• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • Ann Nelly

Undervåningen (kök, vardagsrum, kontor, hall, badrum, tvättstuga):
    Plockar varje dag men jag har drillat familjen till att inte lämna grejer framme utan lägga tillbaka varje gång så det ligger aldrig en massa prylar framme hos oss, så det går ganska snabbt. Plockar ordning på post och ställer i ordning skor i hallen och sånt, puffar kuddar i soffan och sånt typ.
    Dammar en gång i veckan och dammsuger oftast en gång i veckan (oftare om det behövs). Tvättar flera gånger i veckan, varannan dag kanske.
    Städar av köket ordentligt en gång i veckan (luckor och sånt), den vanliga städningen och disk sker varje dag. Kan inte laga mat om det finns disk eller är ostädat i köket, maken diskar i stort sett alltid efter maten (den som lagar mat slipper diska).
    Våttorkar golven ungefär varannan vecka.
    Städar badrummet en gång i veckan men kan torka av lite under veckan om det behövs.
    Handdukar, badlakan och badrumsmatta tvättas en gång i veckan men handdukarna i köket byts minst två gånger i veckan.
    Avtorkning av lister, städ av tak, fönsterputsning och sånt sker kanske 2 gånger om året bara. Sker aldrig under den vanliga veckostädningen utan bara när jag får ett ryck :)

Övervåningen (sovrum, badrum):
    Dammas och dammsugs varannan vecka i samband med att jag tvättar alla sängkläder (örngotten byts dock varje vecka). Oftare än så blir det oftast inte, vi har så mycket yta att städa så det får räcka.
    Badrummet städas dock varje vecka.
    Vi bäddar inte sängarna till vardags. Och när vi bäddar så använder vi aldrig överkast utan lägger bara i ordning täckena och kuddarna.
    Tvättkorg har vi en på varje våningsplan, jag tolererar inga kläder på golvet så det blir inga såna högar alls. Sonen (12 år) plockar ihop sin egna tvätt och sorterar in sin rena tvätt själv och det har han gjort i många år.

Vi har väldigt bra ordning hemma och det ser alltid städat ut men det är för att jag trivs bättre hemma då. Och så har jag organiserat ordentlig förvaring överallt så att det är lätt att hålla i ordning, har ordning i skåp och lådor och så.
    Men själva städningen hjälps alla till med, jag tar finliret och maken tar grovgörat typ. Jag skulle aldrig orka med all städning själv, vi har för många ytor. Men maken protesterar aldrig någonsin mot sina sysslor trots att han nog inte tycker att det behövs lika mycket som mig. Skulle inte orka med en massa tjafs om vem som ska göra vad och skulle aldrig acceptera att jag ska göra allt själv. Funkar fint!

Tips: Förvaring, förvaring, förvaring...ordna förvaring från golv till tak. Se till att allt har en given plats i hemmet så det är lätt att lägga tillbaka saker. Röjer ni ut ett skåp och ställer i ordning, se alltid till att lämna extra plats tomt. Så är det lätt att få in saker när ni köper nytt. Och rensa och lämna till välgörenhet löpande, ta en låda eller skåp då och då. Om man planerar att röja ett helt rum eller ett helt förråd på en gång så blir det sällan av för att man inte har en hel helg att lägga på det. Dela upp i mindre sektioner. Det tar bara en timme att städa ur en låda exempelvis.
    Det är så mycket lättare att städa om det inte ligger en massa saker framme.
    Jag har exempelvis en fin stor rottingkorg på golvet i ett hörn av köket där vi enkelt slänger i all reklam efter att sorterat bort det vi verkligen vill titta på. Då blir det inga högar i köket som växer under veckan.
    I hallen har vi en papperskorg så det är enkelt att slänga gamla kvitton och sånt som annars lätt hamnar på en bänk eller så. Har faktiskt papperskorgar i nästan alla rum (men matrester, äppelskrutt och sånt får endast kastas i köket) för att det ska vara enkelt att hålla i ordning.

• Anki85

jag älskar när det är nystädat och i ordning så här städar jag nog lite för ofta ;-P dammsuger och våttorkar alla golv 1ggr/dag, tvättmaskinen samt torktumlaren körs  dagligen.
    våttorkar av alla ytor (fönsterbrädor, bokhyllor,bänkar osv)  minst 2ggr/vecka. 
    renbäddar alla sängar 1 gång per vecka.  
    är nog lite av en städgalning men med 4 barn och 1 hund och 3 katter är det ett måste för att få bort hår och smulor ;-P 

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • amia01

Svår fråga - beroende på hur man menar så städar jag varje dag eller en gång vart 5:e år...
    Plockar saker varje dag - vill ha ordning.
    Dammar och dammsuger kök, hall och toalett och skakar av mattorna 2-3 gånger/vecka.
    Dammar och dammsuger vardagsrum och lekrum 1 gång/vecka.
    Dammar och dammsuger övervåning, städar 2:a toaletten, byter sängkläder och handdukar och våttorkar golven i kök, hall och stora toaletten ca var 14:e dag.
    Dammsuger gästrum och övriga utrymmen på våningsplanen ca var 3: e månad.
    Storstädning med sortering, våttorkning av alla ytor, byte av gardiner mm 2 ggr/år.
    Städning av tvättstuga, källare och förråd vart annat år.
    Fönsterputsning - har inte gjorts på 5 år...
    Bor i stort hus, och tycker jag prioriterar städningen "lagom"  

• Anonym (plockar)

Vår städerska kommer en gång i veckan och städar lägenheten. Hon dammsuger, våttorkar, dammar, städar köket + badrummet. 

Vi borde själva dammsuga ca 2 ggr mellan gångerna hon kommer, eftersom vi har husdjur och det blir extremt dammigt/hårigt. Men det blir helt enkelt inte gjort. Om vi inte hade städhjälp så skulle vi troligtvis inte städa mer än 2 ggr i månaden. 

Men att plocka undan och i ordning gör jag varje dag. Låter aldrig disk stå i flera dagar. Försöker städa undan post, kläder och andra lösa prylar. Blir tokstressad av oreda, så det gör jag allt jag kan för att undvika. 

Sedan tror jag att det beror mycket på hur stort/litet man bor. Vi bor i en trea och då blir det snabbt dammigt och stökigt. Om man bor i ett stort tvåvåningshus så blir det ju knappast smutsigt och dammigt lika snabbt. 

• lillapricken

3 rum å kök 2 vuxna 1 fyraåring och 1 liten hund

Dammsuger/skura/damma 2-3 gånger i veckan. Tvättar 1-2 gånger i veckan.Plockar gör jag varje dag

• LauraPalmer

Det går i perioder. Ibland städar jag grundligt 1 gång i veckan. Nu har jag inte städat ordentligt på en hel månad. Som tur är så har jag inga barn så det hinner inte bli så skitigt.

• Jemp

Dammsuger varannan dag ungefär. Torkar golv en gång i månaden kanske, badrummet en gång i veckan och dammar vid behov.

Gör något i princip varje dag, men inte allt så det blir sällan något stort projekt.

• Anton Chigurh
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-10 09:54:25 följande:
    Anton jag dör lite på dig vad kul du är idag!! *skratt*
    Du har redan gjort min dag, Heaven, tack så mycketSolig

Och alla ni som är aningen mer petiga än mig när det kommer till städning, tänk på att allergi skapas av åt helvete för strila miljöer.

Jag, tex, har inga allergier. Nope. Eller jo, jag tror jag är allergisk mot surströmming, iaf känns det som jag skulle prata med Ulrik Johansson när jag känner den vedervärdiga stanken. Så lite allergisk är jag nog, tror jag, men inte fan beror det på min sterila hemmiljö.

KRAM....shiny.gif  
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Mrs Okänd
    Anki85 skrev 2015-04-10 10:16:18 följande:
    jag älskar när det är nystädat och i ordning så här städar jag nog lite för ofta ;-P dammsuger och våttorkar alla golv 1ggr/dag, tvättmaskinen samt torktumlaren körs  dagligen.
    våttorkar av alla ytor (fönsterbrädor, bokhyllor,bänkar osv)  minst 2ggr/vecka. 
    renbäddar alla sängar 1 gång per vecka. smile1.gif  
    är nog lite av en städgalning men med 4 barn och 1 hund och 3 katter är det ett måste för att få bort hår och smulor ;-P 

Kan man inte få låna hem dig lite, eller kanske få din energi? Flört
  • Anonym (anonymt)

Vi damsugar när det är obehagligt att gå på golvet med vara fötter dvs grus eller annat som känns.eller när hundarna har lossat hår som är i stora klasar.

Vi är nog mycket "ostädsamma". Den dagen vi inte har grus i hallen har vi besök eller kalas här. Kläder ligger på golvet (endast i sovrummet ) men inte stora högar. Disk ofta kvar i diskhon som nån av oss tar å diskar när vi har tid. Dammar kanske en gång var annan vecka.. OM jag ens gör det. Papper å post på bord och vårat gästrum används endast som avlastning för allt som vi inte orkar sortera eller göra oss av med, tex en vinterjacka, tvättkorg med ovikt tvätt. Hund grejer.. mm.

Vi har inte snuskigt men inte städat heller. Vi är utemänniskor och spenderar större av vår del ute med hundarna eller på jobbet. Därför prioriteras inte hemmet så speciellt mycket. Vi har heller inte så modernt hemma. Ingen häromkring har nå större design-hem här och ärligt talat så bryr jag mig inte om vi har en gammal soffa eller stök i hörnen eller gamla 90tals tapeter. Vi är ute och donar med en massa roligt så hemmet de från la vara tills vifår barn som ska rota runt här hemma, då lär de bli städning...funkar utmärkt, de spelar ändå ingen roll om hemmet är ostädat när vi ändå bara ute :) vi sover, äter och ser en liten stund på tv ibland de är de enda vi gör hemma, dessutom så skulle vi alert kunna vara ute om vi bara skulle städa hela tiden. Å knappast ha så vältränade å välmeriterade hundar som vi har idag.. nix städning är inget för mig :)

Svar på tråden Hur ofta städar du?