda"? Så dyrt är det inte att anlita städfirma. Jag är dock emot det både av det skälet att jag anser att man ska ta reda på sin egen skit och för att det här att anlita städhjälp tar oss tillbaka till klassamhället - de "välbeställda" (som du uttrycker det) ska ha pigor som städar åt dem. Tillbaka till det gamla klassamhället, hurra...

Det kokar i mig när jag ser den där reklamen där familjen är och badar eller grillar korv och har så mysigt tillsammans medan någon annan går och städar deras hem. "Vi vill inte missa de viktiga ögonblicken, så vi skaffar en piga så vi kan gå och bada".

"Smarta"? Jahaaaa, det är det som visar att man är smart, att man inte ids städa upp sin egen skit? Vi har nog lite olika syn på vad "smart" är.
    Elaaunna skrev 2015-04-10 00:03:54 följande:

Dammsuger och golvtorkar 1/vecka + vb.

Städar köket 3-5 ggr/dag och oftare om jag hinner! Städar hela toaletten 8-10 ggr /dag + efter varje användning! Spritar hela toaletten och alla handtag (alla dörrar och kökshandtag)! Byter handdukar varje dag! Tvättar mycket när jag är hemma! Byter sängkläder var 3 dag!

Bor själv med en som som är 19 år gammal!

Behöver jag säga att vi bråkar ofta om detta!

Har inte råd med städhjälp, tror inte heller att de skulle göra det så rent som jag själv vill!

Haha, nej det behöver du inte upplysa om. Det var riktigt roligt för några år sedan när vi hade två tonåringar, en på väg in i tonåren med stormsteg och en "sladdis" - det var ett ständigt gnatande (som barnen -jag kallar det ett milt förmanande  ) om det här med att hjälpa till åtminstone liiite grann. Hade ingen större hjälp av maken heller, hans ständiga mantra var/är "Låt barn vara barn". Visst, men att låta dem hjälpa till lite tar inte ifrån dem barndomen direkt. Det är bara nyttigt för dem, liksom att få betala hemma när de får råd.
    Oj, ursäkta mig då ers höghet... Kul att du har råd, kändes det skönt att få det sagt? Där plattade du allt till mig ordentligt...eller inte. Som sagt, så jäkla dyrt är det inte om man har två inkomster. Och med rutavdraget är det ju så fiffigt inrättat att de som inte har råd eller lust att ha pigor får vara med och betala ändå. Det och rotavdraget bör avskaffas omgående.

Vi har också råd, men det skulle aldrig falla mig in att betala någon annan för att städa mitt hem. De pengarna använder vi till annat. Inte för att byta däck heller, det gör maken. Huset ska vi nog måla i sommar, då kommer de utflugna barnen och hjälper till och umgås några dagar, helt frivilligt kan jag tillägga innan någon gastar om att jag inte vill betala pigor men låter barnen jobba. Färgar håret gör jag inte, är inte så fåfäng.
    PIGA????? Men herregud, detta är ett lönearbete som alla andra. Jag städar andra människors hem, de får mer tid för familjen, jag har ett arbete att gå till. Tack alla ni smarta familjer som anlitar mej. 
  • Anonym (älskar)
    idis78 skrev 2015-04-10 22:15:01 följande:
    Hur orkar du detta? Hur har du den tiden? Frågar inte för att vara otrevlig, utan undrar bara.
    Jag svarar till dig eftersom mina städrutiner ser i princip likadana ut. Städar man ofta så behöver man inte städa länge eller mycket. Säg att man dammsuger varje eller varannan dag då blir det ju aldrig riktigt skitigt, samma sak om man dammar av dagligen. Städar man toan snabbt efter sig, jag brukar alltid städa lite snabbt efter mig när jag är klar på morgonen, tar kanske 2-3 minuter men det gör att toan aldrig blir äcklig så det tar aldrig mycket tid att städa den. Samma sak om man håller det organiserat i sina lådor, garderober, köksskåp osv. Sedan torkar jag alltid direkt efter användning när det gäller allt i huset, efter frukost, lunch osv. Jag själv är mammaledig med en 1,5 åring som älskar att röja runt hemma men ändå lyckas jag alltid ha det oerhört välstädat hemma och nej det är inte för att jag städar som en galning utan jag städar smart. 
    Sedan för att få en sista "touch" för ett fräsch hem så är färska blommor, doftpinnar, vädra och alltid nytvättade sängkläder väldigt bra. 
  • Margaux
    Anonym (Städar lagom - själv) skrev 2015-04-10 03:08:04 följande:
    Visst ja. Jag glömde ju att allt ska vara så förbannat roligt jämt. Drömmer

"Välbeställda"? Så dyrt är det inte att anlita städfirma. Jag är dock emot det både av det skälet att jag anser att man ska ta reda på sin egen skit och för att det här att anlita städhjälp tar oss tillbaka till klassamhället - de "välbeställda" (som du uttrycker det) ska ha pigor som städar åt dem. Tillbaka till det gamla klassamhället, hurra...

Det kokar i mig när jag ser den där reklamen där familjen är och badar eller grillar korv och har så mysigt tillsammans medan någon annan går och städar deras hem. "Vi vill inte missa de viktiga ögonblicken, så vi skaffar en piga så vi kan gå och bada".

"Smarta"? Jahaaaa, det är det som visar att man är smart, att man inte ids städa upp sin egen skit? Vi har nog lite olika syn på vad "smart" är.
    Elaaunna skrev 2015-04-10 00:03:54 följande:

Dammsuger och golvtorkar 1/vecka + vb.

Städar köket 3-5 ggr/dag och oftare om jag hinner! Städar hela toaletten 8-10 ggr /dag + efter varje användning! Spritar hela toaletten och alla handtag (alla dörrar och kökshandtag)! Byter handdukar varje dag! Tvättar mycket när jag är hemma! Byter sängkläder var 3 dag!

Bor själv med en som som är 19 år gammal!

Behöver jag säga att vi bråkar ofta om detta!

Har inte råd med städhjälp, tror inte heller att de skulle göra det så rent som jag själv vill!

Haha, nej det behöver du inte upplysa om. smile1.gif Det var riktigt roligt för några år sedan när vi hade två tonåringar, en på väg in i tonåren med stormsteg och en "sladdis" - det var ett ständigt gnatande (som barnen -jag kallar det ett milt förmanande smile5.gif  ) om det här med att hjälpa till åtminstone liiite grann. Hade ingen större hjälp av maken heller, hans ständiga mantra var/är "Låt barn vara barn". Visst, men att låta dem hjälpa till lite tar inte ifrån dem barndomen direkt. Det är bara nyttigt för dem, liksom att få betala hemma när de får råd.
    Oj, ursäkta mig då ers höghet... Kul att du har råd, kändes det skönt att få det sagt? Där plattade du allt till mig ordentligt...eller inte. Som sagt, så jäkla dyrt är det inte om man har två inkomster. Och med rutavdraget är det ju så fiffigt inrättat att de som inte har råd eller lust att ha pigor får vara med och betala ändå. Det och rotavdraget bör avskaffas omgående.

Vi har också råd, men det skulle aldrig falla mig in att betala någon annan för att städa mitt hem. De pengarna använder vi till annat. Inte för att byta däck heller, det gör maken. Huset ska vi nog måla i sommar, då kommer de utflugna barnen och hjälper till och umgås några dagar, helt frivilligt kan jag tillägga innan någon gastar om att jag inte vill betala pigor men låter barnen jobba. Färgar håret gör jag inte, är inte så fåfäng.

Det mesta handlar väl om prioriteringar? Jag jobbar heltid, har två små barn, tar en mastergrad vid sidan om och det jag göt mest hemma är laga mat. Idag spenderade jag 3h i köket för att laga middag och sen skulle den ätas också.... Jag hinner inte städa också(annat än köket...). Vad du lägger dina pengar på är väl upp till dig, men 3 h städhjälp i veckan, är för mig, väl investerade pengar. Och är ganska säker på att de som städar tycker det är rätt ok att ha ett jobb att gå till också.....
  • sandrapandra

Dammsuger och skurar varje dag med många djur ett måste. Tvättar sängkläder minst en gång i veckan året om! Gillar att ha rent och snyggt.

• sojeal

Dammsuger varje dag pga hundarna, plockar undan i hela huset och röjer i köket varje dag. Köket ska vara rent och fräscht.

Toaletterna rengörs ordentligt 1gång i veckan, slänger i lite medel om vi ska ha folk hem, sitter en WCduck i alla toaletter.

Byter lakan varannan vecka och vädrar ut varje dag.

Torka golv och damms sker oftast 1 gång i veckan om vi inte ska besök, då görs detta innan gästerna kommer så det ser och luktar fräscht.

Vi har 6st hundar hemma och min största rädsla och något jag äcklas av hos andra är när det luktar hund/katt. Har man djur så tycker inte jag det ska märkas!

Visst, en blöt dag är det svårt att få det att inte lukta blöt hund men övriga dagar ska man knappt känna av att det finns djur i huset.

• tinakk

Dammsuger varje till varannan dag
    Byter sängkläder 1 gång/månad
    Städar toa, handfat osv 1gång/ vecka
    Dammar 1 gång/vecka
    Kör diskmaskin 1 gång /dag

Plockar undan gör vi varje dag och nästan varje kväll när vi lägger oss är det helt undanplockat och fint men ibland på dagarna ser det ut som ett bombnedslag. Vi har 2 små barn.

Svar på tråden Hur ofta städar du?