• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • HRE
    Frk Röd skrev 2015-08-30 19:06:54 följande:

Vilken vecka är du i nu HRE?

29+0 idag;). Tiden går så fort!
  • weeme

Grattis jmt! Nu njuter du välHjärta

Själv har jag tagit migränen till nya nivåer. Trodde jag fått en stroke/ tia i fredags så vi hetsade in till akuten där jag relativt snabbt blev undersökt. Visade inga vanliga symptom på stroke (men det lugnar inte mig, så var det för mamma och mormor också så de fick ingen behandling tyvärr). Däremot började en liten klocka ringa när dr fick komma tillbaka för jag blev sämre bara av att sätta mig- han pratade om migrän med aura. DING! Jag hade sett en liten svart flimmerfläck någon gång under dagen. På kvällen startade det sedan med att det pirrade i fingrar och de svullnade. Senare även runt munnen. Jag tappade minne, förstod inte vad folk sa, kunde inte läsa, men det kom och gick. Jag mindes inte vad mina mediciner hette eller vad jag var allergisk emot, bara att jag är det. Osv. riktigt vidrigt. Jag var också fruktansvärt trött men vågade inte somna för då trodde jag att jag aldrig mer skulle vakna. När jag väl blivit av med frossan och fått ner blodtrycket och funderade på migränen vågade jag sova, vaknade med migrän bakom ena ögat. Oförskämt lite med tanke på hur uppskrämd hela familjen blev. Dr var nöjd då jag fått huvudvärk så vi fick åka hem med en panodil. Förra gången jag var gravid hade jag en annan upplevelse, men den var mer i linje med vad jag råkade ha läst om, det var på jobbet där jag bara lutade kontorsstolen, stensomnade och vaknade med sprängande huvud.

Nu kan jag säga att jag är glad att jag lever och är frisk, firar med att koka plommon och äpplen.

• Redan47

Grattis HRE härligt att trappa ner! Tiden rusar fram! Vad har du för schema nu med BM och UL? Jag tycker jag går så sällan vilket känns SI o så.

Jag kommer äta trombyl tom v37, läkaren här som sagt det. Jag sa jag vill äta det förebyggande havandeskapfrg. Ok för dem. Fragmin ända ut.
    Men däremot känns det som jag behöver äta kortison iallfall. Efter 2v inget intag - har mina sk inmunkänningar dragit igång, klåda m nässelutslag på de vanliga ställena, fingerleder börja segna, mer värk.... 10mg sa läkare här är så lite och prednisolon milt, så jag funderar på att starta på 5 och se.... Jag vill ju inte moderkakan påverkas oxå av detta påslag.
    Övrigt känner jag guldklimparna mest hela tiden och magen rör på sig.

Weeme, de kan väl åtminstone skriva ut alvedon 655 till dig! Har de testat om du skulle behöva blodförtunnande? Trombyl o eller Fragmin ? Det låter stressande för dig ... När du behöver lugn.

• TyckOmMig

Befinner oss nere i Lund på barn & ungdomssjukhuset inväntar att lille Valentins operation för hans plågande ljumskbråck ska ha gott bra och att vi ska få komma till uppvaket för att trösta det som bara hans egen mamma kan känns underbart att det är jag mig han sen behöver mest min lukt min närhet och bröstet! Trötta är vi både fina storasyster jag då vi haft Valentin fastande sen kl 4 imorse brodern Konstantin har fått egentid ett par timmar då fina dottern ställt upp och burit vyssat Valentin då hon inte luktar riktigt som jag och det har gått över förväntat vi var beredda på gallskrik av hunger precis som att lilleman kände på sig anade att något var på gång-hoppas nu äntligen han kan få lugn och ro.
    Det börjar hända saker med de små gossarna de senaste dagarna det där ljuvliga man längtat efter de ser en djupt in i ögonen och ger en ett litet leende...förälskelsen är ett faktum.Oj blev lite långt svammel från en trött lite orolig mamma som just nu då inväntar klartecken att op gått bra och att jag/vi ska få tillbaka vår andre lille tvilling gosse!

• weeme

Tyckommig, snart får han slippa smärtan lille! Så skönt. Fruktansvärt att veta att de skriker för de har ont och inget kunna göra. Jag hade varit tokigt nervös ändå på OP innan det var över, styrka till mammahjärtat!

Redan, min gamla dr skrev ut det för mina leder, 665, men han finns tyvärr inte längre. Kanske ska ta ett samtal med min nye, fast jag vet i ärlighetens namn inte om de hjälper, jag tar 1000 så fort jag känner ett anfall börjar lura på allvar men det brukar inte hjälpa något.

• HRE

Tyck om mig - hoppas allt går bra idag!

Redan, jag tycker inte heller jag går på kontroller tillräckligt ofta. Ringde förra veckan och fick en extra tid hos BM, tyckte urinet luktade konstigt och vaknade av att jag frös mitt i natten. Men allt var alldeles utmärkt.

Ska dit igen på måndag för glukosbelastning.

Ska till spec mvc på onsdag, 4 veckor sen sist. Tycker jag är lite länge - ska säga att jag vill komma oftare from nu.

Alla bara säger att det är sån hög risk med ålder, tvillingar och ÄD men det händer ju inte mycket...

• Redan47

Visst är det hög risk. Därför underligt att det är så få kontroller. Åtminstone kolla protein o BT efter v27 då havandeskförg vanligt dyker upp.
    Vi får inte del av alla de historier där det tillstött riktigt allvar pga detta....

Varit på första vattengympa passet så skönt att kunna röra hela kroppen, det var inte igår! Tyvärr var jag fru duktig och förbannad igår och gjorde en jävla massa i trädgård som sitter i min ländrygg idag, och efter badet är jag helt liggande nu. Men värt! Är ju sjukskriven och rätt att vila! Och med min nya säng kan jag ställa rygg o ben så ryggen får vila - lyx, ja det är det.

Tyckommig - det är ju jätte anspänning när barnen behöver sjukvård och op ingrepp . Känner med dig. Kram

• TyckOmMig

Tack alla för er värme och omtanke.
    Nu är det bara återhämtning från narkosen operationen ingreppet gick bra bara lite smärtlindring de närmaste dygnen och hemgång imorgon fm.

• JZ79

Weemee, Usch så läskigt ..men vadå bara Panodil? Om du får såhär kraftiga migränanfall måste de ju överväga någon annan medicin Ett tips är paracetamol brustabletter, det går lite fortare och är lättare för kroppen att ta upp. Jag har ju Citodon vid behov, även det brus..kroppen tar inte upp tabletter så bra vid migrän. I vanliga fall (när jag inte är gravid) så tar jag migränmedicin i näsan, tas upp snabbt av söemhinnan.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus