Hur ofta städar du?
Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden
Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden
Dammsuger ca 2 ggr i veckan. Har hund. Våttorkar golven ca varannan vecka. Toa/handfat/badkar en gång i veckan eller mer vid behov. Byter sängkläder varje vecka.
Jag plockar undan varje dag,swiffar golv nån gång i veckan,resten tar maken vid behov. Storstädar vid jul och tar det mesta vid midsommar också. Är bara vi två i ett jättestort hus. 3 rum används inte mer än några ggr per år. Vi är långt ifrån städhysteriska! Livet består av mer än att ha kliniskt rent hemma. Rörigt har jag däremot aldrig! Kommer självklart bli annorlunda med städningen när vi äntligen får barn,men det blir då det.
Diskar och håller rent i köket gör jag varje dag för det finns inget som är så otrevligt som att komma in i köket när det är massa disk där.
Dammsuger och dammtorkar en gång i veckan i lägenheten och gör rent på toan i samma veva och det är tacksamt att städa min lägenhet för den är rätt så nybyggd och är bara på 36 kvm
Diskar och håller rent i köket gör jag varje dag för det finns inget som är så otrevligt som att komma in i köket när det är massa disk där.
Dammsuger och dammtorkar en gång i veckan i lägenheten och gör rent på toan i samma veva och det är tacksamt att städa min lägenhet för den är rätt så nybyggd och är bara på 36 kvm
Stor skillnad på hur ofta _jag_ städar, och på hur ofta det städas i huset. Samt vad man menar med städning. Jag är gift och har hyfsat stora barn, så självklart ligger inte all städning på mig.
Var och en städar efter sig på toa, efter dusch samt gör rent handfatet efter tandborstning eller rakning. Smutstvätt läggs av var och en i tvättkorgar i källaren alt gemensam tvätt"hög" vid källardörren. Var och en städar efter sig i köket om man gjort något där. Allt annat tar den som har tid, känner för det eller när något helt enkelt måste göras.
Det dammsugs kanske någon gång per vecka, våttorkas väldigt sällan (fläckar och spill torkas upp direkt), diskmaskinen fylls och töms varje dag oftast men ingen dör om det står lite grejer i diskhon över natten. Toan och duschen ses över lite mer noga kanske en gång/vecka. Då byts även handdukar om de inte är bytta nyligen, de byts kontinuerligt om någon ser att det behövs. Byter sängkläder kanske varannan - var tredje vecka, beroende på årstid. Barnen byter själva.
Tvätt går i perioder. Maken tar oftast löpande tvätt några maskiner i veckan, 13-åringen sorterar och viker hälften av gångerna, jag de andra. Sen får var och en lägga in i sin egen garderob. Ibland kör jag och/eller maken lite mer stortvätt, sånt som blivit liggande för att det inte är akut. Kanske varannan månad?
Torkar av skåp och lister samt dammas görs när det syns att det behövs, inget rutinartat. Fönster putsas kanske två gånger per år på insidan, om vi har tur en gång/år emellan och på utsidan.
Grejer överallt är det däremot ofta. Vi har ett litet hus och alldeles för mycket prylar, men försöker bli bättre på att hålla reda på respektive saker.
Dammsuger och golvtorkar 1/vecka + vb.
Städar köket 3-5 ggr/dag och oftare om jag hinner! Städar hela toaletten 8-10 ggr /dag + efter varje användning! Spritar hela toaletten och alla handtag (alla dörrar och kökshandtag)! Byter handdukar varje dag! Tvättar mycket när jag är hemma! Byter sängkläder var 3 dag!
Bor själv med en som som är 19 år gammal!
Behöver jag säga att vi bråkar ofta om detta!
Har inte råd med städhjälp, tror inte heller att de skulle göra det så rent som jag själv vill!
Jag begriper inte hur folk kan vara så förbannat slöa att de har städfirmor. Bor man i ett gigantiskt hus, har massor av ungar, något fysiskt handikapp och ett krävande heltidsjobb kan det väl vara okej, men annars...? Lata människor.
Jag dammsuger och torkar golven en gång i veckan, småfixar och donar lite varje dag vid behov. Är ingen pedant men heller ingen skitfia. Har inget tips förutom att göra just så; plocka och dona varje dag så det inte blir jättestökigt och jobbigt att ta tag i.

Dammsuger och golvtorkar 1/vecka + vb.
Städar köket 3-5 ggr/dag och oftare om jag hinner! Städar hela toaletten 8-10 ggr /dag + efter varje användning! Spritar hela toaletten och alla handtag (alla dörrar och kökshandtag)! Byter handdukar varje dag! Tvättar mycket när jag är hemma! Byter sängkläder var 3 dag!
Bor själv med en som som är 19 år gammal!
Behöver jag säga att vi bråkar ofta om detta!
Har inte råd med städhjälp, tror inte heller att de skulle göra det så rent som jag själv vill!
Jag begriper inte hur folk kan vara så förbannat slöa att de har städfirmor. Bor man i ett gigantiskt hus, har massor av ungar, något fysiskt handikapp och ett krävande heltidsjobb kan det väl vara okej, men annars...? Lata människor.
Jag dammsuger och torkar golven en gång i veckan, småfixar och donar lite varje dag vid behov. Är ingen pedant men heller ingen skitfia. Har inget tips förutom att göra just så; plocka och dona varje dag så det inte blir jättestökigt och jobbigt att ta tag i.
Noterar att bara tre personer beskriver städningen som något man i familjen/paret sköter tillsammans.
Reagerade på samma sak.