• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

Vad härligt att höra och se er lycka o framgång! Tack tjejer att ni delar!

SL: visst hinner du en till, du får fixa en psedotvilling! Jag har inte uteslutit det alternativet för vår del, beror på hur vi har det o känner med twins.

Jg varit hos bm idag, jag envisas med att ta med mina urinprov, idag ingen kommentar från henne. Det visade dessutom +1. Odling så får vi se. Symfus +2cm= 27cm motsv en vecka 29 enling grav på mitten kurvan. Men är inte tjock tyckte bm, en mage som är större än en enling v25 helt normalt.
    Mina foglossning besvär eskalerar. Men jag mår bra för övrigt och det känns jättebra. Kan ju vara väldigt flexibel arbetsmässigt men ska ta upp 50% sjukskrivn med DR imorgon. Kan inte riktigt kombinera detta stå sitt ligg röra mig så det synkar i jobb o vardag m den ökande smärtan. Tänker inte bita ihop och tära på min hälsa denna efterlängtade grav! Kram alla ni läsare o skrivare !

• TyckOmMig

Snart lycklig-jag är extremt trött bitvis med att klara av att helamma mina tvillingar vara ensamstående men årstiden gör det ändå lite mer fördelaktigt tycker jag personligen då ljuset gör mig lite piggare än förra tvillingfödseln 2013 då flickorna föddes i mörka november!
    Njut av förälskelsen av både bebis och sambo-jag nöjer mig med att vara upp över öronen förälskad i nyfödingarna!
    Och att inte förglömma mina stora familj de övriga barnen som ställer upp!
    Utan dom vore inget så här toppen.

Sörjer dock mitt kejsarsnitt är inte alls vän med känselbortfallet och magen som blev efter det.

I torsdags när jag var på andra BVC kontrollen vikt kollen visade det sig att lille Valentin har ett ljumskbråck-han har varit ganska gnällig sen han vaknade upp ur sin prematurvärld men jag har ingen erfarenhet om detta sen tidigare av mina barn barnläkare fanns på plats och kollade efter 10 min då han inte kunde komma direkt på BVC men efter lite amning hade det gått tillbaka vilket tydligen brukar vara fallet att det bara syns vid ansträngning typ skrik i detta fall.
    Samtalade med personalen på NEO igår sent på kvällen hade lite frågor jag samlat på mig sen torsdagen då jag tyckte ansvaret vilade på mig sen upptäckten på BVC- fick underbart empatiskt stöd och info av mitt andra hem då i juni när de föddes för tidigt v 33+0 och blev även idag uppringd av den proffsiga ansvarige läkaren på NEO som skrev ut oss då sågs inte bråcket än-känner mig betydligt lugnare nu blir remiss till kirurgen och operation utförs i Lund av så små barn.
    Lite sorgligt är detta men tydligen mer vanligt på prematura pojkbebisar!
    Finns många värre defekter så hoppas det löser sig.

• zaq1234

Tack alla gulliga ni för allt stöd o alla grattisar!! Åkte hem från BB igår. Kom inte riktigt ihåg vad jag skrev sist. Var ju så säker på pojke, blev så förvånad att det blev en tjej! Spelar absolut ingen roll. 51 cm o 4060 g. Bm som jag inte tyckte kunde några av mina frågor var säker på att det var en liten bebis på 3kg... Nu blev det ju 6 dagar sent, hon kanske växte på sig snabbt

Nu är det amning som gäller. På natten har hon ätit 40 min per timme..det funkar dock, så glad för det, man är dock rätt öm... Imorgon återbesök, får se då om det är ok eller inte. nu är det en liten som vill ha mat...

• weeme

Blomman, ett litet underverk till i tråden!!

Tyckommig, opererar de snart? Förstår att det känns oroligt även om det kunde varit något värre!

Just som jag läser i tråden buffar det i magen, å vad jag njuter! Tanken på att inte få göra detta igen är lite sorglig, men ska njuta allt jag kan av denna graviditeten. BM besök denna vecka, då får jag nog veta när det är dags för SPEC osv, från och med nu kontroller varannan vecka. Spännande att få se hur blodtrycket ligger till nu när jobbstressen varit över ett tag.

• Redan47

Zaq: vad fint att höra ! Jättefin vikt på barnet. Min äldste vägde 3990g v39+5. Tips, skaffa hem redan nu en bröstcreme innan du blir ev sårig, plus smörj efter varje amning m bröstmjölk. och massera brösten lite när du ammar så de töms, förebygger stockning. Din krabat är stor o stark! Jag känner mig verkligen glad att det gått så bra för dig!

Weeme: vilken vecka är du nu? Tiden gr ju så fort....hur mår du nu?

Tyckommig : alltid ängsligt när ingrepp behöver göras på små bebisar, förstår dig. Tack o lov som du nämde är det ett mindre ingrepp.

Jag: min foglossning har sedan igår morse eskalerat så till den grad att jag helt plötsligt har svårt att röra mig, gäller alla lägen. Nu när jag legat o ska upp, är det så svårt att ta ett mikro steg fram.... Så nu är jag vaken kan liksom inte somna om efter detta toabesök. FAN!
    Men bebisar de har morgon disco! Mår ju så bra förutom detta nu....

• Blomman701

Kontakta en kiropraktiker mot foglossningen! Det hjälpte mig enormt mycket. :) Bara min bvctant som fattat att det är bra av alla jag träffat inom vården.

Redan47 skrev 2015-08-11 05:36:15 följande:

Zaq: vad fint att höra ! Jättefin vikt på barnet. Min äldste vägde 3990g v39+5. Tips, skaffa hem redan nu en bröstcreme innan du blir ev sårig, plus smörj efter varje amning m bröstmjölk. och massera brösten lite när du ammar så de töms, förebygger stockning. Din krabat är stor o stark! Jag känner mig verkligen glad att det gått så bra för dig!

Weeme: vilken vecka är du nu? Tiden gr ju så fort....hur mår du nu?

Tyckommig : alltid ängsligt när ingrepp behöver göras på små bebisar, förstår dig. Tack o lov som du nämde är det ett mindre ingrepp.

Jag: min foglossning har sedan igår morse eskalerat så till den grad att jag helt plötsligt har svårt att röra mig, gäller alla lägen. Nu när jag legat o ska upp, är det så svårt att ta ett mikro steg fram.... Så nu är jag vaken kan liksom inte somna om efter detta toabesök. FAN!

Men bebisar de har morgon disco! Mår ju så bra förutom detta nu....

• Redan47

Var på mitt ord läk bes i morse, en pärs att ta mig in i bilen, kunde knappt röra mig. Hon tyckte o erbjöd mig bli inlagd omg. Så nu Blivit inlagd, för att få hjälp m smärtlindring o hjälp. Sovit nu efter natt utan sömn. Skönt.
    Tack blomman var på väg att ta kontakt tänkte kag efter mitt läk besök, men nu blev det så här. Kram

• JZ79
    Redan47 skrev 2015-08-11 12:44:38 följande:

Var på mitt ord läk bes i morse, en pärs att ta mig in i bilen, kunde knappt röra mig. Hon tyckte o erbjöd mig bli inlagd omg. Så nu Blivit inlagd, för att få hjälp m smärtlindring o hjälp. Sovit nu efter natt utan sömn. Skönt.

Tack blomman var på väg att ta kontakt tänkte kag efter mitt läk besök, men nu blev det så här. Kram

Jobbigt att du blev sämre så snabbt, men bra att du fick hjälp och tom blev inlagd. Va nu rädd om dig och vila. Kram
  • Frk Röd
    Redan47 skrev 2015-08-11 12:44:38 följande:

Men vad jobbigt gör dig. Hoppas att den värsta smärtan snart går över och du får den hjälp du behöver så du snart är hemma igen.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus