• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • Margaux

Vi får städat varje fredag(älskar fredagar pga detta....). Annars städar jag köket mer eller mindre varje dag. Plus dammsuger resten av rummen typ 1 gång extra per vecka. Badrummet torkas, städas efter behov. Tvättar däremot varje dag!

• Anonym (Herregud!)

Inte undra på att fler blir allergiska. Här värkar det ju som om folk inte gör annat. Jag och sambon städar vid behov. Dammsugaren kommer fram vid besök eller då dammtigrarna rullar fram. Dammtorkning och moppning sker väll varannan vecka. Tvätt plockas ihop då jag ska tvätta (sambon är urkass på att lägga tvätt i tvättkorgen). Toaletten tas 3-4 gånger i veckan. Sängkläder byts typ varannan var tredje vecka.

Rentvätt fyller matsalsbordet tills jag eller sambon ids vika och lägga bort. Disk görs typ varannan dag.

Har inget behov av ordning och reda. Lite skit i hörnen tror jag inte gör nån som helst skada.

• Anonym (Städar lagom - själv)

Jag begriper inte hur folk kan vara så förbannat slöa att de har städfirmor. Bor man i ett gigantiskt hus, har massor av ungar, något fysiskt handikapp och ett krävande heltidsjobb kan det väl vara okej, men annars...? Lata människor.

Jag dammsuger och torkar golven en gång i veckan, småfixar och donar lite varje dag vid behov. Är ingen pedant men heller ingen skitfia. Har inget tips förutom att göra just så; plocka och dona varje dag så det inte blir jättestökigt och jobbigt att ta tag i.

eld85 skrev 2015-04-09 19:49:17 följande:
    Japp
    Och du tycker det är positivt att bädda in kvalstren? Ålrajt
  • Batmamba
    Anonym (Städar lagom - själv) skrev 2015-04-09 21:36:34 följande:

Jag begriper inte hur folk kan vara så förbannat slöa att de har städfirmor. Bor man i ett gigantiskt hus, har massor av ungar, något fysiskt handikapp och ett krävande heltidsjobb kan det väl vara okej, men annars...? Lata människor.

Jag dammsuger och torkar golven en gång i veckan, småfixar och donar lite varje dag vid behov. Är ingen pedant men heller ingen skitfia. Har inget tips förutom att göra just så; plocka och dona varje dag så det inte blir jättestökigt och jobbigt att ta tag i.

Lata? Välbeställda och smarta skulle jag säga. Varför inte göra det lätt för sig när det går? Livet är härligt att avnjuta, tråkigare att genomlida. Kort är det också, livet. Så varför ha tråkigt när man kan ha roligt?

Vi städar toa och badrum 1 gång/vecka eller oftare om det behövs. Blaskar av handfat nästan varje dag.

Plockar undan och dammsuger en gång i veckan. Sopar i köket oftare.

Dammar varannan/var tredje vecka.

Våtmoppar typ en gång i kvartalet.

Putsar så gott som aldrig fönster. Bäddar inte heller. Piskar aldrig mattor.

Mitt städtips: städa när du själv anser att det behövs, inte när du tror att kompisar/pappa/folk på Familjeliv etc. anser att det behövs. Gör upp inom familjen hur städjobbet ska fördelas. Inte bara hur ofta utan även hur noggrannt. Uppdatera med jämna mellanrum hur familjemedlemmarna ser på uppdelningen.
  • Batmamba

Noterar att bara tre personer beskriver städningen som något man i familjen/paret sköter tillsammans.

• Anonym (Herregud)
    Batmamba skrev 2015-04-09 21:59:11 följande:

Noterar att bara tre personer beskriver städningen som något man i familjen/paret sköter tillsammans.

Reagerade på samma sak.
  • MammAmma

Jag dammsuger varje dag, plockar varje dag med hjälp av barnen, moppar en gång i veckan, dammtorkar en gång i veckan och städar badrummet två ggr i veckan. Tvättar gör jag också så gott som varje dag. Är ensam med fyra barn på nästan heltid.

Det gäller att hålla efter dagligen för att slippa drunkna i skit.

• aleakim

Jag dammsuger, diskar, tvättar och plockar dagligen. Torkar av ytorna i köket och bordet i vardagsrummet också. Moppar golvet i kök och halv varannan dag, i övriga rum ganska sällan.

Städa badrummen är jag dålig på, blir kanske varannan vecka, men gör rent toaletten vid behov.

Bäddar rent varannan fredag, då dammsuger jag även sovrummet. Blir inte så dammigt där.

Putsar fönster två gånger i året, vid julgardiner och sedan sommargardiner.

W och liten i magen :)
  • Fidelisen

Vi städar oftare sedan lilltjejen föddes.

Dammsuger gör någon av oss varje dag. Våttorkar golven någon gång i veckan. Vi plockar mest hela tiden tycker jag.

• Evm
    Anonym (Städar lagom - själv) skrev 2015-04-09 21:36:34 följande:

Varför är det ett problem för dig att vi som inte vill städa, men kan och har tid, har städfirmor som städar åt oss?
Svar på tråden Hur ofta städar du?