• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • humledummle

nu är det inte bara jag utan sambon får ju ta sin del av det hela men här dammsuger vi varge/varannan dag minst . toalätten 2-3 gånger i veckan dammar en gång och byter sängkläder varge vecka ca

• Anonym (trötter)

Jag avskyr att städa, det värsta jag vet. Så lösningen blev en städerska som kommer en gång i veckan och verkligen städar, plockar, och gör allt jag avskyr. Resultatet - inget tjafs om att det är stökigt eller ostädat i familjen, vi har mer tid för varandra och alla mår bra :D

• tessum

Dammsuger en gång i veckan, ibland en extra gång i tex kök och hall där det lätt blir smutsigt.

Skurar ca var tredje vecka med undantag för badrum som skuras varje vecka.

Renbäddar var 7-10:e dag.

Dammtorkar, torkar av skåp, rengör duschkabin ca var tredje vecka.

Städar badrum 2ggr vecka.

Barnen städar sitt rum varje vecka men dammsuger bara varannan vecka.

Diskar och tvättar dagligen.

• Anonym (Morsan)

Jag = vi; städar på riktigt en gång var 14:e dag.
    När vi hade småbarn så städade vi en gång i veckan.
    (Om vi skulle ha hund så skulle vi nog städa två gånger i veckan....).

Jag själv behöver bara städa på riktigt en gång var 6:e vecka eftersom vi i familjen har kommit överens om ett städschema.
    Vi städar alltså varannan vecka.
    Jag städar en gång,
    min sambo städar en gång och
    våra tonårsbarn tjej/kille städar en gång. De bestämmer själva om de ska städa tillsammans eller om de ensam ska städa deras runda varannan gång var 12:e vecka (men de brukar föredra att hjälpas åt var 6:e vecka).

Vi har tillsammans bestämt vad en riktig städning innebär och alla har fått öva sig och fått stöd och vägledning i hur det ska gå till och vilket resultat det ska bli.
    Efter knappt ett år så funkar det mycket bra.

Dagligen så plockar vi alla upp och håller ordning efter oss själva var och en, t ex på vårt eget rum. Även detta har vi övat på och så småningom kommit överens om vilken vår dagliga nivå ska vara. Detta har utvecklats till att vi alla i familjen håller en väldigt god daglig ordning, mycket bättre än någonsin tidigare.
    Mina väninnor och våra vänner tycker att vi alltid har så fint hemma och att vi har ett pedantiskt hem. Och vi alla i familjen är glada för det och alla sätter faktiskt en ära i att ha det fint varje dag (på skoj nästan tävlar vi lite internt om att ha ordning och reda...).

I motsvarande grad har vi kommit överens om ett schema där vi fördelar t ex matlagning och att handla.
    Jag själv har valt att laga ungefär hälften av alla våra mål, för att jag gillar det och för att jag har lätt för det. Men numera får jag väldigt ofta hjälp och handräckning vid matlagningen.
    Och jämfört med tidigare är det underbart att slippa handla och laga ungefär hälften av alla mål...
    Den som har matlagningsdag ansvarar för att allt är bortplockat och avtorkat i köket. Var och en plockar undan sin egen disk etc. Hos oss finns altrig disk eller något annat kvar efter ett enda mål.
    Även tvätt, gårdssysslor och en hel del annat har vi fördelat och den som gillar vissa saker och har lätt för det gör lite mer inom sitt eget område.

Barnen har gjort schema i almanackan som vi alla har i dator/platta/telefon.
    En gång i halvåret (oftare om någon vill...) har vi ett gemensamt möte där vi följer upp, lägger fram förbättringsförslag och där vi kan göra ändringar för kommande halvåret.
    T ex så föreslog barnen tidigt att vi skulle ha en skogräns (!). Detta gör att ingen drar in lera eller grus in i bostaden. Skogränsen har blivit "helig" och brukar väcka viss förvåning men mest munterhet när vi får besök... Vi vuxna respekterar och följer självfallet barnens initiativ till punkt och pricka.

Detta har resulterat i ett mycket bättre och mera harmoniskt liv för mig och för familjen.
    Ett annat resultat är att barnen känner sig viktiga, behövda och delaktiga. Det märks tydligt att de fått en hel del kunskaper och rutiner som deras kompisar ofta saknar. Och vår barn verkar gilla att de t ex kan baka och laga mat bättre än sina kompisar...

Som sagt, det tog uppemot ett år med målmedvetet arbete att få allt att fungera men numera har jag (vi) det verkligen harmoniskt när det gäller städning, matlagning och sysslor i hemmet och mycket mera.

• Anonym (ANa)

Städar en gång i veckan, dock plockar jag lite varje dag för att hålla var sak på sin plats. Badrummen tas två gånger i veckan. Kök samt hall dammsugas varannan dag, då det kommer in grus och annat utifrån.
    Jag städar mest men båda döttrarna och maken gör även de sin del i arbetet, anledningen att jag gör mest är att jag gått ner i tid för att ta hand om barn och hemmet, medan maken jobbar heltid och även betalar in extra till min pension.

• fluu

Dammsuger - varannan vecka kanske. Sopar dock varje dag.
    Torkar golv - sällan, men tar alla fläckar och allt spill direkt. Badrumsgolven skuras dock varannan vecka.
    Toaletter - storstädning en gång i veckan och småstädning en/två gånger där mellan.
    Plockar undan - flera gånger per dag.

Klarar inte oreda.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En PantherTant

Plockar undan gör jag hela tiden, men städar typ dammsuger, torkar damm, tvättar golv, jaa det är inte ofta det om jag ska vara ärlig.. Typ en 4-5 gånger i året , när vi skall ha gäster. Toaletterna tvättar jag när de börjar se för smutsiga ut. Fönstren typ vart 6e år.

Bor 5 personer o diverse djur på ca 300 kvadrat, och ja, oanmälda gäster är välkomna, jag skäms inte, tycker ärligt talat inte ens det ser smutsigt ut. Men tja, vita sockor använder nu ingen i familjen

• Josephine96

När jag får ett städryck att göra det. Småplockar gör man ju lite när det behövs, men rejälare städning blir sällan. Är allergisk mot damm så jag borde verkligen göra det oftare. Är inte så kul att besöka ett hörn som varit bortglömt i några månader och behöva känna sig som man är förkyld resten av dan.  

• KCL

Alltför sällan för tillfället, men det blir runt två ggr i veckan. När jag var föräldraledig städade jag dagligen. Det behövdes bara lite för att hålla undan. Men så har vi tre katter, en hund och tre ungar som röjer och stökar ner så det behövs... Nu i fällningstider så syns det inte dagen efter att jag storstädat och dammsugit varje millimeter Förvånad

• whippo

Tre rum och kök, inga barn eller djur, sambo.

Städar (dammar, dammsuger, toaletten m.m.) ungefär en gång i veckan, diskar varje dag.

Tips. Ha så lite prylar och möbler som möjligt.

Svar på tråden Hur ofta städar du?